Hej,

Vi planerar att bygga ett uterum, fastsatt i huset, på befintlig altan, Vi har fastnat för ett från Willab Garden med sadeltak och kanalplast-tak samt fasta glaspartier och skjutdörrar i glas. Vinterklassad.

Färdigt altangolv ligger ca 1m över mark. Bärlinorna, två st, är gamla goda 2" x 8" (5 x 20 cm) som är fastsatta/uppburna av gjutna plintar. Se nedan bild:


Grön metallskena fastsatt ovanpå rosa pelare av betong med utstickande metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tredje bärlina (med ngt mindre dimension) sitter fastskruvad intill hussockeln.
Över dessa tre bärlinor ligger golvreglarna. Lite speciellt i vårt fall är att jag har förstärkt de gamla golvreglarna (2" x 4") med nya 45 x 95 cm-reglar, ihopsskruvade i par. De ihopskruvade "regelparen" sitter med cc 60.

Nu till min fråga:

Jag funderar på om jag behöver ytterligare förstärkning av altankonstruktionen för att kunna hålla uterummets vikt? Nedan syns uterummet uppifrån, inkl. uterummets stolpar som finns i alla hörn samt en extra i mitten av uterummets längd:

Graf med linjär korrelation, axlar märkta med tal, skuggad bakgrund, fyra utmärkta punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ovan ritning har jag ritat in röda punkter som visar var plintarna är placerade jmf med uterummets stolpar.
Den yttersta bärlinan går mellan alla tre röda punkterna. Den innersta bärlinan, fastsatt i hus-sockeln går mellan de två övre 55 x 115 mm-stolparna som kan ses överst i bild.

I mått:

Den vänstra stolpens centrum ligger 16,5 cm till vänster om plintens mitt.
Den mellersta stolpens centrum ligger 5 cm till vänster om plintens mitt.
Den högra stolpens centrum ligger 16,5 cm till höger om plintens mitt.

I andra ledden ligger plintarna 5 cm, 3 cm resp. 2 cm, från stolparnas mitt (räknat stolparna från vänster till höger).

Beträffande viktfördelning tänker jag att all vikt bärs upp av stolparna, eftersom fönsterpartier inte kan ta upp vikt iom drevning. Såhär skriver Willab Garden:

"Partier och fasta fönster bär inga tyngder, de sitter i hålmåttet och drevas eller fodras, se anvisning,
Partiernas tyngd blir mot stum regel i botten,

En total viktuppgift finns ej, utan man får tänka att alla stolpar ska sitta i fast fundament, typ betongstolpar eller dyl,
Alla bottenprofiler ska sitta på stum regel så att de ej sviktar,"
.

Med allt detta sagt, kommer vår befintliga konstruktion kunna bära upp uterummet eller behöver jag förstärka något? Om ja, vad bör jag göra isåfall?

Tack på förhand.

mvh Martin
 
Hej igen,

Ingen som har några idéer här?

Nu har jag pratat med en kille från Skånska Byggvaror som pratade om att ett uterum väger ca. 1 ton.
Vi kan nog utgå från det ungefär.

Stort tack på förhand för svar.

mvh Martin
 
Hej,

Jag pratade med en snickare som ville att jag skulle stödja upp yttre bärlinan med två extra plintar nedgrävda.

Då kommer frågan om man ska välja 50cm eller 70 cm höga plintar?
Jag pllanerar lägga ca 5 cm packad singel i botten samt låta plinter sticka upp några cm ovan mark.

Tack för svar.

mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.