Hej expertpanelen!

Finns det infällda perilex för apparatdosa, alltså för skruvar cc60? Har letat men inte hittat.

Om det inte finns: Finns det spisdosor för trippelgips, dvs 26-39mm?

Tack på förhand!
 
Nej, det blir alldeles för trångt.
Ett perilexuttag ska i första hand monteras i en spisdosa, i andra hand i en kopplingsdosa, båda har cc67 mellan skruvarna.
En apparatdosa har cc60 mellan skruvarna.
Spisdosa har normalt stosar för 20 & 25 mm.
Kopplingsdosa har normalt 16 & 20 stosar.
Spisdosa är ofta lite djupare än en kopplingsdosa.
 
Music Man Music Man skrev:
[länk]

[länk]
Tack för svar!

Dosan du länkar till är dock inte för trippelgips, men det borde nog finnas extra påbyggnadsringar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det blir alldeles för trångt.
Ett perilexuttag ska i första hand monteras i en spisdosa, i andra hand i en kopplingsdosa, båda har cc67 mellan skruvarna.
En apparatdosa har cc60 mellan skruvarna.
Spisdosa har normalt stosar för 20 & 25 mm.
Kopplingsdosa har normalt 16 & 20 stosar.
Spisdosa är ofta lite djupare än en kopplingsdosa.
Tack för svar!

Behöver bara en 20-stos, men jag kör på en spisdosa och försöker hitta extra förhöjningsringar.
 
En tidigare ägare av vårt fritidshus had lyckats få in en perilex i en apparatdosa. Han hade skurit bort fästringen i dosan. Då gick det (tydligen) att med våld trycka in perilexuttaget. Så mycket våld att keramiken hade spruckit.

Nu när det inte fanns någon ring att fästa den i. så kom han med nästa "patentlösning" Två skruvar igenom yttre plastfronten på perilexuttaget, in i väggen. Såg ju lite märkligt ut. Så det första jag gjorde efter vi köpte, var att kontrollmäta uttaget. Till min stora förvåning fanns det nolla anslutet. Men däremot ingen skyddsjord... Eller, det var skyddsjorden som satt som nolla. Fast det var helt onödigt eftersom spisen inte behöver nolla (däremot skulle det ju kännas tryggare med jord...). Vilket var tur, för den ägare som vi köpte av hade låtit installera jordfelsbrytare, så det hade inte fungerat med en spis som kräver nolla. Nåväl detta är åtgärdat, jag öppnade ett 20x20 cm hål, bytte dosan, drog in en tråd till osv.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
En tidigare ägare av vårt fritidshus had lyckats få in en perilex i en apparatdosa. Han hade skurit bort fästringen i dosan. Då gick det (tydligen) att med våld tryucka in perilexuttaget. Så mycket våld att keramiken hade spruckit.

Nu när det inte fanns någon ring att fästa den i. så kom han med nästa "patentlösning" Två skruvar igenom yttre plastfronten på perilexuttaget, in i väggen. Såg ju lite märkligt ut. Så det första jag gjorde efter vi köpte, var att kontrollmäta uttaget. Till min stora förvåning fanns det nolla anslutet. Men däremot ingen skyddsjord... Eller, det var skyddsjorden nsom satt som nolla. Fast det var helt onödigt eftersom spisen inte behöver nolla (däremot skulle det ju kännas tryggare med jord...). Vilket var tur, för den äagare som vi köpte av hade låtit installera jordfelsbrytare, så det hade inte fungerat med en spis som kräver nolla. Nåväl detta är åtgärdat, jag öppnade ett 20x20 cm hål, bytte dosan, drog in en tråd till osv.
Jösses...

Finns ju denna variant också:
1DpevuwT4KvMhNwzl0Xhitm4K17au1YyYaVtFxLt9t10usaNe_uAEdHjXxxIjKnAp-i4cE3b0MLFcKqWin10FKeRsPgsEJXdaw=l80-w275-h194-nu
https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex?category_id=722
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen alla!

Har letat som en galning, men inte hittat påbyggnadsringar ca 4mm till kopplingsdosa/spisdosa, dvs cc67. Vet någon av er om det finns? Finns dosor i anständigt märke med utskruvbara ringar? (Har hittat att Biltema, Jula och Byggmax har, med jag tror alla dessa bara har 16-stosar, jag behöver en 20.)
 
E elmont skrev:
[länk]
Just det, tack! Någon som behöver nio stycken...
 
Gå in hos Elektroskandia och be dom om hjälp, där kan privatpersoner handla om man betalar med kort. Låt lite ynklig och hjälplös så är det säker någon som tycker synd om dig och hjälper sig tll rätta.
 
T Tornhuset skrev:
Hej igen alla!

Har letat som en galning, men inte hittat påbyggnadsringar ca 4mm till kopplingsdosa/spisdosa, dvs cc67. Vet någon av er om det finns? Finns dosor i anständigt märke med utskruvbara ringar? (Har hittat att Biltema, Jula och Byggmax har, med jag tror alla dessa bara har 16-stosar, jag behöver en 20.)
Jag hade struntat i påbyggnadsringen om det bara är 4 mm. :cool:
 
E elmont skrev:
Gå in hos Elektroskandia och be dom om hjälp, där kan privatpersoner handla om man betalar med kort. Låt lite ynklig och hjälplös så är det säker någon som tycker synd om dig och hjälper sig tll rätta.
Har företag, men att starta konto för en ring är kanske lite overkill. På Ahlsell har jag konto, kan kolla där.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag hade struntat i påbyggnadsringen om det bara är 4 mm. :cool:
Det skulle jag också gjort i vanliga fall, men nu skall uttaget sitta i ett bänkskåp och alltså klämmas mot det tunna bakstycket. Därför vill jag ha stabiliteten med exakt mått.
 
T Tornhuset skrev:
Har företag, men att starta konto för en ring är kanske lite overkill. På Ahlsell har jag konto, kan kolla där.
Har dom inte hemma så tar dom hem till dig och då kanske du inte behöver köpa hela paketet
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.