Inför en bodelning har frågetecken hopat sig kring avdrag av olika slag som ska göras på beräknat husvärde. Hittade dem här på nätet

Kapitalvinstskatt för småhus ska beräknas på följande sätt:
+ Försäljningspriset
− försäljningsutgifter (exempelvis mäklararvode, utgifter för värdering och besiktning)
− inköpspris och lagfartskostnad m.m.
− förbättringsutgifter (d.v.s. ny- och ombyggnad samt förbättrande reparationer och underhåll för de fem föregående åren)
+ återföring av uppskov
= vinst eller förlust


Vad ska man räkna som underhåll, måla fasad? Måla golv? Putslagning? Och hur ska man beräkna kostnaden.och avdrag för detta? Kvitton finns ju på typ färg och murbruk men arbetskostnaden saknas då vi gjort det mesta i huset själva.

Är det något man även ska göra avdrag för i sin deklaration?

Sen ska man ju räkna in bohag när man ska bodela. Mycket tog den andra med från tidigare egen bostad, antar att det räknas bort.

Sen skulle man tydligen tänka bort halva lånet i bodelningen, om jag inte missförstått det.
 
  • Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Eget arbete får du inte dra av för.
Inte heller verktyg, penslar m.m
Ja, måla fasad,. Måla golv, Putslagning = underhåll.

Här finns det massor av info:
[länk]
Färg och puts lär man väl få dra av?
 
K kattparet skrev:
Färg och puts lär man väl få dra av?
Ja, men inte penslar, slippapper, skyddsplast och annat om inte blir kvar i objektet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Färg och puts lär man väl få dra av?
Som regel brukar inte skatteverket vara så kinkiga. De kräver sällan att man ska uppvisa några kvitton. De lägger sig inte heller i om det är du, eller ett anlitat företag som gjort det. Vid all husförsäljningar jag har varit med på. Har jag/vi bara nämnt åtgärd, samt en rimlig kostnad för den, om man lejt bort det. Det ebda viktiga är att du kan visa att åtgärden är gjord, om det blir granskning. Inte av vem den är gjord.
 
  • Gilla
  • Arg
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Förbrukningsmaterial är ju en del av kostnaden för det specifika arbetet. Men köper man en byggställning så finns ju den kvar efter arbetet. Så jag skulle säga att maskeringstejpen och motsvarande kan dras av. Men inte hammaren.
 
BirgitS
A AG A skrev:
Som regel brukar inte skatteverket vara så kinkiga. De kräver sällan att man ska uppvisa några kvitton. De lägger sig inte heller i om det är du, eller ett anlitat företag som gjort det. Vid all husförsäljningar jag har varit med på. Har jag/vi bara nämnt åtgärd, samt en rimlig kostnad för den, om man lejt bort det. Det ebda viktiga är att du kan visa att åtgärden är gjord, om det blir granskning. Inte av vem den är gjord.
Om det blir en granskning och Skatteverket anser att man har försökt lura dem genom att uppge kostnader som man inte har haft så får man skattetillägg. Om man saknar kvitton eller på annat sätt är osäker på beloppen så är det viktigt att skriva t.ex. att det är en uppskattning därför att kvitton saknas, för att inte få skattetillägg.
https://www.skatteverket.se/privat/...privatpersoner.4.361dc8c15312eff6fd2c1fc.html

Man har ju t.ex. inte haft en kostnad för arbete om man har gjort jobbet själv, utan då har man ju redan sparat pengar genom att göra jobbet själv och då är det inte rimligt att man dessutom kan få avdrag för det.
 
  • Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förbrukningsmaterial är ju en del av kostnaden för det specifika arbetet. Men köper man en byggställning så finns ju den kvar efter arbetet. Så jag skulle säga att maskeringstejpen och motsvarande kan dras av. Men inte hammaren.
Det finns dom som inte håller med.
  1. Sofia Eriksson 27 oktober 2020 At 16:59
    Om man har gjort förbättringar på ett småhus så som tapetserat och målat om, får man göra avdrag för saker så som slippapper, målarpenslar och målartråg?
    • Skribent och admin - Joakim Ryttersson 28 oktober 2020 At 13:20
      Hej Sofia.
      Nej, endast materialet, dvs färgen, tapeterna, limmet osv.
      Mvh admin på EKonomifokus
https://www.ekonomifokus.se/bostad/...-av-deklarationen-avdragsgillt/comment-page-7
 
  • Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns dom som inte håller med.
  1. Sofia Eriksson 27 oktober 2020 At 16:59
    Om man har gjort förbättringar på ett småhus så som tapetserat och målat om, får man göra avdrag för saker så som slippapper, målarpenslar och målartråg?
    • Skribent och admin - Joakim Ryttersson 28 oktober 2020 At 13:20
      Hej Sofia.
      Nej, endast materialet, dvs färgen, tapeterna, limmet osv.
      Mvh admin på EKonomifokus
[länk]
Känns spontant som "admin på Ekonomifokus" har gjort en rejäl tankevurpa.

Fråga: "Får jag göra avdrag för materialkostnader?"

Svar: "Nej, endast materialet."

:rolleyes:
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Känns spontant som "admin på Ekonomifokus" har gjort en rejäl tankevurpa.

Fråga: "Får jag göra avdrag för materialkostnader?"

Svar: "Nej, endast materialet."

:rolleyes:
Det var väl bara ett förtydligande.
 
D Dilato skrev:
Det var väl bara ett förtydligande.
Men inte direkt trovärdigt. Ungefär som om man bara kunde dra av kostnaden för själva rören om man lägger in dränering, men inte kostnaden för grävning.

Jag tror helt enkelt att "admin på Ekonomifokus" har fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Men inte direkt trovärdigt. Ungefär som om man bara kunde dra av kostnaden för själva rören om man lägger in dränering, men inte kostnaden för grävning.

Jag tror helt enkelt att "admin på Ekonomifokus" har fel.
Nu var ju frågan "får man göra avdrag för saker så som slippapper, målarpenslar och målartråg?" i kontexten jag har gjort jobbet själv.

Att förtydliga sitt svar med att nej, målartråg(förbrukningsmaterial) får du inte dra av men materialet (färgen) får du dra av är väl helt rätt.

Du får väl inte dra av kostnaden för grävningen om du gjort det själv, varken maskinkostnad, drivmedel eller arbetstid.
Inte ens om du lejer bort det kan du dra av annat än arbetstid.
Att gräva på tomten i sig ger inte rätt till ROT-avdrag. Endast om det är en del av ett större markarbete som är godkänt som ROT-jobb (exempelvis dränering eller anläggning av enskilt avlopp) får du dra av halva arbetskostnaden för detta.
https://markproffs.se/showpage.php5?textid=130&pagename=rot_avdrag_markarbeten

Skattereduktion för husarbete medges endast för arbetskostnaden. Det innebär att skattereduktion bara kan medges för arbetskostnaden för den eller de personer som utför grävarbetet. Maskinkostnaden, som vid markarbete oftast utgör den största delen av kostnaden, ger inte rätt till skattereduktion.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2061.html
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu var ju frågan "får man göra avdrag för saker så som slippapper, målarpenslar och målartråg?" i kontexten jag har gjort jobbet själv.

Att förtydliga sitt svar med att nej, målartråg(förbrukningsmaterial) får du inte dra av men materialet (färgen) får du dra av är väl helt rätt.

Du får väl inte dra av kostnaden för grävningen om du gjort det själv, varken maskinkostnad, drivmedel eller arbetstid.
Inte ens om du lejer bort det kan du dra av annat än arbetstid.
Att gräva på tomten i sig ger inte rätt till ROT-avdrag. Endast om det är en del av ett större markarbete som är godkänt som ROT-jobb (exempelvis dränering eller anläggning av enskilt avlopp) får du dra av halva arbetskostnaden för detta.
[länk]

Skattereduktion för husarbete medges endast för arbetskostnaden. Det innebär att skattereduktion bara kan medges för arbetskostnaden för den eller de personer som utför grävarbetet. Maskinkostnaden, som vid markarbete oftast utgör den största delen av kostnaden, ger inte rätt till skattereduktion.

[länk]
Hmm, synnerligen intressant, och det gör ju allt väldigt komplicerat.

T.ex. så satte vi in bergvärme för några år sen, och om vi skulle sälja huset skulle jag automatiskt anta att vi kunde göra avdrag för hela beloppet vi betalade. Men om detta stämmer skulle vi inte kunna göra det, eftersom en viss del var maskinkostnad.

Men handen på hjärtat hade jag ändå gjort avdrag för hela beloppet, och räknat med att få rätt. ;)
 
  • Arg
Handyman 2.0
  • Laddar…
Rotavdrag har helt andra regler. Där är det enbart arbetstid, inga andra kostnader. Men det var inte vad tråden handlade om.

Kilrain: Så skulle jag också göra. Om jag installerat den själv blir det maskin och delar runt omkring. Men inte verktyg och felköp som inte använts. Om jag anlitar en yrkesman blir det hela summan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Har TS fått bergvärme installerad och har kvitto/faktura på detta är hela fakturan avdragsgill minus ev ROTavdrag.

I tråden blandar man ihop möjligheter vid ev försäljning resp när man ansöker om ROTavdrag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.