8
Hej.

Är på jakt efter ett stålnät, rostfritt som är finmaskigt. Liknande den bifogade bilden eller något grövre maskor funkar också. Behöver inte var super flexibelt.

Behöver inte vara mer än 50x50cm, men behöver några sådana bitar.
 
  • Närbild av en portabel eldstads metallnät med ringar och fästelement, för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Sök på rostfritt insektsnät. Har för mig bl.a. Bauhaus har rostfritt på lösmeter, annars är det ofta aluminiumnät som finns i bygghandeln.
 
8
C cpalm skrev:
Sök på rostfritt insektsnät. Har för mig bl.a. Bauhaus har rostfritt på lösmeter, annars är det ofta aluminiumnät som finns i bygghandeln.
Ska kolla där

☝ Kan tillägga till alla att nätet ska tåla värme, ska ligga i en sorts grill för att hindra kol som inte blivit aska att ramla ner i askuppsamlingen utanför.
 
8 86Tompa skrev:
Kan tillägga till alla att nätet ska tåla värme, ska ligga i en sorts grill för att hindra kol som inte blivit aska att ramla ner i askuppsamlingen utanför.
Då behöver du ett nät med så grov tråd som möjligt, för annars smälter det bort på nolltid.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
C
8 86Tompa skrev:
ska ligga i en sorts grill för att hindra kol som inte blivit aska att ramla ner i askuppsamlingen utanför.
OK, ett roster med andra ord. Tror den "portabla eldstaden" är en rätt dålig förebild. Nätet är för finmaskigt och kommer att bli igensatt av askan, och kommer att töja sig och på sikt brännas sönder av värmen. Antar att du har någon tanke med att inte använda ett grövre galler?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
8
C cpalm skrev:
OK, ett roster med andra ord. Tror den "portabla eldstaden" är en rätt dålig förebild. Nätet är för finmaskigt och kommer att bli igensatt av askan, och kommer att töja sig och på sikt brännas sönder av värmen. Antar att du har någon tanke med att inte använda ett grövre galler?
Hittade igentligen ingen bra bild på nät som illustrerar vad jag tänkte när jag la upp frågan. Kan absolut vara större maskor än det , samt grövre.

Kört med ett putsnät nu och det funkar mycket bra och håller för värmen, men fortfarande för grova maskor, mycket kol som bara ramlar ner och hinner glöda klart innan de hamnar i askkoppen.

Men precis NU slog tanken att jag kan ju punkta ihop säg 3lager med putsnät lite omlott i sid och höjd för att minsta mellanrummet "maskorna".

Testar med det. Ibland behöver man bara lyfta sin fråga/ide utanför huvudet till andra för att man ska komma vidare i sina egna tankar. Tack ni som hann svara
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan du svetsa så skaffa några längder stålstång, t ex fyrkantsstång — Montano säljer enstaka och udda längder till bra pris — och svetsa ihop efter tycke och smak.

Nätet håller kanske för värmen just nu, men tro mig, efter ett tag kommer det att börja erodera av värmen och temperaturväxlingarna.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Om du känner någon som jobbar på pappersbruk kan du kolla med hen om de har filterdukar eller viror i metall, de är i såna fall finmaskiga och rostfria/syrafasta. En bit begagnad duk eller vira är nog inte svårt att komma över bara du har kontakten och kan vänta tills det byts någon nästa gång.
 
M
C
8 86Tompa skrev:
Men precis NU slog tanken att jag kan ju punkta ihop säg 3lager med putsnät lite omlott i sid och höjd för att minsta mellanrummet "maskorna".
Tänk på att inte använda galvade prylar bara. Inte så nyttigt när galven bränns bort.
Får för mig att ca. 5 mm mellanrum är rätt lagom, gärna uppåt 3 mm rostfri tråd och att det fungerar bäst med "längsgående" galler, alltså inte fyrkantiga rutor.
 
De trådarna går säkert att använda, men för 5kr styck så kommer det bli ett rätt dyrt nät som kommer vara jobbigt att bygga.
När jag började läsa din beskrivning var min tanke också att ta ett par lager med putsnät, men också med reservationen för att jag skulle rekommendera dig att lägga några kronor extra på att köpa rostfritt putsnät istället för de galvade. Det kommer även att hålla längre oavsett hälsoeffekterna.
 
varför inte vanliga armeringsjärn?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.