Har planer att bygga ett dubbelgarage där det skall få plats 2 bilar, en tvättstuga, ett hobbyrum och ett pannrum. Storlek på det skulle bli ca 70 m2 och liksom huset värmas vattenburet.

Huset är på 112 m2 i två plan och värms idag med vattenburen el och står i Sundsvallstrakten.

Hur bör jag dimensionera anläggningen? Hade tänkt mig en vedpanna på 35kW och ack.tank på 2000m3, är det vettigt?
 
Hej,
Jag har själv 2x3000 liter i garaget och en slavtank i huset på 1500 liter med en kulvert på 100m i vinteras eldade jag 2 ggr /dag och använde bara 3000 liters tanken pga av dålig panna den kunde inte ladda mer FAMUS 55kw för meter ved, precis håller på att installera den nya pannan en VEDA 70 miljö också meterved jag värmer ca 230 kvm en plansvilla och en verkstad 200kvm på rest värme +5 , men för att rekommendera för dig är väl 2x1500 liter och en slav tank på 750liter, men det beror på vedpannan, det jag saknar är solslingor i verkstaden för att kunna använda solvärme på taket vid verkstaden....
 
För att sätta sig in i ämnet tycker jag man ska låna en mycket bra bok om ackumulatortankar
Ackumulatorsystem - en installations- och dimensioneringsguide. Finns på biblan.

Dubblar du ack tanks volymen så halverar du antalet uppstarter.
 
Då du ändå ska bygga så tycker jag du ska bygga större då du ändå bygger...
Garaget bör iaf vara minst 7x7,5 meter så du har 1 meter runtom båda bilarna vilket det blir med t.ex en V70 o arbetsbänk framför så bara garaget bör va ca 55 m2, Tvättstugan bör du göra minst 10 m2 så du har utrymme för att hängtorka o ett pannrum bör då va ca 15 m2 vilket då blir minst 80m2...
Du bör även isolera denna del ordentligt o minst 240 mm i vägg o 500 i tak, Ska du ha golvvärme så bör golvet isoleras med iaf 250 mm då får du inte så hög förbrukning på den delen iaf (bästa energin är ju den man inte behöver)

Då du har vattenburen el idag är det lättare att räkna vad du behöver för ackvolym, Vad är nuvarande förbrukning??
Du kommer att få en yta på närmare 200 m2 som ska värmas o om nya delen isoleras väl ska den delen inte behöva mer än 30W/m2 vilket blir ca 2,5 kW när det är som kallast sen tillkommer nuvarande hus o det kanske behöver runt 7-8 kW..
Då kommer ditt hus att kräva ca 10 kW då det är som kallast, Med en tank på 4 m3 skulle du klara dej med en eldning/dag kallaste dagen o då du ändå bygger så kan du ju skapa ytrymme för tanken..
Som panna bör du då ha en med iaf 185 liters eldstad typ innova 50 kW el Orlan 40 dessa har det o värmer ca 3m3 på ett ilägg så det blir 1 full + några trän till så laddar du tanken på 4 m3 om den är på 40°..
Du bör då inte ta mindre än 3 m3 tank o ha endast en tank dsom du isolerar ordentligt med minst 300 mm i sidorna o 400 i topp...
 
här ser layouten i mitt pannrum ut. Är i drift sedan ett år tillbaka. Mindre än så här (givetvis relativt map ackvolym) bör man nog inte ha. Utrymmet funkar riktigt bra, men vid sotning av tuberna skulle man kanske ha önskat ett något större utrymme vid sidan om pannan.
 
Jag tycker man ska kunna lägga i minst 2 fulla ilägg från det att tanken inte är riktigt urladdad. Men ett ilägg ska räcka för ett dygn. Då kan man elda lite som man vill, är man hemma när första ilägget är slut så kan du lägga i ett till och slippa elda dagen därpå.
 
Ett tillägg

Jag byggde om mitt system nu i sommras, jag har 3000L (istället för 1500) till min Calmar v33a. Skulle inte skadat med 1000l till. Jag behöver 50gr i toppen för att ha varmvatten, tänder jag vid 50gr så hade jag kunnat lägga i 2 ilägg det kan jag inte om det inte går åt någon värme under tiden jag eldar. (Vinter tid lär det gå hur bra som helst)

Hade nog varit ganska lagom med dubbla svanen metoden.
 
Med svanen metoden menas att man tar eldstads volymen gånger 18 för att få fram volymen på ack tank
Ex Baxi Innova 50 185L*18 = Minst 3300L ackumulator tank för att kunna lägga i fullt i pannan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.