Har gått och köpt en Jötul 100 gutjärnskamin för att montera in i en äldre sommarstuga som står inför totalrenovering. Har av säljaren fått reda på att om jag vill montera kaminen nära väggen behöver jag kompletera med en extra konvektorsplåt a 975kr, eller göra en brandsäker vägg bakom kaminen. Min fråga till er, har någon där "ute" erfarenhet av en sådan uppmurad brandvägg? Vad kan den bestå av? Går det bra med golvklinkers?

Tacksam för alla svar jag kan få..
Nils
 
Det viktigaste är att det skall klara strålningsvärmen. Dvs att träkonstruktionen bakom skall vara tillräckligt isolerad från värme så att det inte finns risk att den förkolnar.
Enklaste sättet är att isolera med gipsskivor.
 
Eller bättre, fibercementskivor. Sätts med fördel med luftspalt mot befintlig vägg.
 
Gipsskivor är inte så bra vid långavarig uppvärmning, de blir spröda då.
 
Det har funnits en enkom brandgips tidigare.. Fanns då för 10år sen. Påminner om vanlig gips men är dubbelt så tung, å lite mer grov.. Den kanske heter nått annat men jag kallar den för brandgips. /Linda
 
Det torde väl vara minerit eller någon liknande sten/mineralskiva?

F ö är väl gips dessutom högst olämpligt som skydd för strålningsvärme eftersom det är papp utanpå gipset...
 
Kasch skrev:
Det torde väl vara minerit eller någon liknande sten/mineralskiva?
Minerit är ett märke som gör en Fibercementskiva. Så en fibercementskiva är det som man ska ha..

Den kan man ju dessutom kakla på.. :)
 
minerit som sagt, det använder jag, målade sedan med grov "murfärg" och sen vitt på det... kanonfint
 
För att spara på utrymme kan man ju ta bort gipsskivan (om nu väggen består av det) och skruva cementskivan direkt på reglarna och sedan avsluta som missionären.
 
Sätt minerit "fibercementskiva" och sen kan du kakla eller ev sätta mosaik eller spräckta skivor, en kompis har satt mosaik av vit, grå, gråsvart typ mindre skärvor, riktigt snyggt.
 
Om man nu bestämmer sig för fibercementskiva... Den luftspalt bakom skivan som rekommenderas i ett tidigare inlägg, är den obligatorisk??? Jag har sökt efter vilka faktiska krav som ställs vid installation av kamin (i mitt fall en antik liten gjutjärnskamin, rund modell), men inte kunnat hitta några specifika krav. Och vilket mått ska luftspalten i så fall ha??? Godkänns träreglar som distans? Och hur nära får sedan kamin/skorsten stå fibercementskivan?

Ett annat tips jag fått är att mura upp en vägg/ett hörn av lecablock... Skulle 9 cm tjocklek på blocken duga för att få sätta kamin/skorsten 5 cm från muren?
 
Kolla med Sotaren & se vad han säger.. Det skilljer sig från kommun till kommun. Sotaren brukar bli glada över att man ringer o kollar med dem. Det är dessutom sotaren som ska godkänna hela anläggningen..
 
  • Gilla
the architect
  • Laddar…
Tack för bra svar.........
Nu till ytterligare fråga...
Nu skall vi välja väg för skorstensröret, alternativ 1, är rakt upp genom tak och vind, eller alternativ 2, rakt ut bakom kaminen och 90 graders vinkel o sen utmed vägg genom taköverhänget. Vilken lösning verkar bäst? Finns det visdom bland er lite erfarna??
 
Tänk på att skorstenen troligen måste vara högre än nocken på taket. Det kan innebära att du åker på stege och arbetsplattform om du drar den ut genom vägg och vidare upp pga att höjden över taket vid genomföring är mer än 1,2 m. Personligen skulle jag inte våga välja lösning utan att diskutera med sotaren som ska godkänna.

Mvh Ulf
 
Det ska vara min 3 cm luftspalt bakom mineritskivan för att klassas som brandsäker vägg. Kollade själv upp det när jag gjorde om min gamla trävägg med tretex skivor till brandsäker vägg. Då blir säkerhetsavståndet bara 50 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.