Hej.

Köpt en platt cat6 kabel på 10 meter som jag behöver skarva. Klippt den och sorterat färgerna i rätt ordning. Trycker in de i en liten plastbit som sen ska in RJ45 kontakten för att. Kablarna ska hitta rätt i klämman när man för in de men ser inte rätt ut enligt mig. Se bild.

Vad gör jag fel? Pillat med skiten en timma och får inte till det blir vansinnig. :sweat:
 
  • En hand håller en avskalad kabel med flera färgade ledare mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en liten trasig elektronisk komponent mellan fingrarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med krimpåsattång, förbereder nätverkskabel med RJ45-kontakt. Arbetsyta med kabelskrot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mycket svårt att tro på att den där uppfyller cat6 standarden.
 
  • Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Följt liknande guide från Kjell. Följt din länk. Men trådarna verkar inte gå in i var sitt hål. Finns 8 hål i den där plastbiten och 8 kablar. Undrar om jag inte har fel saker? De ska in i det där plaststiftet som man sen trycker in i rj45 huvudet för att nypa ihop med tången? Håller de exakt som i guiden och exakt som i youtube videon men de letar sig inte in rätt.
 
  • Strimlad multikabel hålls framför en vägg; vit bakgrund med skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och spelar färgordningen ens nån roll så länge det är likadan ordning på båda ändarna av kabeln? Tänker koppar som koppar.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Och spelar färgordningen ens nån roll så länge det är likadan ordning på båda ändarna av kabeln? Tänker koppar som koppar.
De är partvinnade för att undvika störningar, så jo det spelar stor roll.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 13 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Följt liknande guide från Kjell. Följt din länk. Men trådarna verkar inte gå in i var sitt hål. Finns 8 hål i den där plastbiten och 8 kablar. Undrar om jag inte har fel saker? De ska in i det där plaststiftet som man sen trycker in i rj45 huvudet för att nypa ihop med tången? Håller de exakt som i guiden och exakt som i youtube videon men de letar sig inte in rätt.
Jag brukar få lirka lite, men de glider in rätt lätt till slut.
 
  • Gilla
Sandest
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De är partvinnade för att undvika störningar, så jo det spelar stor roll.
Tack. Håller de i rätt ordning men när ja för de genom denna plastbit (se bild) så verkar det omöjligt att få de alla att gå i var sitt hål...
 
  • Närbild av en tumme med en genomskinlig plastspikförstärkning som appliceras på en skadad nagel.
  • Närbild på en del av ett finger som pressar en plasthylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Och spelar färgordningen ens nån roll så länge det är likadan ordning på båda ändarna av kabeln? Tänker koppar som koppar.
Blir inte rätt med paren annars. Vilket har mycket stor inverkan på hastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kör utan plastbit, jag för in dem direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Jag pillade med detta för några månader sedan. För länge sedan när jag använde en annan modell på rj45 kontakten gick det bra att använda tekniken du beskriver, men det var helt hopplös sist. Problemet här är att hålen sitter i sicksack. Jag löste det genom att skala kabeln några centimeter extra och trä igenom ledare före ledare. Det var mycket enklare. När alla ledare var igenom rätt hål snyggade jag till det och klippte av allt som stack ut för långt.
När man väl klippt av gäller det att vara försiktig så inte allt åker ur igen, för då är det tydligen bara att börja om igen... :D
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De är partvinnade för att undvika störningar, så jo det spelar stor roll.
Den dör verkar ju inte vara tvinnad. Men man ska ju ändå hålla ihop paren. Jag tror som sagt inte på att det där är en cat6 kabel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är trådarna för klena så de spretar åt olika håll trots plashylsan med hålen som ska hålla trådarna på plats?
Den där platta kabeln har inte partvinnade ledare. De är ju så raka och fina.
Säljs den som Cat6?!

En riktig platt och partvinnad Cat6 kabel har klena trådar som är för klena för hålen i en RJ45 kontakt.
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Har använt exakt de där kontakterna från Kjelle och plastbiten är toppen istället för att pilla direkt med RJ-kontakten. Använde exakt samma teknik som Dheri, dvs skalade och tvinnade upp "för mycket" och trimmade sedan ner ändarna innan jag stack in plastbiten/styrbiten i själva kontaktdonet och crimpade.

De övriga har också rätt i att du har fel ordning på paren och att den kabeln aldrig i livet är godkänd för CAT6. Det ser ut som helt vanlig telekabel med åtta ledare.

Vad försöker du åstadkomma?
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Jag fick in allt som det skulle vara, som en beskrev genom längre trådar och pilla in en i taget. Stod wifi error när jag försökte få nätet att funka. Kablarna gick i rätt ordning. Skalade om, försökte igen, rätt ordning, gick inte. Nåt fel har jag gjort antagligen, problemet med denna kabel är att de vita inte är märkta med orange, grön och blå osv. Kan vara där det blivit fel. Gjort detta förut med vanlig rund kabel, gick prima. Köper bara en ny platt kabel med rätt längd. Vill ha just platt för att dra bakom golvsocklar och under golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.