Jag ska renovera en liten toalett. Det ligger idag en plastmatta där och jag antar att jag måste ta bort den om jag vill lägga klinker så att jag kommer ner till betongen. Jag har läst att vissa plastmattor (eller om det är själva limmet) kan innehålla asbest. Hur vet jag vilken matta jag har? Huset är byggt 1974 men jag har ingen aning om mattan lades in då.
 
  • Hörnet av ett slitet rum med gammal tapet och matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skär ut en liten ruta av mattan och se till att du får med limmet också. Sen skickar du den biten till valfritt asbestanalysföretag för analys. Det brukar kosta ca 500-700 kr per prov.

Jag har sett att andra på forat har använt Evema med gott resultat. Själv anlitade jag Previas lokala labb i min stad. De tog också ca 500 kr per prov.

https://evema.se/asbestanalys/
 
  • Gilla
Elnovis och 2 till
  • Laddar…
Kan man lägga flytspackel över hela golvet och sen klinkers på vanligt sätt för att slippa ta bort mattan?
 
E Elnovis skrev:
Kan man lägga flytspackel över hela golvet och sen klinkers på vanligt sätt för att slippa ta bort mattan?
Nej risken är att det reagerar med mattan.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Riv bort mattan bara. Lär inte vara nån asbest i en våtrumsmatta och inte heller i limmet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
A Anders243 skrev:
Skär ut en liten ruta av mattan och se till att du får med limmet också. Sen skickar du den biten till valfritt asbestanalysföretag för analys. Det brukar kosta ca 500-700 kr per prov.

Jag har sett att andra på forat har använt Evema med gott resultat. Själv anlitade jag Previas lokala labb i min stad. De tog också ca 500 kr per prov.

[länk]
Tillägger, ha plasthandskar, munskydd och en plastpåse att lägga biten i. Täck hålet med plast. Ingen vet när mattan är tillverkad, inte ens tillverkarna vet det. De som prover har försökt få svar från tillverkarna men de får inte svar. Förmodligen för det fanns lager som de sålde även efter det blev förbjudet med asbest i tillverkningen.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Det ser ut som att det sitter 2 lager våtrumstapet på väggarna, en som rimligtvis är anno 1974 och en som är slutet 80-tal/början 90-tal. Är det likadant på golvet, att våtrumsmattan är drygt 30 år gammal innehåller den inte asbest. Kan förstås finnas 2 lager även av mattan, och den äldre varianten innehåller asbest. Skrik och spring, för säkerhets skull...

(Ursäkta TS, jag har nog läst och svarat i för många "är detta asbest"-trådar.)
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
GoC GoC skrev:
Lär inte vara nån asbest i en våtrumsmatta och inte heller i limmet
Det är nog ingen våtrumsmatta eftersom det gäller en liten toalett från 1974.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Nu har jag fått tag i ett företag på orten där jag bor som kan kolla om det är asbest eller ej. Tack för all hjälp. Mycket uppskattat.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
E Elnovis skrev:
Nu har jag fått tag i ett företag på orten där jag bor som kan kolla om det är asbest eller ej. Tack för all hjälp. Mycket uppskattat.
Är väl enklare och billigare att ta loss en liten bit av mattan. Sätta eld på den och se om det blir några eventuella fibrer kvar efter att du eldat upp den.
 
BirgitS
GoC GoC skrev:
Är väl enklare och billigare att ta loss en liten bit av mattan. Sätta eld på den och se om det blir några eventuella fibrer kvar efter att du eldat upp den.
Är det inte svårt att se om det finns några 0,1 mm långa asbestfiber kvar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte svårt att se om det finns några 0,1 mm långa asbestfiber kvar?
Men vad skulle 0,1mm långa fibrer göra för nån nytta i en plastmatta?
Så små blir dom om du mekaniskt bearbetar dom och det är väl då dom kan vara farliga att inandas. Men i en plastmatta? Vari ligger farligheten i det?
 
GoC GoC skrev:
Är väl enklare och billigare att ta loss en liten bit av mattan. Sätta eld på den och se om det blir några eventuella fibrer kvar efter att du eldat upp den.
Men hur tillförlitligt är det, är det inte bättre med ett test för 500kr om man vill vara säker?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har jag gjort skickat ett prov på test och det var asbest i mattan. Nästa steg är en saneringsfirma. Väldigt bra spenderade 500 kr.
 
  • Gilla
Fraz42069nice och 2 till
  • Laddar…
E Elnovis skrev:
Jag ska renovera en liten toalett. Det ligger idag en plastmatta där och jag antar att jag måste ta bort den om jag vill lägga klinker så att jag kommer ner till betongen. Jag har läst att vissa plastmattor (eller om det är själva limmet) kan innehålla asbest. Hur vet jag vilken matta jag har? Huset är byggt 1974 men jag har ingen aning om mattan lades in då.
Om det är asbest brinner det inte, så testa elda på limmet,men oftast är det svartlim det brukar va aspest i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.