Justeringen på vajern är för att få växel lägena rätt. Jag känner inte igen modellen men jag tror att dessa skruvar är för att justera ändlägena.
Cykels växelsystem, pekande finger, orangea detaljer, kedja, bakdäck, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kanske jag misstolkar bilderna men för mig har det alltid varit big No-No att ligga på innersta kransen på den främre och försöka växla mellan de yttre bak. Eller tvärtom.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jaha inte vajern utan skruvarna
 
F
T Tovan skrev:
Nu kanske jag misstolkar bilderna men för mig har det alltid varit big No-No att ligga på innersta kransen på den främre och försöka växla mellan de yttre bak. Eller tvärtom.
nu ligger den ju på innersta fram och då är det helt ok med innersta bak med. Det är korsande ytterläge man skall undvika. Men generellt är växel fram ett straff, rätt skönt att köra singel fram och 11 eller 12 bak.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Justeringen på vajern är för att få växel lägena rätt. Jag känner inte igen modellen men jag tror att dessa skruvar är för att justera ändlägena.
[bild]
precis. Känner inte heller igen modellen men det brukar vara typ samma….
 
H
Har man problem med att ställa in växlarna på cykeln
Köp nya vire med hölje så kommer justeringen av växlarna gå som en dans. Tips från en som har cyklat mycket.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
K
H H-Thomasson skrev:
Har man problem med att ställa in växlarna på cykeln
Köp nya vire med hölje så kommer justeringen av växlarna gå som en dans. Tips från en som har cyklat mycket.
Jag har åkt bil jättemycket men jag kan ändå inte ge tips om hur en växellåda fungerar.:D
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
F
K K. L skrev:
Jag har åkt bil jättemycket men jag kan ändå inte ge tips om hur en växellåda fungerar.:D
Cyklar man i skogen så är underhållet oändligt jämfört meden skapligt ny bruksbil så alla som cyklar har mer koll
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Ska man vara krass så är det där en ganska ny cykel, med komponenter ur Shimanos billigaste serie, från ett märke som jag tror är en av våra sportkedjors egna märken...

Det betyder två saker, ingen brydde sig om att cykeln lämnade affären väl injusterad, och att det är betydligt svårare att få växlarna att funka vettigt över tid..

Så att titta på videon ovan (tex) och förstå hur man justerar växlarna är nödvändigt, för det arbetet tar aldrig slut....
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det betyder två saker, ingen brydde sig om att cykeln lämnade affären väl injusterad, och att det är betydligt svårare att få växlarna att funka vettigt över tid..
Ligger nog nåt i det. Har en gammal hoj som är utrustad med Shimanos budgetserie, och den är hopplös att få till. Hur man än justerar flyttar man bara runt felet. Växelväljaren och kuggkransen är helt enkelt inte tillräckligt överens om delningen för att växelföraren skall hamna mitt för kuggen över hela spannet. Och med lite slitage blir det problem.
 
Jag skruvade på skruven som ni sa och de gör nu att kedjan inte kan gå förbi översta kransen. Tack!
Sen söker jag nya 9cm handtag, finns de? Cykelhandtag bredvid måttband, mäter cirka fem centimeter tjocklek, detalj av cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En närbild på en cykelbroms med texten 'PROMAX', fäst vid ett apelsinfärgat cykelhjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
K
F fsn skrev:
Cyklar man i skogen så är underhållet oändligt jämfört meden skapligt ny bruksbil så alla som cyklar har mer koll
Själv kör jag Lvg.(y)
 
Tänk på att Prestaventilen på slangen är smalare än bil- och Dunlopventil, de båda har samma diameter. Om du behöver köpa ny slang någon gång. Tvärtom finns det adapter för.
Föredrar Presta själv, lätt att pumpa och håller luften bra.

Handtag finns på Biltema, cykelaffärer, Clas Ohlson.

Det är nog bara XXL som säljer White i Sverige
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns väl handtag överallt där de säljer cykeldelar. Här är ett exempel.
[länk]
Garanterat inte de bästa som existerar.
grymt tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.