Har en Sungrow växelriktare med smart meter men kan inte se smart metern i appen, vad kan det vara för fel ?
 
Visade inte installatören dig det ?
Jag är högst tveksam till att du ska se just smartmätaren i sig i någon app.
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
 
Redigerat:
Du får mer data i appen av smart metern, vad huset faktiskt förbruka är i stunden och hur mycket av det du producerar som du säljer.
 
Borde inte smartmetern synas här i devices tillsammans med växelriktaren och dongeln? Skärmbild av systemöversikt visar inverter och kommunikationsmodul, signalstyrka, dagligt och totalt energiutbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sevenfifty skrev:
Borde inte smartmetern synas här i devices tillsammans med växelriktaren och dongeln?[bild]
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
 
M mortimer skrev:
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
Mobilapp visar solenergisystemets realtidsprestanda och ekonomisk avkastning, märkt på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appskärm som visar solenergiproduktion, intäkter och väderprognos; 1,3 kWh genererat, molnigt, snöväder förväntas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mortimer skrev:
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
M mortimer skrev:
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
M mortimer skrev:
Vad ser du för olika data i appen för din anläggning ?
 
Utan smartmätare så ser du i app:
Vad din anläggning producerar
Vad av det du producerar som du använder i huset.

Dessutom med smartmätare ser du:
Vad som går ut på nätet
Vad du köper från nätet

Från dina bilder så är det lite tvetydligt. Hur ser det ut där din smartmätare är inkopplad, bild från mätarskåpet ?
 
K
Det känns som att installatören inte fick igång smartmätaten. Du ska se den i appen. De kan se samma sak via sitt installatörskonto. Så ta ett snack med dem så löser de nog det
 
Tror de har missat att installera smartmätare och hoppas att kunden inte skulle märka det
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
S sevenfifty skrev:
Har en Sungrow växelriktare med smart meter men kan inte se smart metern i appen, vad kan det vara för fel ?
S sevenfifty skrev:
Har en Sungrow växelriktare med smart meter men kan inte se smart metern i appen, vad kan det vara för fel ?
Sevenfifty, vad kom ni fram till att problemet var?
Har driftat en anläggning idag och har samma problem, att smartmetern inte dyker upp som en enhet i appen precis som inverter och kommunikation modul. Det har den gjort tidigare när jag driftat en anläggning.
Har kontrollerat kablage och att inkopplingen är på rätt ingångar..
 
Jag hörde precis från en installatör att mätaren inte syns i appen om man kör SH. Om du installerar SG så syns mätaren i appen.
 
ulfben ulfben skrev:
Jag hörde precis från en installatör att mätaren inte syns i appen om man kör SH. Om du installerar SG så syns mätaren i appen.
Som du kan se ovan i tråden har sevenfifty en SG10 och den jag har problem med är en SG12 så då borde "Meter" komma fram som egen enhet kopplad till Inverter i appen...
Ingen som har någon ide?
 
K
M M_elberg skrev:
Sevenfifty, vad kom ni fram till att problemet var?
Har driftat en anläggning idag och har samma problem, att smartmetern inte dyker upp som en enhet i appen precis som inverter och kommunikation modul. Det har den gjort tidigare när jag driftat en anläggning.
Har kontrollerat kablage och att inkopplingen är på rätt ingångar..
Inte så att man behöver ställa en modbus-adress i mätaren? Göra en sökning efter mätaren i växelriktaren?
 
K knightjocke skrev:
Inte så att man behöver ställa en modbus-adress i mätaren? Göra en sökning efter mätaren i växelriktaren?
Brukar ju inte behövas vad jag förstått, har kollat att den står på: baud 9600, men hittar inte inställning för :parity none och :stop bit 1.
Jag försökte även söka efter enhet med S/N numret men den kom inte fram då heller...
 
M M_elberg skrev:
[...] har kollat att den står på: baud 9600, men hittar inte inställning för :parity none och :stop bit 1. [...]
Vilken mätare har du? Är det Chint DTSU 666 så ser du inställningen på samma "sida" (skärmbild 4) som visar baud:
En tabell över digitala displayinterface med instruktioner för energimätning, spänning, ström och effektfaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tolkas så här:
Tabell som visar programmeringsfunktioner, inklusive protokoll, baudhastighet och adressering för kommunikationsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vore kalas om du kunde dubbelkolla vad du har där, och också vad din adress är inställd på.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.