Jag hittar väldigt begränsad info online samt när jag ringer till diverse folk som arbetar med gräsmattor/anläggning/jord/torv så nu hoppas jag att någon här sitter med lite mer erfarenheter.

Vi har ett nybyggt hus vars geotekniska undersökning sade att vår mark består av torv och berg. Huset står nu på berg med gruskross inom närmsta metrarna men därefter kommer det torv, torv och åter torv. Jag vet inte hur djupt det går på alla ställen men geotekniska undersökningen uppskattar 0.5m - 2.5m. Torven är väldigt speciell då den är gungig som en "fjäder" när man går på den om den är torr och gyttjig som tusan när den är blöt. Våra grannar sådde något specialgräs rakt på torven och resultatet är sådär. Fläckig då den inte håller fukt och på vissa ställen vill den inte ta sig överhuvudtaget. Det får mig att tro att det är någon slags torvblandning då jag tänker att växtlighet inte bör växa i ren torv. Men det största problemet är denna "gungigheten" vid torka och att den är helt obrukbar under regniga perioder.

De enstaka tips jag fått online/på telefon är att antingen lägga 10cm lerjord ovanpå torven för att bevara fukt i gräsmattan och sedan 10-15cm matjord ovanpå. Ett annat tips är att fräsa lerjord samt sandjord med torven och därefter lägga matjord. Problemet jag oroar mig över är om gungigheten kommer kvarstå trots att man blandar ner lerjord/sand och fräser då den underliggande torven fortfarande har dessa egenskaper.

Att gräva bort all torv och ersätta med andra fyllmassor känns inte heller som ett ekonomiskt försvarbart alternativ så jag hoppas kunna hitta en enklare lösning än så.

Finns det någon som har erfarenhet av att anlägga trädgård på torv? Vad har lyckats? Misslyckats?
 
Claes Sörmland
Dränera torven och plantera rhododendron och ljung?

Torrlägger du torven med dränering så kommer den att börja brytas ned så då borde hela trädgården sjunka med tiden. Om t ex torven har uppstått i en berggryta som har samlat vatten som du nu har ändrat så att den är dränerad efter husbygget så är nedbrytningen redan igång.

Vill du ha mer klassisk trädgård så måste du nog tillföra mineraljord, d v s grus, sand, silt eller ler. Fylle. Jag kan inte så någon snabbfix.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dränera torven och plantera rhododendron och ljung?

Torrlägger du torven med dränering så kommer den att börja brytas ned så då borde hela trädgården sjunka med tiden. Om t ex torven har uppstått i en berggryta som har samlat vatten som du nu har ändrat så att den är dränerad efter husbygget så är nedbrytningen redan igång.

Vill du ha mer klassisk trädgård så måste du nog tillföra mineraljord, d v s grus, sand, silt eller ler. Fylle. Jag kan inte så någon snabbfix.
Ja rhododendron har jag hört trivs bra! Kommer definitivt plantera det. Men vill även ha en del gräsmatta som du säger med traditionell trädgård. Tror du det räcker att mixa torven i ytskiktet dvs 25cm i översta lagret med mineraljord eller tror du man måste få bort all torv för att få bukt med gungigheten osv?
 
Claes Sörmland
Gabbie Gabbie skrev:
Ja rhododendron har jag hört trivs bra! Kommer definitivt plantera det. Men vill även ha en del gräsmatta som du säger med traditionell trädgård. Tror du det räcker att mixa torven i ytskiktet dvs 25cm i översta lagret med mineraljord eller tror du man måste få bort all torv för att få bukt med gungigheten osv?
Jag har ingen erfarenhet av så tjocka jordlager med torv så vågar inte säga. Men enligt boken så ska mineraljorden ligga underst och den organiska jorden högst upp. Torven kommer ju annars att brytas ned på djupet och trädgården sjunka. Det låter som att du kan få en enormt gropig gräsmatta med torv underst.

Torven bryts inte ned om den är vattenbemängd eftersom det håller syret borta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har ingen erfarenhet av så tjocka jordlager med torv så vågar inte säga. Men enligt boken så ska mineraljorden ligga underst och den organiska jorden högst upp. Torven kommer ju annars att brytas ned på djupet och trädgården sjunka. Det låter som att du kan få en enormt gropig gräsmatta med torv underst.

Torven bryts inte ned om den är vattenbemängd eftersom det håller syret borta.
Ahh förstår, det låter som den kan skapa en del långsiktiga problem med andra ord.
 
Claes Sörmland
En grävare är enormt effektiv och att skrapa av den mjuka torven är gjort på en fm om ytan är begränsad. Sen på med mineraljord och plana ut. Torven som blir över kan lägga som i större avlånga kullar i kanten av gräsmattan och plantera rhododronron, azala, ljung, magnolia och prydnadslönnar i.

För mig som har lerjord men har dessa växter som intresse så låter detta som ett paradis.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En grävare är enormt effektiv och att skrapa av den mjuka torven är gjort på en fm om ytan är begränsad. Sen på med mineraljord och plana ut. Torven som blir över kan lägga som i större avlånga kullar i kanten av gräsmattan och plantera rhododronron, azala, ljung, magnolia och prydnaslönnar i.

För mig som har lerjord men har dessa växter som intresse så låter detta som ett paradis.
Önskar jag kände det som ett paradis men vi får väl se :crysmile:

Tomten är 2300kvm och ca 1800kvm består av torv så det blir en del. På vissa ställen tar armeringsjärn emot vid 50-60cm men några ställen har jag inte känt ett stopp så det skulle kunna röra sig om ett ganska djupt lager
 
Claes Sörmland
Gabbie Gabbie skrev:
Önskar jag kände det som ett paradis men vi får väl se :crysmile:

Tomten är 2300kvm och ca 1800kvm består av torv så det blir en del. På vissa ställen tar armeringsjärn emot vid 50-60cm men några ställen har jag inte känt ett stopp så det skulle kunna röra sig om ett ganska djupt lager
Jag efter läge låter det som. Kanske: Anlägg sig 250 kvm plan gräsmatta som en glänta i mitten genom att skrapa av torven och ta hem mineraljord. Låt maskinisten lägga torven från den ytan i avlånga kullar längs gräsmattans kanter så du får kullar. Plantera det som trivs där. Efter fem år kommer alla att gapa över trädgården. Få har så bra förutsättningar naturligt för denna typ av trädgård. "Peat garden"
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag efter läge låter det som. Kanske: Anlägg sig 250 kvm plan gräsmatta som en glänta i mitten genom att skrapa av torven och ta hem mineraljord. Låt maskinisten lägga torven från den ytan i avlånga kullar längs gräsmattans kanter så du får kullar. Plantera det som trivs där. Efter fem år kommer alla att gapa över trädgården. Få har så bra förutsättningar naturligt för denna typ av trädgård. "Peat garden"
Ska undersöka vidare på detta alternativ, tack! Och läsa på mer om peat garden!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Målbild: [länk]
Okej wow!!! Nu förstår jag vad du menar
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Målbild: [länk]
Så vilka växter trivs i torven? Har du några fler än de du listade ovan?
 
Claes Sörmland
Gabbie Gabbie skrev:
Så vilka växter trivs i torven? Har du några fler än de du listade ovan?
Man brukar prata om surjordsväxter och då syftar man på sur som lågt pH-värde, i praktiken torvbäddar.

Typiska växter:

Rhododendron, azalea, ljung, japansk lönn (och andra små lönnar), hortensia, magnolia, konvaljbuskar (Missa inte!), lagerhägg eller blåbär är väl de mest kända.

Sen finns ju en uppsjö av perenner som kommer från skogens mullrika förnalager som trivs där också.
 
Claes Sörmland
Det man får välja bort är ju den traditionella trädgården i form av fruktträd, bärbuskar trädsgårdsland o s v. Denna typ av trädgård bygger på stadig mineraljord.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det man får välja bort är ju den traditionella trädgården i form av fruktträd, bärbuskar trädsgårdsland o s v. Denna typ av trädgård bygger på stadig mineraljord.
Bra lista, tack! Jag får väl odla i lådor helt enkelt. Har dessvärre dock redan köpt två äppelträd och ett körsbärsträd (självpolinerande) som jag ännu inte satt ner i marken. Är det kört för dessa träden? Eller kan jag lyckas få tre träd att överleva i trädgården på något sätt trots torvjord? Har givetvis köpt annan jord och barkmull att plantera i men kanske inte räcker att gräva ett hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.