Claes Sörmland
Gabbie Gabbie skrev:
Bra lista, tack! Jag får väl odla i lådor helt enkelt. Har dessvärre dock redan köpt två äppelträd och ett körsbärsträd (självpolinerande) som jag ännu inte satt ner i marken. Är det kört för dessa träden? Eller kan jag lyckas få tre träd att överleva i trädgården på något sätt trots torvjord? Har givetvis köpt annan jord och barkmull att plantera i men kanske inte räcker att gräva ett hål?
Om det är ren torv så tror jag det blir tufft för dessa träd. Äpple vill helst ha mullrik lerjord. Körsbärsträd trivs inte i torvblöta utan vill växa i sandig/grus jord med mull på. Ingen av dem trivs i den kalla torven.

Med dina förutsättningar så behöver du aldrig mer köpa en påsprodukt med mull i, t ex torv, barkmull o s v. Mull är ju det som du har. Det du behöver är sand, grus och ler.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är ren torv så tror jag det blir tufft för dessa träd. Äpple vill helst ha mullrik lerjord. Körsbärsträd trivs inte i torvblöta utan vill växa i sandig/grus jord med mull på. Ingen av dem trivs i den kalla torven.

Med dina förutsättningar så behöver du aldrig mer köpa en påsprodukt med mull i, t ex torv, barkmull o s v. Mull är ju det som du har. Det du behöver är sand, grus och ler.
Lutar mot att vi gräver bort torven helt på vissa platser och flyttar till andra där vi anlägger surjordsträdgård. På de urgrävna delarna fyller vi på med nytt lager jord där vi kan plantera träd och så gräs.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…

så här går det till hemma hos mig. Har oxå dom där vita maskarna
 
I Isak28 skrev:
[video]
så här går det till hemma hos mig. Har oxå dom där vita maskarna
V har ni för förutsättningar på tomten? Vad har ni gjort hittills/vad ska ni göra framöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.