Jag håller på att bygga nytt hus på landet och undrar hur man ska designa tv-nätet?
Stjärnnät verkar det som när man läser!
Hur ser ett sådant ut?
Om man börjar från antennen och neråt!
 
Lite grovt:
Kabel från antennen till en central spridningspunkt. Välj en bra plats är där du samlar data/teleledningar, t.ex brevid centralen. Där sätter du en fördelarare även kallad splitter. Från denna en kabel till respektive uttag
 
Tack Mats!

Nätverk och telefoni har jag koll på!
Det är tv som jag inte är så insatt i, men det verkar ju vara ganska likt hur man ska bygga sina nät.
Du eller någon annan driftig och kunnig person skulle starta en tv-skola! :)

Fördelarna med ett stjärnnät är ju att man kan sköta allt centralt. Hur skulle det fungera med boxer med abonnemang, vanliga digitalboxar, m.m.
Säg att jag har7-8 tv uttag i kåken...
 
Satelit är lite jobbigt iom att du behöver en kabel från parabolens microvågshuvud till respektive mottagare. Naturligtvis kan man följa samma princip men det blir en del kabeldragning. Boxer funkar direkt iom att signalen kommer över den vanliga antennledningen. Abbonemangsbite blir ju ett abb per box som du vill kunna titta på samtidigt. Finns ju tvillingkort och så vidare.
 
Vanlig digitalbox får man väl ha vid varje tv ändå, även att man har en central?
 
jo så är det. Det Finns iofs en box som man monterar centralt som kan hantera tre okodade kanlaer samtidigt. På så sätt kan man göra ett "minikabeltvnät" men eftersom man får minst 6 boxar för okodade kanaler för samma pris (ca 3000) så är den centralboxen rätt ointressant förrutom vid speciella behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.