Får jag kasta tillbaka grenar på grannens tomt. Grenar som gått av och grenar som hänger över på vår tomt, som vi sågat av.
 
Nej, Varför skulle du få göra det?
Ska du lägga över nedblåsta löv också?

Är du ute efter att skapa grannosämja...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HSP skrev:
Nej, Varför skulle du få göra det?
Ska du lägga över nedblåsta löv också?

Är du ute efter att skapa grannosämja...
Kvistar, grenar kommer/ har blåst ner från deras träd .

Verkligen inte. Jag ställde en fråga, och ville få ett svar.
Vad säger någon som kan vad lagen säger?
 
U
Sorry, men din tomt ditt ansvar.
Du kan kapa grenar och rötter som ställer till med olägenhet för dig och som inkräktar på din fastighet. Men du får då gott ta hand om avkapet. Samma sak om det är döda grenar eller löv.
 
Man tar han om det som hamnar på egen fastighet, utgår från att grannen har en vanlig villafastighet.
Mitt synsätt hur man gör och inga juridiska vinklingar, för det finns redan massa trådar som diskuterar det i det oändliga.;)
Tunnare grenar kan det bli täckmaterial av och grövre kan eldas i kamin.
 
Claes Sörmland
Fridolin Fridolin skrev:
Får jag kasta tillbaka grenar på grannens tomt. Grenar som gått av och grenar som hänger över på vår tomt, som vi sågat av.
Nej, det är nedskräpning att slänga trädgårdsavfall på detta sätt så det är t o m böter på det om du slänger avfallet där.

Eftersom grenarna som rasat ned inte har något värde så lär grannen inte vara intresserad av dem. Om det rör sig om en hel stam så har den ett visst värde som t ex ved och då får man höra med grannen om den vill ta hand om veden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.