Jag har en liten gräsmattan i öst/norrläge. Jag sköter den ordentligt och den är alltid superfin från mitten av sommaren till Okt/Nov. Men under vintern dör den. Varje år.

svårt att se på bilderna kanske men fjolårets gräs är helt dött och ligger som en blöt filt ovanpå allt. Varje år får jag räfsa bort det döda och börja om.

Någon som har något tips? Jag funderar på om jag kanske har för dålig dränering så att jag dränker/kväver mattan under snön…?
 
  • Trädgård med snörester, skuggor av träd på gulnat gräs, övergång mellan vinter och vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsbevuxen mark med smältande snöfläckar och långa skuggor, möjligen tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som snömögel eller isbränna

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vad ingår i att sköta gräset?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad ingår i att sköta gräset?
gödsel 2-3 ggr mellan maj och augusti, sen hästgödsel 1 eller 2 ggr. Har mätt PH något år och kalkat. Klipper och vattnar regelbundet (efter behov).

Nu i maj (snart) brukar jag mjuka upp den stenhårda mattan med vertikalskäraren och därefter nya frön och dress. Har prövat alla möjliga gränssnittet. Mattan är superfin som sagt från juni till november, men den har aldrig överlevt vintern.

Visst vi går på den under vintern, men inte hela! Borde den inte vara fläckvis skadad om det berodde på att vi går på den?

det måste vara något med själva grundarbetet.. eller möjligtvis att jag behöver lufta regelbundet eller nåt
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
BirgitS
För mycket gödsel så gräset växer för långt in på hösten i stället för att förbereda sig för vinterdvalan?
Hur mycket växer gräset i oktober?
 
*Gödsla max en gång per år och det på våren. Hästgödsel är bättre än konstgödning då det tillför mull och släpper kvävet lite långsammare. Gräs klarar sig också utmärkt utan extra näring.
*Förstör inte jordstrukteren genom att vertikalskära.
*Om du av någon anledning tar bort gräsklippet från gräsmattan så låt det i alla fall ligga kvar varannan klippning.
*Ha några tillfällen per år där gräset får växa över 10 cm för att ge jorden bättre struktur.
*Så inget nytt gräs då det gynnar typerna av gräs som inte skjuter ut utlöpare. I värsta fall är det de ettåriga gräset som brukar finnas med som skyddsväxter och deras uppgift är redan klar dvs låta övriga sorter ettablera sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.