martin43 martin43 skrev:
Har ni sett detta?
Låter ju helt sjukt. Som att bolaget misssköts konstant och därför inte har pengar för att underhålla nätet, så man tvingar befintliga kunder att betala en ny anslutningsavgift!
[länk]
Tur att man inte har fjärrvärme längre
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tur att man inte har fjärrvärme längre
Nu är detta den första situationen i sitt slag och kunderna har inte betalat ännu.

Man måste inte gilla fjärrvärme men det är ju klokt om man gör det på rätt grunder.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu är detta den första situationen i sitt slag och kunderna har inte betalat ännu.

Man måste inte gilla fjärrvärme men det är ju klokt om man gör det på rätt grunder.
Har haft fjärrvärme under majoriteten av min tid som husägare och jag gillade bekvämligheten med den. Det jag inte gillade är ju det som tråden handlar om. Att vara helt i händerna på på ett bolag
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har haft fjärrvärme under majoriteten av min tid som husägare och jag gillade bekvämligheten med den. Det jag inte gillade är ju det som tråden handlar om. Att vara helt i händerna på på ett bolag
Vill du ha bekvämligheten så sitter du per automatik i händerna på stora bolag. Det enda är väl om du lever som för 100 årsedan, men då lever du efter solen och vädret istället :) Det finns de som motiverar byte från fjv till VP med att de vill bli mer självständiga, men sitter ändå fast i ellevernatörer och elmarknaden.
 
https://sfab.se/aktuellt/2023/villa...ar-full-av-sakfel-och-missvisande-pastaenden/

Här står det att det mest verkar vara centralen i huset som måste bytas. Nu undrar jag varför detta skulle behövas? En fjärrvärmecentral är ju en ytterst enkel anläggning. Funktionen i en gammal anläggning kan ju inte skilja nämdvärt. det jag möjligtvis kan tänka mig är att den kanske inte nyttjar all värme utan en del går i retur som skapar förluster i marken. Man vill ju ha så stor tempskillnad som möjligt mellan framledning o retur på fjärrvärme.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
En nyansering av inlägget.

[länk]

Det handlar i stora drag om hur man använder kommunala medel och som Villaägarna beskriver så är frågan uppe hoss energimarknadsinspektionen och det är väl bara att sitta still i båten och vänta vad de säger.
Otroligt otydligt vad de egentligen menar. Varför skulle man behöva bygga om? Ska de ändra i fjärrvärmenätet så att de bara skickar ut 50C istället för 90C eller nåt sånt son kräver att man byter alla radiatorer osv.
 
martin43 martin43 skrev:
Otroligt otydligt vad de egentligen menar. Varför skulle man behöva bygga om? Ska de ändra i fjärrvärmenätet så att de bara skickar ut 50C istället för 90C eller nåt sånt son kräver att man byter alla radiatorer osv.
De skriver väl att undercentralerna är 50 år och behöver bytas ? Jag förstår inte varför men tekniska livslängden är väl vanligtvis ca 50 år.

Men något som påverkar är väl också att det är en samfällighet och hur rören är dragna både fjärrvärmebolagen och samfälligheten.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Svårt att veta exakt vad skillnaden är. Men vad det handlar om nu verkar vara en ny fjärrvärmecentral ”på husets fasad” (utomhus?) och installation av detta.

Om de gamla centralerna är från 70-talet kan jag ju tyckta att den kostnaden inte är helt orimligt för husägarna.

[länk]
Men VARFÖR vill de installera en fjärrvärmecentral på husens FASAD??
 
B
martin43 martin43 skrev:
Men VARFÖR vill de installera en fjärrvärmecentral på husens FASAD??
Billigast möjligt...
 
martin43 martin43 skrev:
Men VARFÖR vill de installera en fjärrvärmecentral på husens FASAD??
Inte den blekaste. Har försökt googla men inte hittat någon anledning öht…

Oavsett skulle det vara intressant med en teknisk förklaring till varför nya centraler behövs. Och då inte att de gamla är….gamla.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
I villaägarnas artikel så nämns ju kostnader på 400 000:- per fastighetsägare.
I SFABs egna artikel på deras hemsida nämns det att det är grejer i kundernas egna anläggningar som måste bytas, inte att de skall betala några kostnader för byte av fjärrvärmekulvert osv.

Jag kan inte tänka mig att en fjärrvärmecentral i en villa går lös på 400 000 kr.

Det känns som att vi saknar viss information i detta ärende?

"Vi bygger och bekostar alla ledningar ända fram till husens fasader. Men för att kunna ansluta sin fastighet till det nya nätet behöver kunden göra anpassningar i den egna bostaden. Det handlar alltså inte om att betala nya anslutningsavgifter till oss, utan kostnader för arbeten i den egna bostaden och utrustning som de själva äger. Kostnaden beror helt och hållet på fastighetens förutsättningar och vilken standard hushållen själva väljer."
 
E EyEr0n skrev:
I villaägarnas artikel så nämns ju kostnader på 400 000:- per fastighetsägare.
I SFABs egna artikel på deras hemsida nämns det att det är grejer i kundernas egna anläggningar som måste bytas, inte att de skall betala några kostnader för byte av fjärrvärmekulvert osv.

Jag kan inte tänka mig att en fjärrvärmecentral i en villa går lös på 400 000 kr.

Det känns som att vi saknar viss information i detta ärende?

"Vi bygger och bekostar alla ledningar ända fram till husens fasader. Men för att kunna ansluta sin fastighet till det nya nätet behöver kunden göra anpassningar i den egna bostaden. Det handlar alltså inte om att betala nya anslutningsavgifter till oss, utan kostnader för arbeten i den egna bostaden och utrustning som de själva äger. Kostnaden beror helt och hållet på fastighetens förutsättningar och vilken standard hushållen själva väljer."
Vad jag läst mig till var första informationen att de ca 70 villaägarna skulle stå för hela kostnaden om ca 30 miljoner för nya ledningar i området. 30”/70~400’. Men sedan gick de ut i media och det blev ett jävla liv så SFAB ändrade till att enbart kostnad för och installation av ny fjärrvärmecentral skall bekostas av fastighetsägaren (ca 30-40’).

Frågan som jag dock inte lyckats få svar på är varför alla behöver nya centraler? I en artikel nämns att de skall placeras på fasaden. Vill SFAB ha nya centraler utomhus för enklare access eller finns det någon teknisk anledning till att nya centraler behövs?
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.