Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att förbruka 500 kW/h på 11 dagar är ju i sig inget konstigt..

Har du själv tillgång till förbrukningsdata?
Vad ingår i din förbrukning? Värme?
låter som att en 2 kW last minus spänningsfall som t.ex en vanlig oljeradiator gått i exakt 11 dagar.
500 / 11 = 45,45 kWh
45,45 kWh / 24 = 1.89 kWh

radiator?
kupévärmare?
elpatron? men de brukar oftast va på fler kW
 
Stapeldiagram och linjediagram som visar energiförbrukning och utetemperatur över 30 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar energiförbrukning (kWh) och utomhustemperatur över tolv månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför gissa när man kan logga och ha koll själv. Inte minst om förbrukningen ändras. Grafer från ett hus under byggnation där vi var tvugna att flytta ut bervärmepumpen (står avstängd i köket) då det ska läggas klinker på golvet. Gul stapel är bergvärmepumpens förbrukning. Blå stapel resten i huset inklusive FTX. Mäter även per timme.
 
  • Gilla
DB995 och 1 till
  • Laddar…
Jättefranskan
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har ingen aning om hur du brukar tilltala andra människor eller själv bli tilltalad utan att du reagerar negativt, men om jag suttit i kundtjänsten på elbolaget och blivit bemött på det sätt trådskaparen gör i den här tråden, så hade jag struntat i att hjälpa till eller förhalat ärendet maximalt.
Okej :thinking:
 
G goran1956 skrev:
Det var varmvattenblandaren i badkaret som trasig. Kallvatten trycktes in i varmvattnet och tillbaka till beredaren.
Som fick kallt vatten hela tiden. Så den värmde nytt och så höll det på.
Bytte blandaren och felet upphörde.
Det är tekniskt omöjligt.
Vattnet kan inte cirkulera av sig själv.

Om kallt vatten trycktes in i varmvattenledningen via duschblandaren, vidare till VVBn så måste även backventilen i kallvatteninloppet till VVBn vara ur funktion.

Om det hände när det tappades kallvatten så är det också tekniskt omöjligt, detta pga tryckfall i ledningar, blandare etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag undrar om inte de flesta elbolag enkelt kan kolla om den totala förbrukningen rapporterad av alla abonnemangselmätare under en transformator matchar mätningen vid transformatorn.

Om der inte finns en allt för stor diff kanske elbolaget känner sig trygg med att deras mätare är OK och att felet finns i kundanläggningen.

Nån som jobbar med mätteknik på något nätbolag kanske kan bekräfta eller förkasta det hela :)
 
A Anders243 skrev:
Jag undrar om inte de flesta elbolag enkelt kan kolla om den totala förbrukningen rapporterad av alla abonnemangselmätare under en transformator matchar mätningen vid transformatorn.

Om der inte finns en allt för stor diff kanske elbolaget känner sig trygg med att deras mätare är OK och att felet finns i kundanläggningen.

Nån som jobbar med mätteknik på något nätbolag kanske kan bekräfta eller förkasta det hela :)
Lite fifty fifty. En del nätbolag har mätning i nätstationerna, och en del har det inte :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu läste jag ordentligt, ja då håller jag med, förstår inte varför det skulle rinna ur skvallerröret.
@Daniel 109
En VVB's säkerhetsventil har också ett skvallerrör.

Men, den öppnar inte bara pga att kallvatten trycks in i varmvattenledningen å vidare in i beredaren.
 
Nja, skvallerrör är röret som går från toppen på ett öppet kärl till platsen påfyllningsventilen sitter. Ett avledningsrör från en säkerhetsventil är inget skvallerrör.

Det finns inte heller någon anledning för säkerhetsventilen att öppna av att en blandare är trasig.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, skvallerrör är röret som går från toppen på ett öppet kärl till platsen påfyllningsventilen sitter. Ett avledningsrör från en säkerhetsventil är inget skvallerrör.

Det finns inte heller någon anledning för säkerhetsventilen att öppna av att en blandare är trasig.
Det är ganska många som säger/skriver skvallerrör om dräneringsröret från VVBns säkerhetsventil.

Jag editerade inlägget nästan direkt efter att jag postat å la till att en säv inte öppnar pga trasig blandare.
 
L Lusbunken skrev:
Ingen armatur, kollat efter läckage, frugans brorsa är elektriker och har kollat alla uttag som är nya dessutom.

Vi är 2 pers i ett radhus på 108 kvm. Fråga en annan som bor i exakt samma hus och de hade 1215 kWh nu i mars med 3 barn, infra på baksidan, med badande ungar i veckorna.

Märkligt hur många som har tillit till elbolagens totalt makt och tror på genuin ärlighet.
Elbolagen vet jag inte om jag har tillit till. Men elmätaren brukar stämma. Har du kollat den mot siffrorna hos ditt elbolag?
 
L Lusbunken skrev:
Så du menar att mars var kallare än januari? December? December hade vi den högsta förbrukningen med 1311 kWh. Om någon i tråden på riktigt tror att 1633 kWh är normalt eller korrekt för mars var lite kyligt vet jag inte vad. Jag bor i söder, det var knappast extremkyla här.
Bor i SE3. Dec -22 var väldigt kall i första halvan. Sen var jan -23 betydligt mildare.
Mars -23 var ganska så kall med väldigt kalla nätter inte minst.
 
Väldigt många inlägg
Har du speldator?
 
Jag har ett liknande problem. Börjar misstänka att det inte är 1,5 liter i mjölken jag handlar. Tycker att matkassen tar slut fort och är dyr.
Har ringt till ICA som säger att det är 1,5 liter för så står det på förpackningen.
Har även frågat grannarna som säger lite svävande att det nog blir 18 pannkakor av mjölklitern precis som förr.
Vad tycker ni? Ska jag vara nöjd med svaren?
Nä. Jag tog ett måttband och mätte längd x bredd x höjd. 0,97×0,7×2,15dm = 1,45985 liter. Vägde även mjölken på 2 av köksvågarna. 1595 och 1593 gram.
Så nu känner jag mig trygg med att handlarn sålt mig 1,5 liter mjölk.

Varför kollar man inte sin elmätare på samma sätt?

Kopplar ur allt och kollar att elmätarn visar 0 Watt. Pluggar i ett 1000 W element , 1800 W hårtork eller vad helst man har till hands och kollar att mätarn visar siffror som ligger i alla fall i närheten av detta?
Inga som helst dyra instrument behövs.
Inte ens kunskap behövs . Kunskapen finns på nätet.
På byggahus.se/forum till exempel.

Men samtliga "för mycket el" trådar maler på i oändlighet utan att detta tas upp.

Det här är inte ett exempel för att håna TS , det här är till alla trådpostare samt till elektrikern som inte gjorde detta det första han gjorde när han besökte TS.
Senast i post 3 skulle TS ha kunnat lämna svar på att "elektrikern testade mätaren direkt och den visade i alla fall +- några procent rätt.

Har jag fel?
 
  • Gilla
  • Haha
philsson87 och 6 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag har ett liknande problem. Börjar misstänka att det inte är 1,5 liter i mjölken jag handlar. Tycker att matkassen tar slut fort och är dyr.
Har ringt till ICA som säger att det är 1,5 liter för så står det på förpackningen.
Har även frågat grannarna som säger lite svävande att det nog blir 18 pannkakor av mjölklitern precis som förr.
Vad tycker ni? Ska jag vara nöjd med svaren?
Nä. Jag tog ett måttband och mätte längd x bredd x höjd. 0,97×0,7×2,15dm = 1,45985 liter. Vägde även mjölken på 2 av köksvågarna. 1595 och 1593 gram.
Så nu känner jag mig trygg med att handlarn sålt mig 1,5 liter mjölk.

Varför kollar man inte sin elmätare på samma sätt?

Kopplar ur allt och kollar att elmätarn visar 0 Watt. Pluggar i ett 1000 W element , 1800 W hårtork eller vad helst man har till hands och kollar att mätarn visar siffror som ligger i alla fall i närheten av detta?
Inga som helst dyra instrument behövs.
Inte ens kunskap behövs . Kunskapen finns på nätet.
På byggahus.se/forum till exempel.

Men samtliga "för mycket el" trådar maler på i oändlighet utan att detta tas upp.

Det här är inte ett exempel för att håna TS , det här är till alla trådpostare samt till elektrikern som inte gjorde detta det första han gjorde när han besökte TS.
Senast i post 3 skulle TS ha kunnat lämna svar på att "elektrikern testade mätaren direkt och den visade i alla fall +- några procent rätt.

Har jag fel?
Visar mätaren fel så är det större risk att den gör det med komplicerade belastningar än med rent resistiva laster. Fallet med en liter eller ett kilogram av en vara är mycket lättare att kontrollera eller räkna på än fallet att en elmätare räknar rätt på en belastning där ström och spänning inte ligger i fas eller där kurvformerna överhuvudtaget inte liknar varandra.
 
L Lusbunken skrev:
Ingen armatur, kollat efter läckage, frugans brorsa är elektriker och har kollat alla uttag som är nya dessutom.

Vi är 2 pers i ett radhus på 108 kvm. Fråga en annan som bor i exakt samma hus och de hade 1215 kWh nu i mars med 3 barn, infra på baksidan, med badande ungar i veckorna.

Märkligt hur många som har tillit till elbolagens totalt makt och tror på genuin ärlighet.
Elmätare som används för debitering omfattas av ett för konsumenten bra och omfattande regelverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.