Demmpa Demmpa skrev:
0,2 bar är lägre än vad förtrycket i expansionskärlet bör vara.
Jag skrev 0,2+0,1/m
Alltså har du 1 och 1/2 plan + källare så blir trycket, 3 X 3 m = 0,9 + 0,2 = 1,1 bar i kallt tillstånd.
 
  • Gilla
Matsflyt
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag skrev 0,2+0,1/m
Alltså har du 1 och 1/2 plan + källare så blir trycket, 3 X 3 m = 0,9 + 0,2 = 1,1 bar i kallt tillstånd.
Nu var inte mitt inlägg riktat till dig eller ditt inlägg utan det var riktat till TS.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
namnbyte
L Leif i Skåne skrev:
Sommartid när vattnet är rumstemperatur så så har det mindre volym = mindre tryck i slutet system.
Öppet med exp- kärl ser man ingen tryckskillnaden, det är bara några dm nivåskillnad i expkärlet.
Fyller man upp trycket på sommaren så finns risken att det släpper ut vatten från säkerhetsventiler när man börjar värma i Oktober.
Trycket bör vara 0,2 bar + 0,1 bar/ meter vattenpelare.
Det tog 45 minuter akrivt arbete att lufta ur systemet i oktober :), sen rekommenderade fjärrvärmeteknikern från Solör att trycket skulle vara runt 1 bar (vilket det varit sedan dess, 1,0 - 1,2 bar under vintern). Säkerhetsventilen löser ut vid 2,5 var enligt densamme snubbe. Skulle tippa på 6 meter från lägsta till högsta radiatorn, bör väl isf hamna på börvärde 0,8 bar.
 
namnbyte
S sjoelund skrev:
Och jag som tycker tekniska verken är dyra
Därav både denna och min förra tråd (båda om fjärrvärme), tänker bannemig inte ge dom mer än vad vi behöver för att undvika hypertermi
 
namnbyte
Sista frågan, tror jag! (Otroligt tacksam för all er hjälp och info!)

Nu är styrenheten i bevakningsläge, cirkulationspumpen stängd, trycket strax över 1 bar.

Framledningstemperatur är 63 grader och retur 56 grader. Vet ni hur detta fungerar, räknar dom vår förbrukning 63 grader kontinuerligt oavsett eller enbart mellanskillnaden på 7 grader, dvs vi kommer enbart faktureras för dessa 7 grader? Hoppas någon förstår min fråga, vet knappt hur jag ska formulera den.
 
Det är difftemperaturen multiplicerat med flödet som ger energiförbrukningen.
Sen har vissa fjv-bolag straffavgift/flödesavgift om man har hör returtemperatur samtidigt som flödet är högt.

63⁰ i framledningstemperatur är normalt.
Men 56⁰ i returtemperatur är alldeles för högt.


Vi ligger på ca 30⁰ i returtemperatur.
 
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
Det är difftemperaturen multiplicerat med flödet som ger energiförbrukningen.
Sen har vissa fjv-bolag straffavgift/flödesavgift om man har hör returtemperatur samtidigt som flödet är högt.

63⁰ i framledningstemperatur är normalt.
Men 56⁰ i returtemperatur är alldeles för högt.


Vi ligger på ca 30⁰ i returtemperatur.
Har ni så stor diff även om ni stänger cirkulationspump/reglercentral? Minns jag rätt har Solör i mitt område ingen straffavgift, hushållets mål är ju att ducka deras hutlösa tariff (även för sommarperiod) i möjligaste mån.

Om ni har en stor diff mellan framledningstemp och retur, med cirkulationspump avstängd/reglercentralen "avstängd" likt vi har, vad kan i det fallet vara galet i vår anläggning?

Jag vill gissa på att vår retur är hög just pga allt är avstängt, men samtidigt har jag bara varit drabbad av fjärrvärme i 7 månader hittills, mycket jag inte begriper.
 
När reglercentralen stänger av cirkulationspumpen så har reglerventilen för fjärrvärmeflödet stängt för "länge sedan", å då är det noll i fjärrvärmeflöde genom växlaren för värmesystemet.
Då är det bara fjärrvärmeflöde när det tappas varmvatten, fjv-returtemperaturen håller sig ganska stabilt runt 30⁰ även då.


Utan att veta vad det är för fjv-central så går det inte att säga vad som är "fel" med hög returtemperatur.
Bilder underlättar.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
När reglercentralen stänger av cirkulationspumpen så har reglerventilen för fjärrvärmeflödet stängt för "länge sedan", å då är det noll i fjärrvärmeflöde genom växlaren för värmesystemet.
Då är det bara fjärrvärmeflöde när det tappas varmvatten, fjv-returtemperaturen håller sig ganska stabilt runt 30⁰ även då.


Utan att veta vad det är för fjv-central så går det inte att säga vad som är "fel" med hög returtemperatur.
Bilder underlättar.
Såklart, ursäkta att det inte kom per automatik. Trodde inte ämnet skulle bli speciellt djupgående. Det står Cetetherm på höljet och innanför finns på bilderna. Peka mig rätt om ni vill ha någon annan specifik del så är det snabbt ordnat.

En sak som verkar udda är att reglercentralen lyser med sin diod sen blinkar tre gånger, vilket om jag fattat manualen rätt betyder temp är för hög. Igår verkade det vettigt men den har nu gjort detta i ett dygn sedan jag ändrade till läget Bevakning. Den gjorde inte så konstant när det var ställt på tiduret. Vet inte om det betyder något speciellt eller normalt.
 
  • Uppvärmningscentral med pannor, rör, ventiler, mätare och kontrollenheter i tekniskt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analog termostat från Danfoss med vred och temperaturindikator, monterad på en vägg eller anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmemätare, digital display, knappar, märkt Kamstrup, dataetiketter, tejp, grå yttre hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmereglage med röd lampa, justerknappar för temperatur och tid, smutsigt, plastskydd saknas, varumärke synligt nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AMVn är troligen stängd, motorn handreglage står i ungefär det läge som våran står i när AMVn är stängd.
Det går att känna försiktigt på den högra plattvärmeväxlaren om den är varm.

Känn även försiktigt på den vänstra plattvärmeväxlaren men vänta minst 30 minuter efter att någon har tappar varmvatten.

Däremot så verkar AVTQn läcka fjv-vatten, det är grönt på expansionskärlet. Så det kan behövas en service på den, se följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-inget-tappvarmvatten-temp-in.216489/#post-1772709

Sen verkar det som att filtret som sitter på inkommande fjv-ledning har läckt under en längre tid, avlagrignar mm på både expansionskärlet samt röret till den.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
AMVn är troligen stängd, motorn handreglage står i ungefär det läge som våran står i när AMVn är stängd.
Det går att känna försiktigt på den högra plattvärmeväxlaren om den är varm.

Känn även försiktigt på den vänstra plattvärmeväxlaren men vänta minst 30 minuter efter att någon har tappar varmvatten.

Däremot så verkar AVTQn läcka fjv-vatten, det är grönt på expansionskärlet. Så det kan behövas en service på den, se följande inlägg,
[länk]

Sen verkar det som att filtret som sitter på inkommande fjv-ledning har läckt under en längre tid, avlagrignar mm på både expansionskärlet samt röret till den.
Den högra värmeväxlaren är över hela höjden strax högre än fingertemperatur, förutom översta 3 cm vid rörets infästning där det är betydligt mycket varmare men inte så att man bränner sig.

Den vänstra är jämnvarm och ungefär lika varm som de övre 3 cm på den högra lilla växlaren. Dock vet jag inte om tjejen tvättade händerna i kall eller varmvatten nyss innan hon rusade iväg. Behöver kolla det igen när ingen småskvätter med kranarna hela tiden.

Det gröna var bra ögat, det hade jag själv lyckats missa/tänkt varit samma sörja när jag sett det andra. Båda läckagen verkar vara från förr, anslutningarna ser inte toppen ut men det är mycket torrt runt dom där som man ser läckaget en gång varit. Med det sagt finns det på todo att ha hit någon som ser över kopplingarna.

Att reglercentralen blinkar för förvänt vatten fortfarande, att den vill sänka, erfarenhet vad det kan bero på eller är det normalt när fjv-centralen är i detta läge?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Den högra värmeväxlaren är över hela höjden strax högre än fingertemperatur, förutom översta 3 cm vid rörets infästning där det är betydligt mycket varmare men inte så att man bränner sig.
Då stänger inte ventilen helt, den borde ha varit rumstemperatur på den.

Du kan prova att vrida handvredet medsols, AMVn bör då börja "stänga". Det sitter momentbrytare åt bägge hållen. Det kan vara så att ventilen går trögt sista biten å då löser momentbrytaren.

Det går även att skruva bort AMVn från ventilen och trycka ned ventilens stift med en stor polygrip eller liknande. Men då kan det vara bra att först stänga av inkommande fjärrvärme samt ställa funktionsväljaren i hand.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
Då stänger inte ventilen helt, den borde ha varit rumstemperatur på den.

Du kan prova att vrida handvredet medsols, AMVn bör då börja "stänga". Det sitter momentbrytare åt bägge hållen. Det kan vara så att ventilen går trögt sista biten å då löser momentbrytaren.

Det går även att skruva bort AMVn från ventilen och trycka ned ventilens stift med en stor polygrip eller liknande. Men då kan det vara bra att först stänga av inkommande fjärrvärme samt ställa funktionsväljaren i hand.
Får börja med att säga Stort tack för att du tagit dig tid med all din kunskap! Ovärderligt för oss!

Ska testa vrida reglaget för hand men behöver saker skruvas loss får jag nog ha hit någon som vet vad de sysslar med, åtminstone nu första gången :)

Ännu en gång, Tack!

Tillägg: Det gick att vrida ganska mycket mer, väldigt lätt gick det dessutom!
 
  • Termostat eller reglerventil, märket Danfoss, med inställningsratt och pilmarkeringar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.