Jag har haft problem med kabeln förra säsongen och när jag bytte några skarvar så insåg jag även att kabeln var helt slut, trådarna i den var typ rostbruna. Så i år ska jag lägga om all kabel tänkte jag och då även gräva ner den så att hundarna inte kan råka få tag i den.

Vilket är det enklaste sättet att göra ett spår i marken för kabeln när man står upp? Hade gärna sluppit krypa omkring och göra det...
 
när jag installerade tyckte jag kantskärare var det enklaste och mest effektiva att skära ett spår med
14-1909_xl_1.jpg
(däremot är det svårt att lösa nedpetandet av kabeln i skåran stående)
 
rickardg rickardg skrev:
när jag installerade tyckte jag kantskärare var det enklaste och mest effektiva att skära ett spår med
[bild]
(däremot är det svårt att lösa nedpetandet av kabeln i skåran stående)
Jag håller med. Sen ska man kanske inte göra det när jorden är som hårdast, men någon gång under våren när det är lite halvblött är det som att skära i smör. Att peta ner kabeln går tex med en knivslida till en morakniv. För att stänga igen spåret använde jag en gummiklubba. Man lägger ner några meter kabeln i taget och knackar med gummiklubban så att jorden sluts och kabeln stannar kvar. Det mesta av jobbet utför man dock på knäna.
 
Och välj rätt fabrikat av kabel. Vissa har en blandning av aluminium och koppar i ledaren (syns ej) och dom rostar som fan (ex Husqvarna originalkabel). Andra har enbart förtennt koppar, rostar inte. Jag har gjort labbprov på det.
 
Jag skar också upp med kantskärare. Sedan tog jag av spetsen på ett fodral till en morakniv. Slitsade upp fodralet längs hela sidan och tryckte in kabeln i fodralet. Sen var det bara att lägga ut kabeln längs med spåret i gräsmattan och föra ner den med moraknivsfodralet. Just momentet att få ner den i jorden gick snabbt
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
jag la min ovanpå utom någon meter där man går ofta, nu efter 10 år så ligger de ca 2 cm ner i gräsmattan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
C
Ett alternativ värt att beakta är att ta in ett proffs som lägger den med maskin. Om det går att få tag på någon denna tid på året vill säga. Tycker det var klart prisvärt med tanke på tiden det tar att göra det själv.
 
Har skrivit det förr och skriver det igen.

Jag har slingat in våra 4000m2 eller vad det nu är som täcks (minst 1km kabel är det iaf), med följande metod:
  • Kantskärare för att göra ett spår, en fot i marken och en på kantskäraren och sen bara mata på så gör man en meter på 20s.
  • Moraknivsfodral för att dra ner kabeln i spåret, 1m på 10s.
  • Bara trycka till med fötterna eller anlita ungarna till att hoppa runt för att få igen spåret, tar 5s per meter
Krångligare är det inte. Blir lätt under minuten per meter till noll pengar. Kabeln ligger så djupt att jag kan vertikalskära och annat utan problem.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.