B Bjober skrev:
Jag har ett liknande problem. Börjar misstänka att det inte är 1,5 liter i mjölken jag handlar. Tycker att matkassen tar slut fort och är dyr.
Har ringt till ICA som säger att det är 1,5 liter för så står det på förpackningen.
Har även frågat grannarna som säger lite svävande att det nog blir 18 pannkakor av mjölklitern precis som förr.
Vad tycker ni? Ska jag vara nöjd med svaren?
Nä. Jag tog ett måttband och mätte längd x bredd x höjd. 0,97×0,7×2,15dm = 1,45985 liter. Vägde även mjölken på 2 av köksvågarna. 1595 och 1593 gram.
Så nu känner jag mig trygg med att handlarn sålt mig 1,5 liter mjölk.

Varför kollar man inte sin elmätare på samma sätt?

Kopplar ur allt och kollar att elmätarn visar 0 Watt. Pluggar i ett 1000 W element , 1800 W hårtork eller vad helst man har till hands och kollar att mätarn visar siffror som ligger i alla fall i närheten av detta?
Inga som helst dyra instrument behövs.
Inte ens kunskap behövs . Kunskapen finns på nätet.
På byggahus.se/forum till exempel.

Men samtliga "för mycket el" trådar maler på i oändlighet utan att detta tas upp.

Det här är inte ett exempel för att håna TS , det här är till alla trådpostare samt till elektrikern som inte gjorde detta det första han gjorde när han besökte TS.
Senast i post 3 skulle TS ha kunnat lämna svar på att "elektrikern testade mätaren direkt och den visade i alla fall +- några procent rätt.

Har jag fel?
Du har helt rätt men det skulle ju bli så mycket färre inlägg då i många typer trådar här.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Visar mätaren fel så är det större risk att den gör det med komplicerade belastningar än med rent resistiva laster. Fallet med en liter eller ett kilogram av en vara är mycket lättare att kontrollera eller räkna på än fallet att en elmätare räknar rätt på en belastning där ström och spänning inte ligger i fas eller där kurvformerna överhuvudtaget inte liknar varandra.
Nu finns väl inget som hindrar att man testar även med en komplex last.
I mitt fall visade elmätaren runt 350% av både resistiv och komplex last i form av en inverterstyrd värmepump. Lasta med det du har hemma och jämför med märkskylt.
En enkel test är bättre än ingen test.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag har ett liknande problem. Börjar misstänka att det inte är 1,5 liter i mjölken jag handlar. Tycker att matkassen tar slut fort och är dyr.
Har ringt till ICA som säger att det är 1,5 liter för så står det på förpackningen.
Har även frågat grannarna som säger lite svävande att det nog blir 18 pannkakor av mjölklitern precis som förr.
Vad tycker ni? Ska jag vara nöjd med svaren?
Nä. Jag tog ett måttband och mätte längd x bredd x höjd. 0,97×0,7×2,15dm = 1,45985 liter. Vägde även mjölken på 2 av köksvågarna. 1595 och 1593 gram.
Så nu känner jag mig trygg med att handlarn sålt mig 1,5 liter mjölk.

Varför kollar man inte sin elmätare på samma sätt?

Kopplar ur allt och kollar att elmätarn visar 0 Watt. Pluggar i ett 1000 W element , 1800 W hårtork eller vad helst man har till hands och kollar att mätarn visar siffror som ligger i alla fall i närheten av detta?
Inga som helst dyra instrument behövs.
Inte ens kunskap behövs . Kunskapen finns på nätet.
På byggahus.se/forum till exempel.

Men samtliga "för mycket el" trådar maler på i oändlighet utan att detta tas upp.

Det här är inte ett exempel för att håna TS , det här är till alla trådpostare samt till elektrikern som inte gjorde detta det första han gjorde när han besökte TS.
Senast i post 3 skulle TS ha kunnat lämna svar på att "elektrikern testade mätaren direkt och den visade i alla fall +- några procent rätt.

Har jag fel?
Ja, du har fel ;-)
Håller med dig generellt, men inte i TS fall:
När elektrikern väl var där hade elmätaren börjat visa rätt igen och därför hade ett test av elmätaren inte givit någonting och varit helt onödigt.
 
B Bjober skrev:
Nu finns väl inget som hindrar att man testar även med en komplex last.
I mitt fall visade elmätaren runt 350% av både resistiv och komplex last i form av en inverterstyrd värmepump. Lasta med det du har hemma och jämför med märkskylt.
En enkel test är bättre än ingen test.
Ditt test är utmärkt och spelsr ingen roll vad för last du använder. Ja i så fall bättre med en värmare på någon kW där man enkelt vet var man befinnet sig sett till märkskylt osv.
 
Redigerat:
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Ni som har en elektriker i Familjen kan väl koppla in en elmätare på inkommande elledning i elcentralen så har ni ju svart på vitt.En sån enkel kostar ju inte mycket.Jag har flera st.och dom visar helt rätt.Bara egenförbrukningen slår fel på 4 st elmätare,mot Vattenfalls Elmätare..Mäter olika förbrukare i min ena fastighet.Verkstad,lagerhall,luft-vatten-värmepump och en Villavagn.
 
  • Gilla
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Ni som har en elektriker i Familjen kan väl koppla in en elmätare på inkommande elledning i elcentralen så har ni ju svart på vitt.En sån enkel kostar ju inte mycket.Jag har flera st.och dom visar helt rätt.Bara egenförbrukningen slår fel på 4 st elmätare,mot Vattenfalls Elmätare..Mäter olika förbrukare i min ena fastighet.Verkstad,lagerhall,luft-vatten-värmepump och en Villavagn.
Japp, att mäta är att veta. Skulle bli tokig av att bara ha nätägarens mätare. Nej fram för fler mätare och sedan ner med mätvärden i ett exxelark.
 
Varför har du lagt in det här ? Du vill inte ha de svaren du fått ?

L Lusbunken skrev:
För jag har 0 tillit till sevab och deras vidriga personal. Jag tror inte du förstår hur jävla mycket skit det varit om dessa typer, och hur många gånger de varit med i tidningen.

Tänker inte betala 4200 för att en snubbe ska komma och säga att det inte är något fel, vilket han skulle göra oavsett.

Ska få hit gubben som tittar på pannan och så får vi se om det är den som tjuvar. Förmodligen inte, då vi ligger på 565 kWh hittills i april, 20 dagar in.
 
L Lusbunken skrev:
Äger ingen bygglampa, har en vanlig liten Ikea lampa i förrådet (som aldrig används för det är fönster och liter så ljust ändå). Vi har inga elmonster i huset. Det är klart historiken talar sitt tydliga språk, att något är helt knas.

T.om elbolaget svor på att något är riktigt fel när de gick två år tillbaka i tiden och räkna ut snittet, det var särskilt en period på 10 dagar i mars där de drogs mer kWh än föregående september/augusti tillsammans.

Och åter igen: vi har INGENTING som slukar el, varken glömd lampa, maskiner, någon dassig kyl eller frys, eller annan vitvara. Vi har agerat exakt likadant i åratal, utan att bryta vårt elmönster vilket elbolaget bekräftade när de sa att vi hade en extremt jämn förbrukning.
Elbil ? Döttrar som duschar nån timme var ? (Grabbar klara på 5 röda )
 
Jag tror inte på fel i elmätaren, om nu siffrorna stämmer överens mot fjärravläsningen. Hade det varit ett mätfel så hade det varit konstant. Verkar osannolikt att det skulle laga sig själv.
 
  • Gilla
philsson87 och 3 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Hej! Jag har läst ditt inlägg och många av svaren. Jag har en app som heter Greenely. Greenely inhämtar varje dag uppgifter om föregående dygns elförbrukning från mitt elbolag. Jag kan varje dag, oftast från klockan 9 se förbrukningen och jämföra med tidigare dagar. Varje vecka och månad kommer en rapport om spotpris. Gratis att ansluta sig till Greenely.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har ingen aning om hur du brukar tilltala andra människor eller själv bli tilltalad utan att du reagerar negativt, men om jag suttit i kundtjänsten på elbolaget och blivit bemött på det sätt trådskaparen gör i den här tråden, så hade jag struntat i att hjälpa till eller förhalat ärendet maximalt.
På vilket sätt var jag otrevlig mot sevab-snubben?

Han inledde med en chock och sa i princip att "det här går inte, det var konsti..." För att sen resonera att jag använde 1024, 1026 och 1075 förra året och 1022, 1024 och 1633 detta år.

Ingenting konstigt med det - mars ökar förbrukningen för mig sa han. Från att få till att vilja undersöka för det uppenbarligen var något knas, till att vara avvisande och rådlös var inte särskilt trevligt.

Att de sen blivit anmälda och omskrivna i media för de lurat hundratals kunder med sina avtal, "missat utskick" etc är en annan femma.

Snarare du som borde växa upp lite och sluta vara så lättkränkt. Livet måste vara så jävla jobbigt när man är på det viset.
 
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Okej :thinking:
Ingen ide att lägga energi på lättkränkta människor. Finns absolut ingenting som inte kränker de. Talar du med liite för hög ton eller missar lite mer sarkasm kommer tårarna.

Känns mer som de har behov av att hävda sig eller ifrågasätta uttryck de ogillar online, för de tar så mycket skit i verkliga livet.

De som är läskunniga och förstår någonting, inser att man blir less när 10 pers säger att man glömt något på eller köpt en ny vitvara, när man skrivit i trådstart och svarat på inlägg flertalet gånger att så inte är fallet.

Tack för alla vettiga svar hursomhelst.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Skaffa en tångamperemeter (kostar några hundringar, behöver inte vara kvalitetsmärke) och spring sedan runt och mät hur mycket ström allt drar tills du hittar boven.
 
T Troberg skrev:
Skaffa en tångamperemeter (kostar några hundringar, behöver inte vara kvalitetsmärke) och spring sedan runt och mät hur mycket ström allt drar tills du hittar boven.
Jo, det är bra....om man kan komma åt ledningarna....
 
T Troberg skrev:
Skaffa en tångamperemeter (kostar några hundringar, behöver inte vara kvalitetsmärke) och spring sedan runt och mät hur mycket ström allt drar tills du hittar boven.
Det funkar väl ändå inte på vanliga prylar där fas och neutral går tillsammans i samma anslutningskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.