Om jag bara vill ha tidstyrning så borde en sån här[1] fungera tänker jag. Men möjligt att kontaktor plus smartswitch faktiskt är billigare. (Fast så får man inte effektmätning som den har) (Men jag har inget z-wave just u, så investeringskostnaden blir ju högre.)

[1] https://www.dustinhome.se/product/5...6yTXjykUhw7gThIPNnU3Q4t2GYldS5oxoC4fMQAvD_BwE

Hur fungerar den inbyggda termostaten i beredaren om det är problem med skiktning?
 
Den inbyggda termostaten har oftast ett dödband på 5-10⁰
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
20kWh förbrukning låter högt , kanske sparar du in på 5 år men det finns enklare sätt att spara pengar
Jag tycker också att det låter högt igår vet jag att vi använde c:a 6kWh varmvatten, vilket jag tror är ungefär vad vi använder i snitt. Jag tittade mest på vad det står på energidekalen vad årsförbrukningen för en ny 200l Nibe Compact utan smart control är.
 
G Gramphos skrev:
Hur fungerar den inbyggda termostaten i beredaren om det är problem med skiktning?
Ofta har de ju en bulb som är lite utsträckt och placerad vettigt i dykröret då får man automatiskt en viss medelvärdesbildning i den zonen den sitter. Sen hysteresen Demmpa nämnde på det så blir det kanske lite okänsligare trögare än en givare i en avgränsad punkt. Inte för att jag tror det har så stor betydelse om du nu vill bygga så men håller med de som skriver om den rena tidstyrningen eller kanske en lite anpassad om du gör koppling mot pris, tänkt förbrukningsmönster VV osv är lika bra i praktiken.
 
G Gramphos skrev:
Om jag bara vill ha tidstyrning så borde en sån här[1] fungera tänker jag. Men möjligt att kontaktor plus smartswitch faktiskt är billigare. (Fast så får man inte effektmätning som den har) (Men jag har inget z-wave just u, så investeringskostnaden blir ju högre.)

[1] [länk]

Hur fungerar den inbyggda termostaten i beredaren om det är problem med skiktning?
Den där är bara för 230V, den har du väl ingen nytta av?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den där är bara för 230V, den har du väl ingen nytta av?
Du har rätt. Blev lurad av bilder på 4 ledare och tänkte att 40A enfas är väldigt högt. Bilderna jag såg var antagligen från US-modell med 2-fas 230V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.