Vi börjar bli klara med vår köksrenovering och har hela tiden tänkt köpa spisfläkt när allt annat är klart för att lättare se vad som passar.
Nu när det är dags upptäckte vi att i princip INGEN vägghängd köksfläkt är anpassad efter vårt kök med lågt i tak.
De flesta kräver ca. 660mm höjd på fläkt+kåpa och ska sitta minst 500-550mm över spisen och är 500mm djupa. Detta får inte plats i vårt kök som har 1155mm från köksbänk till tak. Förutom att de är för höga så gör djupet att varken jag eller min sambo ser så mycket av hällen när vi lagar mat, med 500mm djup så skulle den behöva sitta på minst 600mm höjd från hällen.

Fläktar vi tittat på är:
https://www.elon.se/thermex-decor-840-vagg-60-cm-rostfri och https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cooker-hoods/chimney-hood/lft766x/.
Thermex:en är "bara" 630mm så den skulle kunna funka om man kunde få den ca 600mm hög
Electrolux är inte lika djup men kräver 678mm så även där skulle vi behöva kapa lite extra... Går det att kapa av den expanderande delen lite extra eller varför är det en minstahöjd på 630 resp. 670mm?

Ett annat alternativ är kanske att köpa en inbyggnadsfläkt och bygga ett så grunt skåp som möjligt för att täcka röret. Men frågan är om det blir så snyggt i vårt kök?
På motstående vägg till vänster om det vänstra fönstret sitter våra överskåp, det sitter inga överskåp på väggen på bilden.
Vi är inte intresserade av att ta upp hål i väggen då det är ett uterum utanför, vi ska alltså ha en kolfilterfläkt.
 
  • Kök med vit vedpanel, spishäll, fönster och lutande träpaneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När jag kollar på Prisjakt får jag fram https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3728941 som anges vara 38 cm hög. Det är dessutom en sned fläkt så den är grund längst ner (brukar dock innebära lite sämre osupptagning). Men jag tror att det brukar gå att kapa vägghängda fläktar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När jag kollar på Prisjakt får jag fram [länk] som anges vara 38 cm hög.
Till dom 38cm tillkommer väl fläktröret? Jag antar att även en vertikal fläkt behöver ett fläktrör/skorsten?
 
BirgitS
Så som jag förstår det så är enda syften med fläktröret att utblåset ska komma högre upp. Om möjligt prata med en säljare på en välrenommerad vitvaruaffär som Elon eller kontakta t.ex. Franke direkt.
 
https://roroshetta.no/sv/produkter/ratt-vagg/normalventilation/grue/

Säljs inte direkt till konsument i Sverige, vi gick via HTH (vi köpte dock den modellen fast "hög").
Tolkar texten som att den finns med kolfilterfläkt, men ska inte ta gift på det.
Fördelen med denna är att du kan välja färg helt enligt egna önskemål, nackdelen är priset....
 
A
M mbrage skrev:
Till dom 38cm tillkommer väl fläktröret? Jag antar att även en vertikal fläkt behöver ett fläktrör/skorsten?
jo det tillkommer,
det kan bli väldigt kärvt att få dit den om fläktröret blir för kort dessutom sitter motorn högst upp i fläkten och utan rör så vete fan om du kan få dit utblåsen för kolfilterdrift
fläktröret måste du kapa med laser eller vattenskärning om det skall bli snyggt och sen måste du försöka klämma in det ovanpå fläkten vilket blir jättekul, det är svårt nog när du har normalhöjd och röret är tvådelat
 
Nu lutar det åt att vi beställer Thermex-fläkten. Jag var i kontakt med deras kundtjänst och de sa att det inte var några problem att kapa röret så det blir kortare än de 630mm som är minsta måttet enl. produktbeskrivningen. Så länge ventilhålen i fläktröret är intakta och inte täcks av ytterröret så ska det inte vara nån fara.
Frågan är ju bara hur jag kan kapa det på ett snyggt och smidigt sätt... vattenskärning/laser låter dyrt...
 
A
M mbrage skrev:
Nu lutar det åt att vi beställer Thermex-fläkten. Jag var i kontakt med deras kundtjänst och de sa att det inte var några problem att kapa röret så det blir kortare än de 630mm som är minsta måttet enl. produktbeskrivningen. Så länge ventilhålen i fläktröret är intakta och inte täcks av ytterröret så ska det inte vara nån fara.
Frågan är ju bara hur jag kan kapa det på ett snyggt och smidigt sätt... vattenskärning/laser låter dyrt...
Bågfil sakta och säkert, med många blad så att de håller sig vassa i det rostfria.
När du är halvvägs igenom så inser du att det var väldigt billigt med vattenskärning...
Frågan är hur långt skorstensröret kommer att bli?
 
  • Haha
Totte lille
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Bågfil sakta och säkert, med många blad så att de håller sig vassa i det rostfria.
När du är halvvägs igenom så inser du att det var väldigt billigt med vattenskärning...
Frågan är hur långt skorstensröret kommer att bli?
:D Jag kanske ska kontakta nån med skärare då... :)

Jag tänker att jag vill kapa så nära den streckade linjen som möjligt med förståelse om att det måste vara en liten marginal uppåt för att få plats med ventilationen. Men om jag skulle kapa röret ungefär där det yttre röret tar slut (måttet 490 på skissen) så skulle vi få plats med den och få den på ca 60-62 cm över hällen.
 
  • Teknisk ritning av köksfläkt med angivna mått i millimeter, inklusive justerbar höjd och bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat med en plåtslagare? Att bocka en bit rostfri plåt och ta upp några hål är ju inte direkt raketforskning...

Eller be dem kapa den befintliga. Med riktiga maskiner bör det gå både fort och lätt.
 
  • Gilla
mbrage
  • Laddar…
A
M mbrage skrev:
:D Jag kanske ska kontakta nån med skärare då... :)

Jag tänker att jag vill kapa så nära den streckade linjen som möjligt med förståelse om att det måste vara en liten marginal uppåt för att få plats med ventilationen. Men om jag skulle kapa röret ungefär där det yttre röret tar slut (måttet 490 på skissen) så skulle vi få plats med den och få den på ca 60-62 cm över hällen.
Det inre skorstensröret kan du kapa med vinkelslip för det kommer inte att synas men det yttre måste du måttanpassa väldigt noga så att det dels når upp och täcker det inre röret och dels går att få dit över huvud taget
 
  • Gilla
mbrage
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det inre skorstensröret kan du kapa med vinkelslip för det kommer inte att synas men det yttre måste du måttanpassa väldigt noga så att det dels når upp och täcker det inre röret och dels går att få dit över huvud taget
Jag kommer försöka få en plåtslagare att fixa det så det blir snyggt gjort. Som du säger så är det viktigt att det yttre röret blir snyggt kapat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.