Peder; det går utmärkt att bättra med vitriol. Museet använder en stark lösning vid reparationer av kulturhus.
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Jan Wiklund

Jag har vitriolat min gäststuga i sommar. Den är byggd med stående panel, råsågad 35 mm tjock och 40-50 cm breda plank.. Gissa om huset är vackert! Min morbror är arkitekt och hans hus är också vitriolat för 25 år sedan. Trä som är obehandlat eller vitriolat håller bättre än det som är målat, det törs jag lova. Är det nån som sett en rutten fasad på t.ex ett Hälsingehus som är totalt obehandlat och 150 år gammalt? Färgfabrikanterna gillar inte att tala om detta, men så länge som man gillar vitriolens färg så finns det ingen anledning att måla med täckande färg.
Åhh!
Har du någon bild att dela med av?
 
H Hasselhagen skrev:
Åhh!
Har du någon bild att dela med av?
 
Utomhus trädäck, stolar, blommor, stenmur, trähus fasad, glasdörrar och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Anonym

Hej

Vi håller på att bygga hus och tänker järnvitriola panelen. är det någon som vet vad det blir för skillnad på resultatet om man utesluter kopparsulfat (CuSo4) har hittat recept på nätet både med och utan kopparsulfat.
Hur blev det? Har du lust att dela en bild?
Jag är i tankarna att måla med järnvitriol i sommar. För-/nackdelar?
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Leena

Vi har klätt framsidan på vårt hus nu och det blir kanonfint, tycker vi.
Har du lust att dela en bild?
Jag funderar på att måla med järnvitriol i sommar!
För-/ nackdelar nu i efterhand?
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: cecilia E

Hej,

Vi kommer nu under hösten måla en nybyggd sommarstuga med järnvitriol. Kan man börja måla så fort panelen kommit upp eller måste panelen sitta obehandlat några månader först?

hälsn Cecilia
Har du lust att dela en bild?
Jag funderar på att måla med järnvitriol i sommar!
För-/ nackdelar nu i efterhand?
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Oskar

Hej, såg på ovan inlägg att ni hade planer på att måla hela er fasad med järnvitrol. Vi håller på att bygga hus nu och det hade varit kul och höra med er hur resultatet blev? återkoppla gärna! oer@lfkronoberg.se
Har du lust att dela en bild?
Jag funderar på att måla med järnvitriol i sommar!
För-/ nackdelar nu i efterhand?
 
S seniorkonsult skrev:
[bild]
S seniorkonsult skrev:
[bild]
Tack!
Vackert med skiftningarna - ser mer levande ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.