Hade en tekniker hemma hos mig som servade min Luftvärmepump (en LG från 2014) och då påpekande han att lagren behöver nog bytas eftersom fläkten på utedelen låter en del. Han sade att jag kunde få en offert på det och när väl offerten kom så var det en fläktmotor för ca 4000 SEK plus arbete.
Vilket jag tycker blir lite dyrt på en så gammal luftvärmepump.

Så min fråga är hur enkelt är det att byta lagret på fläkten till en LG Luftvärmepump? Då jag har hittat på nätet att jag kan få tag på lagret för ca 2-300 SEK
 
Ingen erfarenhet av LG, men på min Fujitsu som har en fläktmotor tillverkad av Panasonic så var det lätt att byta enbart lager. Fanns på biltema för ca 60 kr/styck. Märk upp på axeln med märkpenna var lager/ lindningar sitter innan du börjar om något rubbas.
 
A
K kjez skrev:
Hade en tekniker hemma hos mig som servade min Luftvärmepump (en LG från 2014) och då påpekande han att lagren behöver nog bytas eftersom fläkten på utedelen låter en del. Han sade att jag kunde få en offert på det och när väl offerten kom så var det en fläktmotor för ca 4000 SEK plus arbete.
Vilket jag tycker blir lite dyrt på en så gammal luftvärmepump.

Så min fråga är hur enkelt är det att byta lagret på fläkten till en LG Luftvärmepump? Då jag har hittat på nätet att jag kan få tag på lagret för ca 2-300 SEK
utedelars fläktmotor er kan vara svåra näst intill omöjliga att byta lager på utan att förstöra dessa tex Fujitsus från 2010.
normalt pris för en fläktmotor utedel är runt 3000.-
LG kan vara svåra att få reservdelar till och värre nästa gång,
inget kul att reparera för tusentals kronor och det kommer ett nytt fel nästa vecka, och veckan därefter.
LG är i min värld ingen höjdare och jag skulle byta till en ny LLVP av ett mer välrenommerat fabrikat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.