Östbergs support tycks ha en särskild avsky för slutkund, och Soliduct (där jag köpte aggregatet) gör inte mer än hänvisar till tillverkaren.

Så kanske forumet kan hjälpa mig?

Nu på vår / sommar så vill jag få aggregatet att släppa in uteluften (och potentiellt öka fläkthastigheten) så fort huset är >19 grader varmt och uteluften är svalare.

Det ska finnas ett sommarläge på aggregatet men jag hittar inte den inställningen. "Night cooling" tycks vara en liknande funktion, men inställningsmenyn är allt annat än pedagogisk.

Bild på skärm med text om inställningar för nattkylning och temperaturvärdering i ett system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ni hjälpa mig med vilka settings som ska justeras för att få det som jag vill ha det?
 
ulfben ulfben skrev:
Östbergs support tycks ha en särskild avsky för slutkund, och Soliduct (där jag köpte aggregatet) gör inte mer än hänvisar till tillverkaren.

Så kanske forumet kan hjälpa mig?

Nu på vår / sommar så vill jag få aggregatet att släppa in uteluften (och potentiellt öka fläkthastigheten) så fort huset är >19 grader varmt och uteluften är svalare.

Det ska finnas ett sommarläge på aggregatet men jag hittar inte den inställningen. "Night cooling" tycks vara en liknande funktion, men inställningsmenyn är allt annat än pedagogisk.

[bild]

Kan ni hjälpa mig med vilka settings som ska justeras för att få det som jag vill ha det?
det är när frånluften är kallare än uteluften. Då kyler frånluften uteluften. I vissa system kan det även vara så att man forcerar under natten för att sänka temperaturen i huset. Antingen via en bypass i plattväxlarsystem ellet att stänga av rotorn i rvx system. Vanligast i kontor eller offentliga lokaler som saknar efterbehandling med kyla.

så det du gör är att sätta tempdiffen mellan frånluft o uteluft så du får en nattkylefunktion.
Forcera gärna till maxflöde för bättre resultat. Funkar sådär med de låga m2 flöden man har i bostäder.
 
I Installation skrev:
det är när frånluften är kallare än uteluften.
Vilket "det" pratar du om?

I vissa system kan det även vara så att man forcerar [...] för att sänka temperaturen i huset.
Ja det är ju det jag försöker åstadkomma.

så det du gör är att sätta tempdiffen mellan frånluft o uteluft så du får en nattkylefunktion.
Tack. Hur ska jag ställa tempdiffen (och air high / air low)?

De inbyggda instruktionerna förklarar inte funktionen överhuvudtaget:
Text om nattkylning och temperaturstyrda kriterier för funktionens aktivering markerad med gult.
 
Redigerat:
ulfben ulfben skrev:
Vilket "det" pratar du om?


Ja det är ju det jag försöker åstadkomma.


Tack. Hur ska jag ställa tempdiffen (och air high / air low)?

De inbyggda instruktionerna förklarar inte funktionen överhuvudtaget:
[bild]
Ta foto på menyerna i displayen
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Behöver du alla inställningar eller menar du specifikt för nattkyla?

Digital skärm som visar inställningar för ventilation, temperatur, nattkylning aktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte säker på om "Temperature" spelar någon roll? Jag har stängt av elspetsen, så aggregatet ska inte försöka påverka värmen. Bara återvinna så mycket hon kan, eller som nu när det är övervarmt inne, släppa in så mycket kall luft som möjligt.
Digital termostat visar 15 grader för både "Comfort" och "Economy", tid och datum i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en användarmanual för en äldre model, där samma inställningar återfinns under titeln "Summer Cooling". Till skillnad från i min manual så förklarade Östberg då vad inställningarna betyder:
Text om sommarkylning, aktiveras baserat på temperaturskillnader, vattenkylning inaktiveras när funktionen är på.

Eller på svenska för de som vill:
Text på svenska om funktionen "Sommarkyla", temperaturvillkor för aktivering och vattenkylning.

Så....
Frånluft hög = vilken innetemp du anser så hög att du vill börja vädra
Frånluft låg = vid vilken innetemp du vill sluta vädra
InUtDiff = hur mycket *svalare än frånluften* som uteluften måste vara för att bry sig om att aktivera vädringsläget. Om du vill utnyttja vädringen så ofta som möjligt så är 1 grads skillnad alltså lämpligt?

Vad min manual har att säga om denna funktion, i jämförelse:
Skärmdump av gränssnitt med inställningar för nattkylning, aktiveringsknapp till höger, temperaturinställningar i grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eg: ingenting användbart alls.

Noterar att min styrdosa (och dokumentationen) anger InUtDiff i Kelvin(!), men den äldre manualen hävdar att det är Celcius.
Noterar också att Heru 160S *inte* begränsar värdena så som den äldre manualen gör gällande (19-26grader och 18-24 grader). Jag ställde min "Frånluft hög" på 17 och vädringen sparkade igång direkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Hittade en användarmanual för en äldre model, där samma inställningar återfinns under titeln "Summer Cooling". Till skillnad från i min manual så förklarade Östberg då vad inställningarna betyder:
[bild]

Eller på svenska för de som vill:
[bild]

Så....
Frånluft hög = vilken innetemp du anser så hög att du vill börja vädra
Frånluft låg = vid vilken innetemp du vill sluta vädra
InUtDiff = hur mycket *svalare än frånluften* som uteluften måste vara för att bry sig om att aktivera vädringsläget. Om du vill utnyttja vädringen så ofta som möjligt så är 1 grads skillnad alltså lämpligt?

Vad min manual har att säga om denna funktion, i jämförelse:
[bild]
Eg: ingenting användbart alls.

Noterar att min styrdosa (och dokumentationen) anger InUtDiff i Kelvin(!), men den äldre manualen hävdar att det är Celcius.
Noterar också att Heru 160S *inte* begränsar värdena så som den äldre manualen gör gällande (19-26grader och 18-24 grader). Jag ställde min "Frånluft hög" på 17 och vädringen sparkade igång direkt.
kelvin och grader är samma sak i detta sammanhang
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Just! Det har du ju helt rätt i. Eftersom att det är ett relativt värde så spelar det ingen roll om man anger Kelvin eller Celcius. Men det är opedagogiskt av tillverkaren att blanda enheterna, speciellt på kontrollpanelen.
 
ulfben ulfben skrev:
Just! Det har du ju helt rätt i. Eftersom att det är ett relativt värde så spelar det ingen roll om man anger Kelvin eller Celcius. Men det är opedagogiskt av tillverkaren att blanda enheterna, speciellt på kontrollpanelen.
Det allmänt vedertaget i branschen att temp kontanter skrivs i kelvin
 
Och i min branch så är det allmänt vedertaget att man anpassar meddelandet efter målgruppen. Rimligtvis så bör bruksanvisningen anpassas för brukaren, inte för "branschen".
 
ulfben ulfben skrev:
Och i min branch så är det allmänt vedertaget att man anpassar meddelandet efter målgruppen. Rimligtvis så bör bruksanvisningen anpassas för brukaren, inte för "branschen".
Jag kan bara hålla med. Men jag kan inte tala om för tex siemens hur de ska utforma sin dokumentation. Så det är bara att anpassa sig. Ofta är dokumetationen dålig. Så detta forumet är bra. Det har hänt mer än en gång jag har fått fler gråa hårstrån och i vissa fall aggressionsanfall över dåliga instruktionsanvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.