Jättefranskan
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om du uppfattar TS som annat än otrevlig i början av tråden, tycker jag synd om dig.
Okej
 
K kurlakarl skrev:
Eller så har du en värmepump som börjar bli sliten och går mycket på elpatron.
Där har du en väldigt bra poäng.
Jag har bergvärme, månaden efter ett kort strömavbrott. Så fick jag en väldigt otrevlig elräkning....
På något sätt hade inställningarna försvunnit och pumpen gick enbart på elpatron!!!

Efter det så bra jag den uppkopplad och får information i realtid.
 
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Otrevlig? På vilket sätt då? Vem är du att bestämma att någon inte längre är kvalificerad att få hjälp?
Jag bestämmer inte. Jag säger vad jag tycker.
 
  • Gilla
  • Haha
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Första tanken är ju att något i huset gått sönder och nu förbrukar mer el än normalt.

Typ en värmepump som på något sätt gått sönder och nu går på eltillskott. Eller kanske en avfuktare som går konstant i stället för bara ibland. Eller vad som helst egentligen som kan förbruka den mängden el.

Jag skulle gå igenom allt som använder el och kolla om grejorna funkar som de ska.[/QUOT
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Upptäckte samma sak på min elräkning.
Visade sig vara kompressorn i luftvärmepumpen som lagt av. (Luft/Vatten)
Hade enbart kört med elpatronerna.
Bara ett litet ovanligt ljud från maskinen men dyrt blev det..
 
En elmätare som skenar i 11 dagar och sedan går normalt känns inte som den mest rimliga felkällan i detta. Låt oss istället köra en systematisk felsökning med utgångspunkt på tänkbara felkällor i huset. Du har ju konstaterat att förbrukningen låg på en onormal nivå under 11 dagar. C:a 4kW per timme låg som en konstant last. Det gör att vi kan utesluta det mesta, som helt enkelt inte kan dra 4kW. Kvar blir saker som är installerat på flera faser. 1 fas x 16A räcker näppeligen för den ökade förbrukningen.

Då har vi värmepump med elpatron, ett set med infravärmare, byggfläkt, spis, uppvärmt utomhusbad av något slag, flera direktverkande elelement, kanske en elbilsladdare eller något liknande kvar som det kan vara.

Eftersom det borde bli en hel del värme av den höga förbrukningen kan vi nog sluta oss till att det handlar om något som ersatt befintlig värme på ett mer oekonomiskt sätt, t.ex. elpatronen som gått istället för värmepumpen, eller någon värmekälla på uteplats, garage eller likande där ni inte skulle ha märkt av värmen. Du vet bäst själv vad du har i huset, och kan utesluta saker som du inte har.

Bland det mindre troliga finns t.ex. en varmvattenberedare som sprungit läck, men det brukar märkas på vattenförbrukningen också, och de tätar sig inte själva.

Ett alternativ skulle kunna vara att någon kopplat in sig på er elanläggning, men eftersom du kan härleda förbrukningen till 11 dagar så känns inte det heller som det mest troliga.

Du är inte den första som får en oväntad hög räkning, och varje gång handlar det i regel om något som inte fungerar som det skall, eller något som glömts på och inte märks. Jag vet t.ex. här i byn någon som glömde sin infravärmare på ute på altanen i tre månader, en granne hade ett torkskåp i källaren med timer som han inte riktigt begrep, så det gick 12 timmar varje dygn under rätt så lång tid. En annan granne berättade om deras vindsrum med direktverkande el som glömts på en hel vinter då man inte använde det där rummet under den årstiden. 2x1500W som nog flåsat på större delen av vintern...

Läser man här på forumet hittar man fler exempel på kortis i värmekablar i vattenrör, frostvakter i ett uthus som "fick lite feeling", badtunnor som hållit hög temp under vintern, byggfläktar i garage, avfuktare som hängt sig och mycket annat, elpatroner som man slog på när det var kallt och glömde bort etc. Men väldigt få exempel på konstaterade fel på elmätare.
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh

Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Hej
Har du kollat snitttemperatur för mars månad?
Hos oss har de vart kallare än december, januari o februari med många kalla nätter.
Det påverkar förbrukningen.
/Kalkula
 
Jag hade väntat på till april fakturan. Är förbrukningen fortsatt hög är det något i bostaden som börjat strula eller är glömt påslaget. Det är redan det mest troliga.
 
L Lusbunken skrev:
T.om elbolaget svor på att något är riktigt fel när de gick två år tillbaka i tiden och räkna ut snittet, det var särskilt en period på 10 dagar i mars där de drogs mer kWh än föregående september/augusti tillsammans.
Ja, de tyckte att något var fel, och det håller vi nog alla med om.
Men däremot så konstaterade de sedan rätt snabbt att det stämde med mätvärdena som de fått in, vilket innebär att även om det varit något fel så är det på förbrukningen, inte mätningen av den.

L Lusbunken skrev:
Generell konsensus är att jag glömt en lampa på, eller att det inte är orimlig förbrukning.
Det som sägs är inte att det är en normal förbrukning för dig. Det verkar absolut avvika från normen.
Men det är fortfarande inte något onormalt med extra-förbrukningen. Det är en rimlig nivå för någon förbrukare som stått på och dragit mycket ström över en tid. Om det är en elpatron i en panna eller något annat kan vi inte säga något om.

Själv lyckades jag för några år sedan med konststycket att glömma bort att jag hade infravärmen inkopplad i samma uttag som jag vintertid har balkong-belysningen i. Just det året hade den gamla belysningen tackat för sig och jag hade struntat i att skaffa någon ny. Timern var dock inställd på att köra igång under dygnets mörka timmar från December till Februari. 2kW infravärme drog rätt mycket mer än några led-slingor...
Trots att det inte var en förväntad eller avsedd användning så var förbrukningen "rimlig", Dvs det gav en högre elräkning än vad jag brukar, det gav mig ingen värme som jag märkte av (förrän jag i slutet av februari råkade gå ut på balkongen under tiden som de var igång och jag märkte att det var varmt och skönt...) eller förväntade mig, men det var fortfarande utrustning som inte drog mer ström än vad den var dimensionerad för. Om en panna kör elpatronen mer än nödvändigt på grund av något fel i den är det ju fortfarande en rimlig förbrukning. Dvs den drar inte mer än vad den är avsedd att kunna göra, det är bara att den gör det i onödan.

En viktig orsak till att det nämns här att förbrukningen är "rimlig" är att vid fel på elmätare så har det förekommit att de anger en förbrukning på betydligt mer än vad ledningarna ens teoretiskt kan leverera. I det läget så är det enkelt att dra slutsatsen att det rimligaste är att elmätaren är trasig än att ditt radhus har börjat dra ett antal MW.
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Gissar att du bor i lägenhet???

Jag har varit med om något liknande. Jag bodde själv i mitt hushåll. I grannlägenheten bodde två vuxna och två barn. Lägenheterna lika stora. Jag misstänkte felkoppling och till slut fick jag rätt… jag hade betalat för grannfamiljens el i flera år och grannarna hade haft en väldigt modest förbrukning…
 
Nicke Nyfiken
Spenzer Spenzer skrev:
Gissar att du bor i lägenhet???

Jag har varit med om något liknande. Jag bodde själv i mitt hushåll. I grannlägenheten bodde två vuxna och två barn. Lägenheterna lika stora. Jag misstänkte felkoppling och till slut fick jag rätt… jag hade betalat för grannfamiljens el i flera år och grannarna hade haft en väldigt modest förbrukning…
Om man bemödar sig att i alla fall läsa TS inlägg innan man skriver, så behöver man inte gissa.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Inte normalt om man inte ändrat något i huset (skaffat golvvärme, bastu, elbil...osv) ändrat några vanor (bastar varje dag, tar långa dusch, ökar golvvärme, ventilation osv)...

Då jag förstår är svaret nej på dessa frågor.

Nästa check är att du börjar kolla om nåt sönder. Värmepump? Golvvärme? Ventilation? Vattenpump?

Nåt som glömts på? Här ska du framför allt undersöka direktel element om sådant finns, bilar som man glömt i motorvärmare på...osv

Normalt är ju Mars redan en varmare månad.

Hittar du inte boven försök få någonstans realtidsmätning typ Ikea Sparsnäs, görs inte längre men mycket smidig grej!

Hos mig var det också heeeelt normal elförbrukning enligt vänner, bekanta osv. Idag har jag bergvärme 22-23 grader i alla rum och laddar elbil, ändå har min elförbrukning sänkts med runt 10 000kwh per år!
Var en chock flytta till mitt nuvarande hus!

Alla bara "jamen så är det att bo i hus som har direktverkande el... välkommen in i klubben" (förra huset värmdes varmvatten och värme med ved).

Men mina element var alla inställda till läge av då på sommaren jag flyttade och även vintertid hade jag många avstängda då vi har en bakugn...var "kul" ha 17 grader inomhus och elräkningar på 4000-5000kr månaden....:thinking:

Ventilation består av bara utblås och på 150w...så var ej den... golvvärme avslagen på sommaren....men i slutändan var det vvs beredaren som var felet gick konstant 4kwh i huset....:thinking: Sedan som en sidnot kan jag väl nämna att golvvärme också en stor bov (felinstallerat) och slår jag på vintern igång direktel element på förrådet i friggeboda storlek så går det bara där ca 11kwh per dygn (dåligt isolerat).
 
MultiMan
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Otrevlig? På vilket sätt då? Vem är du att bestämma att någon inte längre är kvalificerad att få hjälp?
Jag har ingen aning om hur du brukar tilltala andra människor eller själv bli tilltalad utan att du reagerar negativt, men om jag suttit i kundtjänsten på elbolaget och blivit bemött på det sätt trådskaparen gör i den här tråden, så hade jag struntat i att hjälpa till eller förhalat ärendet maximalt.
 
  • Gilla
  • Haha
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är spännande att dryga 50% kallad för ”extrem ökning”. Jag trodde det skulle betyda 5-10 ggr högre.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
När du hade ju en elektriker vän. Mät faserna med amperetång och så kollar ni värdena på mätaren samtidigt.
Då ser ni ju direkt om mätaren visar rimliga värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.