Om man misstänker att däckventilen på bildäcket läcker, kan man skruva ut insatsen och sätta i en ny? Finns det att köpa på byggvaruhusen eller mekonomen?
 
Tack! Var får man tag i insatsen?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man misstänker att däckventilen på bildäcket läcker, kan man skruva ut insatsen och sätta i en ny? Finns det att köpa på byggvaruhusen eller mekonomen?
Om du misstänker att den läcker så skruvar du av hatten och lägger lite såpvatten eller saliv över hålet så ser du om det bubblar.

Ibland läcker hela ventilen och inte bara käglan, om gummit blivit torrsprucket.
 
Pensla på lite såpbubblevatten (eller diskmedel) så ser du om eller var det läcker och bubblar.
(Liten varning för verktyget i inlägg #2. Om du lyckas dra ut hela ventilen inkl gummi så skall den nya ventilen monteras från insidan och dras ut på plats med verktyget. Rost/oxid mellan gummi och hålet i fälgen kan göra att det läcker.)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Pensla på lite såpbubblevatten (eller diskmedel) så ser du om eller var det läcker och bubblar.
(Liten varning för verktyget i inlägg #2. Om du lyckas dra ut hela ventilen inkl gummi så skall den nya ventilen monteras från insidan och dras ut på plats med verktyget. Rost/oxid mellan gummi och hålet i fälgen kan göra att det läcker.)
Bilen har stått i vintervilan i en lada och var helt platt på ett däck. Vi pumpade upp det för hemresan och färden gick bra. Men några timmar senare var det platt. Innan däckverkstan vill jag kolla om det finns möjlighet att bara byta en insats.
 
galento
Har fått byta en del ventiler , nyare däckventiler kan vara rena skiten då
de spricker. Har fått bytt på bl.a en uppsättning sommarhjul efter nåt år bara medan hjul som är flera decennier håller luften än.
 
Jag länkade Biltemaverktyget eftersom jag har det själv och är nästan 100% på att jag använt det till att sätta i ventllnålar. Man använder väl ena änden till ventilnålen och andra änden till hela ventiler?

Hur som helst, både ventilnålen och hela ventil går att byta. Som blackarrow skriver behöver man komma åt inifrån för att byta hela ventilen, vilket kan vara lätt om det är ett litet veteranbilsdäck eller svårt om det är ett modernt lågprofildäck.
 
Det löste sig såhär: När jag försökte luftfylla däcket bröts ventilen av. Det visade sig att det var ett så där undermåliga ventil med trycksensor på insidan. Det finns tydligen en serie sådana som byggdes in i franska bilar med urkass material. Tredje gången på mina två franska bilar. Däckverkstaden satte in en ny vanlig ventil för 125 kr. Utan sensor. Till saken hör att bilarna har ingen däckövervakning så jag fattar inte varför dessa sensorer var inbyggda där.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har fått byta en del ventiler , nyare däckventiler kan vara rena skiten då
de spricker. Har fått bytt på bl.a en uppsättning sommarhjul efter nåt år bara medan hjul som är flera decennier håller luften än.
Det är märkligt hur dåligt gummi blivit (det är väl att alla cancerogena ämnen är borta).
Jag har samma erfarenhet. Däck och gummiartiklar på veteranbilen och min barndoms-moppe ser ut som nya.
Slangar och plastartiklar som är nyköpta rasar sönder på något år. Jag vet inte hur gummi på vanliga bilar funkar, eller för all del o-ringar och liknande. Förhoppningsvis är de bättre än "biltemagummit" som ju inte ens håller en sommar... :( :cry:
 
Det är skillnad på gummi och gummi. Min erfarenhet av billiga däck är att de håller några år om de inte står ute och inte ett år om de står ute. Samma sak med andra gummidetaljer. Men om man köper märkesdäck, även de lite billigare märkena, så håller de extremt mycket bättre. Små däck köper jag tex doro.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är skillnad på gummi och gummi. Min erfarenhet av billiga däck är att de håller några år om de inte står ute och inte ett år om de står ute. Samma sak med andra gummidetaljer. Men om man köper märkesdäck, även de lite billigare märkena, så håller de extremt mycket bättre. Små däck köper jag tex doro.
Nyare bildäck har jag inte sett har spruckit likt "billigare" plast/gummi även om de blir till åren.
Likaså med bilars gummilister, slangar osv.

Men om jag köpt ett cykeldäck eller en slang på biltema så faller den i bitar ganska snart.

Köpte två cyklar till barnen, båda Scott (som väl är ett hyfsat ok märke). Dotterns cykel köpte jag ny, det däcket är fullt av torrsprickor. Sonens cykel köpte jag begagnad, den var troligen 5-10 år gammal (svärt att uppskatta) och verkade ha originaldäck. De däcken är INTE spruckna alls. Kanske kan även en ny Scott-cykel ha däck som inte spricker. Eller är det att man generellt bytt till sämre plast/gummi de senaste åren. Men detta fenomen upptäckte jag först på biltema på en vacumslang jag monterade på min gamla saab, det måste vara 10 år sen. Bilen var då ca 8-10 år gammal och hade originalslangar, de var mestadels i bra skiclk men en hade en liten spricka (iom turbo-bil är den känslig för vacumläckor). Biltema-slangen höll inte ens en sommar.

Jag har fått byta alla 4 ventilerna på min äldre volvo. De läckte. Och på min släpkärra var båda ventilerna kass. Kontentan, se alltid till att de byter ventilerna när du byter däck! Trist om det är med däcktrycksgivare. Men troligen tar batteriet slut ungefär när både däcket är utnött och gummit torkat.
 
Det finns olika ventiler också, Billiga och sen bra och dyrare........många mindre däckfirmor väljer såklart det förstnämnda. Större däckfirmor med självaktning köper aldrig de billigare av ren självbevarelsedrift.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Gummit i däcken måste stabiliseras mot UV ljus. Alla seriösa däcktillverkare kan det, även i Kina och Indien, men småskuttar med brist på både pengar och kunskap tillverkar däck som får sprickor av solen. Utvecklingsbudgeten hos de som gör däck till skottkärror och barncyklar är nog skral.
 
  • Haha
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.