A AG A skrev:
Ärligt talat, skärp till dig?
Visst kanske det har blivit fel. Men det gick ju att lösa enkelt. Ingenting kommer att synas, och sannolikt ingen sämre funktion. Funktionen blir ändå inte bättre om du så fick 50.000kr i ersättning. Ta det istället som en lärdom. Det kommer alltid att bli små fel/avsteg när man bygger. Dessa får man anpassa sig till. Precis som du nu också löste problemet. Sålänge det inte kostat mer än några få hundralappar, och ett par timmars arbete så krånglar man INTE med att kräva ersättning.
Konstigt svar tycker jag. Jag har läst TS inlägg flera gånger och hittar inget om att hen vill ga 50tkr i kompensation.

Som redan nämnts så löser stenhuggaren problemet på plats, om du inte bor på annan ort. Om stenhuggaren läst ritningen bak och fram bör denne rimligen känna själv att det är läge att lösa problemet. Är det fel i dina underlag får du vä betala en slant.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Konstigt svar tycker jag. Jag har läst TS inlägg flera gånger och hittar inget om att hen vill ga 50tkr i kompensation.

Som redan nämnts så löser stenhuggaren problemet på plats, om du inte bor på annan ort. Om stenhuggaren läst ritningen bak och fram bör denne rimligen känna själv att det är läge att lösa problemet. Är det fel i dina underlag får du vä betala en slant.
Nej, TS har inte krävt några 50kkr. Det var bara ett exempel från min sida. Att hans lösning inte blir bättre bara för att han får pengar.
Om stenhuggaren bor på samma ort, så är ju din lösning om att han åker hem till TS och fixat det. Men eftersom TS bara frågar efter ersättning tolkar jag det som att han bara är ute efter pengar!
 
  • Älska
Handyman 2.0
  • Laddar…
L LyingDark9 skrev:
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?
Stenhuggaren har gjort fel, det finns en möjlighet att fräsa skivan.
Enkelt enligt mig.
Stenhuggaren får åka dit o fixa det.
 
  • Haha
  • Gilla
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
L LyingDark9 skrev:
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?
Har stenhuggaren själv tagit alla mått så är det ingen diskussion, han ska fixa detta. Har du givit honom måtten kan det bli svårt.
 
  • Gilla
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är du säker på att det är en stenhuggare?
Precis! Är det komposit så behöver det ju inte vara det.
 
L LyingDark9 skrev:
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?
Du skriver att din "stenskiva" består av kompositmaterial.
Det behövs inga avancerade specialverktyg för att bearbeta kompositskivor. Duger bra med traditionell borr/såg/fräs avsett för träbearbetning. Inget stort arbete att fräsa upp uttaget så att det passar.
Det blir förstås svårare om du redan har limmat diskhon på eget bevåg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Precis! Är det komposit så behöver det ju inte vara det.
och ingen stenhuggare med respekt för sit yrke skulle hålla på med bänkskivor
 
  • Gilla
MrHandyman1 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför ringar du inte bara stenhuggaren och löser det? De kan säkert komma ut och fixa det på plats om det bara handlar om par mm. Man kan ju undra hur det blir när du byter diskho i framtiden? Då måste du välja diskho som av säkerhetsuttag för vatten på exakt samma ställe och med samma storlek.
Det är inte sannolikt att byta enbart diskho.
TS har en planlimmad diskho som ska limmas i bänkskivan för att garantera täthet. Viktigt!
Dock lite märkligt att leverantören av bänkskivan (stenhuggaren) inte levererade med monterad diskho. Det hade undanröjt problemet före leverans.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan inte tillverkaren av diskhon stansat hålet i fel del?
Är inte ovanligt det heller……:thinking:
 
  • Gilla
Krokiga smeden och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Kan inte tillverkaren av diskhon stansat hålet i fel del?
Är inte ovanligt det heller……:thinking:
Diskhon ska limmas i bänkskivan i samband med håltagning för disklådan, alla avvikelser uppdagas under arbetets gång, ==> problem undanröjda.
TS har av någon anledning valt "delad entreprenad", skapar möjligheter till komunikationsmissar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Diskhon ska limmas i bänkskivan i samband med håltagning för disklådan, alla avvikelser uppdagas under arbetets gång, ==> problem undanröjda.
TS har av någon anledning valt "delad entreprenad", skapar möjligheter till komunikationsmissar.
Hej! TS här.

Det rör sig inte om en delad entrepenad. Leverantören har ansvarat för både mätning på plats (det tog 2 timmar för en kille att mäta) och leverans + montering av både skiva och diskho (2 killar i 3 timmar), dock inte avloppet till diskhon vilket jag (eller av mig anlitad röris) ansvarar för själv. Detta på grund av att diskhon mycket riktigt limmades av killarna på plats och behövde torka/härda i 12 timmar innan avlopp monteras.

Till skillnad från en del andra leverantörer (från vad jag har förstått) så väljer min leverantör att planlimma på plats hos kund i stället för i fabrik. En nackdel med detta är dels att problem likt mitt upptäcks senare - men också att planmontering av större diskhoar kan vara svåra att genomföra med bra resultat - då minsta skevhet/ojämnhet i diskhon kan göra att den ”sticker upp” ovanför bänkskivan. Tydligen inte helt ovanligt att diskhoarna inte är helt plana när de kommer från fabrik. Den informationen har jag fått från olika leverantörer som jag har pratat med tidigare.

Planlimningen av min diskho blev näst in till perfekt - killarna som var här gjorde ett väldigt bra jobb.

Om den limmade diskhon ska monteras bort (inför ett jobb med fräs/såg av skivan) och sen återmonteras igen är jag rädd för att diskhon tar skada och blir något skevare och att den nya planmonteringen blir sämre.

Skivan är av kvartskomposit (Technistone). Försvårar det arbetet utifall att jag väljer att göra jobbet själv av någon anledning vid senare tillfälle?

Leverantören (som jag har bra dialog med) har erbjudit en kompensation på 900 kr eller att skicka killar för åtgärd på plats. Jag har svårt att bedöma om summan är rimlig - men lutar åt att acceptera kompensationen på grund av ovan beskriven oro kring försämrad planlimning vid andra försöket samt att vi har ”bott in oss” i köket nu och det vore skönt att slippa mer stök efter lång tids renovering.

Storleken på kompensationen spelar mig personligen ingen roll, utan det är mer en principsak att den ska motsvara kostaden för leverantören att åtgärda felet. 900 kr kanske är rimligt?
 
L LyingDark9 skrev:
Storleken på kompensationen spelar mig personligen ingen roll, utan det är mer en principsak att den ska motsvara kostaden för leverantören att åtgärda felet. 900 kr kanske är rimligt?
900kr låter väl rimligt för arbetstid om det går på någon timme.
Fråga dem om hur de planerar att åtgärda det. De har kanske möjlighet att nå in med kärnborr eller liknande underifrån utan att hon behöver lossas och kan vara löst på en kvart om du har monterat loss bräddavloppet innan.

Om den ändå behöver lossas, kolla med dem om de anser att det är ett riskmoment eller ej.
Rent praktiskt så har ju din ho nu blivit "utplanad" och eventuella skevheter från fabrik har ju satt sig. Så om de bara kan lossa den på ett bra vis utan att den riskerar att bucklas till, exempelvis med något lösningsmedel så borde ju risken vara minimal. Om de behöver bända och böka för att få loss den ökar ju risken påtagligt.

Därefter får du själv värdera om du vill få det åtgärdat eller acceptera kompensationen.
 
  • Gilla
LyingDark9
  • Laddar…
L LyingDark9 skrev:
Hej! TS här.

Det rör sig inte om en delad entrepenad. Leverantören har ansvarat för både mätning på plats (det tog 2 timmar för en kille att mäta) och leverans + montering av både skiva och diskho (2 killar i 3 timmar), dock inte avloppet till diskhon vilket jag (eller av mig anlitad röris) ansvarar för själv. Detta på grund av att diskhon mycket riktigt limmades av killarna på plats och behövde torka/härda i 12 timmar innan avlopp monteras.

Till skillnad från en del andra leverantörer (från vad jag har förstått) så väljer min leverantör att planlimma på plats hos kund i stället för i fabrik. En nackdel med detta är dels att problem likt mitt upptäcks senare - men också att planmontering av större diskhoar kan vara svåra att genomföra med bra resultat - då minsta skevhet/ojämnhet i diskhon kan göra att den ”sticker upp” ovanför bänkskivan. Tydligen inte helt ovanligt att diskhoarna inte är helt plana när de kommer från fabrik. Den informationen har jag fått från olika leverantörer som jag har pratat med tidigare.

Planlimningen av min diskho blev näst in till perfekt - killarna som var här gjorde ett väldigt bra jobb.

Om den limmade diskhon ska monteras bort (inför ett jobb med fräs/såg av skivan) och sen återmonteras igen är jag rädd för att diskhon tar skada och blir något skevare och att den nya planmonteringen blir sämre.

Skivan är av kvartskomposit (Technistone). Försvårar det arbetet utifall att jag väljer att göra jobbet själv av någon anledning vid senare tillfälle?

Leverantören (som jag har bra dialog med) har erbjudit en kompensation på 900 kr eller att skicka killar för åtgärd på plats. Jag har svårt att bedöma om summan är rimlig - men lutar åt att acceptera kompensationen på grund av ovan beskriven oro kring försämrad planlimning vid andra försöket samt att vi har ”bott in oss” i köket nu och det vore skönt att slippa mer stök efter lång tids renovering.

Storleken på kompensationen spelar mig personligen ingen roll, utan det är mer en principsak att den ska motsvara kostaden för leverantören att åtgärda felet. 900 kr kanske är rimligt?
L LyingDark9 skrev:
Hej! TS här.

Det rör sig inte om en delad entrepenad. Leverantören har ansvarat för både mätning på plats (det tog 2 timmar för en kille att mäta) och leverans + montering av både skiva och diskho (2 killar i 3 timmar), dock inte avloppet till diskhon vilket jag (eller av mig anlitad röris) ansvarar för själv. Detta på grund av att diskhon mycket riktigt limmades av killarna på plats och behövde torka/härda i 12 timmar innan avlopp monteras.

Till skillnad från en del andra leverantörer (från vad jag har förstått) så väljer min leverantör att planlimma på plats hos kund i stället för i fabrik. En nackdel med detta är dels att problem likt mitt upptäcks senare - men också att planmontering av större diskhoar kan vara svåra att genomföra med bra resultat - då minsta skevhet/ojämnhet i diskhon kan göra att den ”sticker upp” ovanför bänkskivan. Tydligen inte helt ovanligt att diskhoarna inte är helt plana när de kommer från fabrik. Den informationen har jag fått från olika leverantörer som jag har pratat med tidigare.

Planlimningen av min diskho blev näst in till perfekt - killarna som var här gjorde ett väldigt bra jobb.

Om den limmade diskhon ska monteras bort (inför ett jobb med fräs/såg av skivan) och sen återmonteras igen är jag rädd för att diskhon tar skada och blir något skevare och att den nya planmonteringen blir sämre.

Skivan är av kvartskomposit (Technistone). Försvårar det arbetet utifall att jag väljer att göra jobbet själv av någon anledning vid senare tillfälle?

Leverantören (som jag har bra dialog med) har erbjudit en kompensation på 900 kr eller att skicka killar för åtgärd på plats. Jag har svårt att bedöma om summan är rimlig - men lutar åt att acceptera kompensationen på grund av ovan beskriven oro kring försämrad planlimning vid andra försöket samt att vi har ”bott in oss” i köket nu och det vore skönt att slippa mer stök efter lång tids renovering.

Storleken på kompensationen spelar mig personligen ingen roll, utan det är mer en principsak att den ska motsvara kostaden för leverantören att åtgärda felet. 900 kr kanske är rimligt?
Ok
Ursäkta, jag missförstod och uppfattade att du hade monterat diskhon själv (fullösningen)
Toppen att du kommer överens med leverantören om åtgärd, förutsatt att åtgärden är fullgod med avseende på läckagerisken behöver ni inga ekonomiska transaktioner.(y)
Njut av ditt nya kök och lägg ansvaret i knäet på din leverantör.
 
TRJBerg
En del korkade kommentarer här.

1. Om man betalar 50000:- för en exakt specificerad bänkskiva är det självklart att det ska bli exakt enligt spec. Och att det fixas av firman utan kostnad.

2. Att spekulera i att en viss vattenskada är osannolik och man därför inte behöver bekymra sig om det är korkat. Det räcker med att det händer EN gång. Och då kan det kosta flera 100-tusentals kronor att åtgärda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
900kr låter väl rimligt för arbetstid om det går på någon timme.
Fråga dem om hur de planerar att åtgärda det. De har kanske möjlighet att nå in med kärnborr eller liknande underifrån utan att hon behöver lossas och kan vara löst på en kvart om du har monterat loss bräddavloppet innan.

Om den ändå behöver lossas, kolla med dem om de anser att det är ett riskmoment eller ej.
Rent praktiskt så har ju din ho nu blivit "utplanad" och eventuella skevheter från fabrik har ju satt sig. Så om de bara kan lossa den på ett bra vis utan att den riskerar att bucklas till, exempelvis med något lösningsmedel så borde ju risken vara minimal. Om de behöver bända och böka för att få loss den ökar ju risken påtagligt.

Därefter får du själv värdera om du vill få det åtgärdat eller acceptera kompensationen.
Det är aldrig bra att låta leverantören köpa ansvarsfrihet.
Lägg alltid ansvaret i knä på den som levererat och sätt dig sedan lugnt tillbaka i förvissning om att leverantören i slutänden gör en fullgod leverans.
Om så inte sker är andra lösningar än att TS "säljer ansvarsfrihet" nödvändigt.
Inställd betalning
Skadestånd
mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.