Hallå,
idag skulle jag "bara" skrapa av plastfärgen tidigare ägare målat skorstenen med. Det visade sig att det var lite mer än så att ordna med, en hel del av putsen föll bara av + att det blev en stor glipa mellan plåt och skorsten.

Vad säger den samlade expertisen?
- Ska jag bara putsa upp det och fylla i glipan så putsen sticker ut lite över plåten?
- Eller finns det värmebeständig fogmassa som jag kan spruta ner mellan skorsten och plåt?
- Vilket bruk rekommenderas?

Mycket tacksam för svar och råd. Behöver nog sätta fart first thing i morgon innan regnet kommer.

Slitet murverk, synliga tegelstenar, skadad puts, konstruktionsdetaljer, reparationsbehov, förfall, utomhus, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solnedgång lyser på vitmålad vägg med flagande färg och synliga tegelstenar. Slitet hörn av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stegpall bredvid mur, med tegelbit, svart takpapp och damm; byggarbetsplatsdetaljer, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åsa Lund
Jag tänker att skorstenen absolut tål väta, den måste ändå fuktas innan du kan få puts att fästa.
Knacka bort all puts som är lös, skrapa ur det lösa i fogarna och putsa om hela sedan. Svårt att få det snyggt att laga delar av en putsad yta.
Om skorstenen är murad med kalkbruk så fortsätt med det. Jag tycker det är svårt att putsa så jag hade fyllt fogarna med bruk och sedan säckskurat ytan. Måla med mineralisk färg sedan om du vill.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Williams päron är de enda jag äter. Obs ta det inte bokstavligt, men så är det:p
Jag håller med Åsa Lund med risk för att det är lite sent, men troligtvis så har du ändå inte hunnit med detta att putsat om skorstenen helt. Men tryck ner så mycket av putsen som möjligt i mellanrummet mellan plåt och tegel, utan att det för dens skull trycker ut plåten mellan infästningarna. Blanda bara inte in någon "gucka" av något slag utan gör gärna om det finns möjlighet och händighet en liten överlappning av puts som rår över plåtens kant, så att avrinning sker nedanför kanten. Kalkputsen är ändå lite smidig så det kan nog låta sig göras utan större åthävor. Men kanske bäst att göra en provisorisk avtäckning då kalken är ganska frätande och bör avlägsnas så fort som möjligt annars.
Mvh Masen
 
Tack båda för svar! Gjorde faktiskt precis enligt dina instruktioner men med murbruk C. Huset är från 57 så gissade att det var det någon liknande de använt tidigare
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.