Vi köpte hus förra sommaren men med två små barn och heltidsjobb samt renovering brydde vi oss inte så mycket om tomten.
Men nu när våren är här började vi gräva bort buskar och annat vi inte ville ha… Klippte ner en relativt hög buske/växt med raka ihåliga pinnar i olika tjocklek. Började gräva runt för att få bort allt och såg då dessa små ”skott”, se bild. Kommer inte ihåg hur växten såg ut med blad på men kanske går den att identifiera ändå? Har slutat gräva men är det parkslide är väl skadan redan skedd förmodar jag. Jordig mark med repor och en del trästickor, synligt frostat, en rot eller kvist i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två avbrutna växtskott på jord med torrt gräs och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
CM1234
  • Laddar…
Det låter misstänkt likt parkslide.

Nu skall man inte bli helt panikslagen. MIn erfarenhet är att den sprider sig inte spepciellt snabbt. Ser man till att klippa bort den så fort den tittar upp, så blir den rätt snabbt svag. MEN det tar lååång tid innan den dör. Beståndet jag känner till började hårdbekämpas för 3 år sedan. Genom att ta bort alla skott så fort de kommer upp. Förra året märktes en påtaglig avmattning. Det som kom upp var klenare, det tog längre tid innan det kom upp igen, området där det kom upp plantor krympte.

Skall bli spännande att se hur den påverks i sommar.

Det beståndet hos en släkting, har på grannsidan ansetts vara en fin prydnandsväxt i drygt 30 år. Det var inte förrän 3 år sedan som vi fick den grannen att inse vad det var. Och nu bekämpas den på båda sidor staketet. Men under de här 30 åren så har det hållit sig inom ett område på ca 20 kvm.

Vi får bort det mesta innan det är 10 cm högt.

Vi har gjort ett försök att gräva upp en rot. Det var i princip omöjligt, på 50 cm djup hittade vi en rotstam som är drygt 10 cm tjock, hårt träig. Försökte bända upp den med järspett, men den gav inte vika överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Emppsan
  • Laddar…
Vilken skada är skedd? Behandla den som andra sega växter du vill bli av med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.