Jag kanske fattar fel här, men hade du ansökt om bygglov för ett år sedan om att måla i annan kulör och fått det godkänt?

Isf gäller väl det godkännandet fortfarande eftersom ett bygglov brukar hålla i 2år?

Eller du kanske ”bara” fick ett muntligt godkännande? Isf hade jag målat om illa kvickt innan dom skickar ut den informationen om att dom ändrat reglerna till att bygglov krävs.

Dom har ju trots allt sagt att det är OK, sedan har dom inte informerat dig att det förändrats. Du har ju bara råkat höra detta och fått reda på det via annat håll.

Du hade ju lika gärna kunnat ha påbörjat din målning utan att veta om detta eftersom dom inte informerat dig…
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag kanske fattar fel här, men hade du ansökt om bygglov för ett år sedan om att måla i annan kulör och fått det godkänt?

Isf gäller väl det godkännandet fortfarande eftersom ett bygglov brukar hålla i 2år?
Hade bara fått ett utlåtande per mail från kommunens bygglovsavdelning
 
Grunden på ett hus, ingår det i ”fasad”? Dvs, ska den som önskar måla om grunden skicka in bygglovshandlingar?
 
Claes Sörmland
Z Zeke_Varg skrev:
Grunden på ett hus, ingår det i ”fasad”? Dvs, ska den som önskar måla om grunden skicka in bygglovshandlingar?
Lagstiftningen är inte så smalt formulerad utan 9 kap. 2 § PBL lyder:

"Det krävs bygglov för [...] byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan."

Sen är lagstiftningen en röra eftersom våra politiker har velat liberalisera så att småhusägare ska få måla om utan bygglov men så har man samtidigt inte velat gå hela vägen och släppa det helt fritt. Så kommunen kan t ex utöka kraven på bygglov för färgbyte av småhus i en detaljplan. Och det finns lager på lager av regleringar.

Vill man förstå detta juridiskt så ägna någon timme åt Boverkets utmärkta sammanfattning av den lagstiftningsröra:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/

(Tips till eventuella politiker som läser: Är det inte dags att göra ett Alexanderhugg här och rensa upp denna röra i PBL? Kan väl bli en fin folklig symbolfråga av typen plastpåseskatt?! En liten frihetsreform. Allt som det kan komma att kosta är enstaka fult färgval i ett villaområde här och där.)
 
  • Gilla
Beckborg och 6 till
  • Laddar…
Lagen är rörig, ja.

Och precis som Claes säger så säger pbl 9kap 2§ att det är bygglovspliktigt, samtidigt finns det en hel del undantag så 9kap. 5§ säger sedan att det inte är bygglovspliktigt, om det inte sker än väsentlig ändring av byggnaden eller områdets karaktär.

Då behöver man utreda om den förändring man tänkt göra är väsentlig. Detta kan variera utifrån byggnad och område. Är det ett område med fribyggartomter där alla hus ser olika ut, ja då blir spelrummet lite större än i tex ett radhusområde med identiska hus.

Vilket tar oss till en väsentlig fråga i denna tråd.

Vilken färg har TS idag? Och vilken färg har man för avsikt att byta till? För det är också en faktor man behöver väga in, såvida inte översiktsplanen är väldigt specifik (ska även sägas att en ÖP är ett vägledande dokument som inte är juridiskt bindande)
 
  • Gilla
  • Wow
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Du har för hög tilltro till politiker, @Claes Sörmland. Skulle någon börja peta i det skulle resultatet troligare bli att man bara får måla med vissa miljövänliga färger, att grannhörande skulle bli obligatoriskt och att ful färg skulle börja räknas som dolt fel. I bästa fall. I värsta fall skulle färgsättningen av alla småhus bli ett riksintresse med länsstyrelsen som tillsynsmyndighet. Om inte EU kommer före och bestämmer att alla hus ska vara vita med blåa dörrar – because of vykort från 1900-talet.
 
  • Haha
  • Gilla
apetterson och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har för hög tilltro till politiker, @Claes Sörmland. Skulle någon börja peta i det skulle resultatet troligare bli att man bara får måla med vissa miljövänliga färger, att grannhörande skulle bli obligatoriskt och att ful färg skulle börja räknas som dolt fel. I bästa fall. I värsta fall skulle färgsättningen av alla småhus bli ett riksintresse med länsstyrelsen som tillsynsmyndighet. Om inte EU kommer före och bestämmer att alla hus ska vara vita med blåa dörrar – because of vykort från 1900-talet.
Nejdå, det är bara att jag vet att vi har en och annan politiker som läsare och medlem här och någonstans måste de ju plocka upp sina idéer till policy tänker jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Handyman 2.0 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Lagen är rörig, ja.

Och precis som Claes säger så säger pbl 9kap 2§ att det är bygglovspliktigt, samtidigt finns det en hel del undantag så 9kap. 5§ säger sedan att det inte är bygglovspliktigt, om det inte sker än väsentlig ändring av byggnaden eller områdets karaktär.

Då behöver man utreda om den förändring man tänkt göra är väsentlig. Detta kan variera utifrån byggnad och område. Är det ett område med fribyggartomter där alla hus ser olika ut, ja då blir spelrummet lite större än i tex ett radhusområde med identiska hus.

Vilket tar oss till en väsentlig fråga i denna tråd.

Vilken färg har TS idag? Och vilken färg har man för avsikt att byta till? För det är också en faktor man behöver väga in, såvida inte översiktsplanen är väldigt specifik (ska även sägas att en ÖP är ett vägledande dokument som inte är juridiskt bindande)
Området har länge varit detaljplanerat men det var nyligen som det även blev klassat som extra värdefullt ur kulturmiljösynpunkt. Alla hus i området har olika färg och för ett år sen var det därför för inga problem att byta kulör. Huset är nu brunt med blåa knutar och min tanke var att måla det helt svart
 
  • Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
Claes Sörmland
S S1875 skrev:
Området har länge varit detaljplanerat men det var nyligen som det även blev klassat som extra värdefullt ur kulturmiljösynpunkt. Alla hus i området har olika färg och för ett år sen var det därför för inga problem att byta kulör. Huset är nu brunt med blåa knutar och min tanke var att måla det helt svart
Tror svart är en knepig färg med kommunens tjänstemän. Vi har ju ingen byggnadstradition att måla i svart, det är ett sentida mode.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ta en ingenjörsmässig approach: svart är ingen färg.

Problemet löst. Varsågod.
 
  • Gilla
  • Haha
Per_123 och 3 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Området har länge varit detaljplanerat men det var nyligen som det även blev klassat som extra värdefullt ur kulturmiljösynpunkt. Alla hus i området har olika färg och för ett år sen var det därför för inga problem att byta kulör. Huset är nu brunt med blåa knutar och min tanke var att måla det helt svart
Först och främst, den färgkombon lät katastrofal...

Nästa steg, är det en ljusbrun och ljusblå eller är båda rejält mörka?

Vad är det för sorts hus? Något foto?

För om det är mörkbrun och mörkblå så kan ju det diskuteras om svart verkligen är en väsentlig förändring.. tar man dock nyansskillnad mellan foder/knutar och fasad så ändras på sätt och vis karaktären och då skulle jag nog också påstå att det utifrån förhållandena är bygglovspliktigt.

Hade man däremot valt en färg som rör sig i samma härad som den bruna och blå så kan det ev. inte betraktas som en väsentlig förändring = inte bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kanske är din originalkulör svart som bleknat och blivit lite brunaktig ;)?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stryk på lite färg på en sida som få ser. Skriv sedan svar på senaste mejl till kommunen och fråga "Eftersom jag redan påbörjat ommålning innan detta kom till min kännedom utgår jag från att det står mig fritt att slutföra påbörjad ommålning utan att belastas av det nya bygglovskravet.".
 
  • Haha
  • Arg
Handyman 2.0 och 2 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Området har länge varit detaljplanerat men det var nyligen som det även blev klassat som extra värdefullt ur kulturmiljösynpunkt. Alla hus i området har olika färg och för ett år sen var det därför för inga problem att byta kulör. Huset är nu brunt med blåa knutar och min tanke var att måla det helt svart
är det inte obligatoriskt att måsta bära stormtrooperuniform om du målar svart? Tänker att det blir varmt nu på sommaren. ;)

Är andra hus i området svarta?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
är det inte obligatoriskt att måsta bära stormtrooperuniform om du målar svart? Tänker att det blir varmt nu på sommaren. ;)

Är andra hus i området svarta?
Det är förvånansvärt svalt i huset även fast jag har fönster mot söder. Andra hus i området har diverse färger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.