Har med mitt hus även tagit över ett rejält matbord i lackad fur med 6st tillhörande stolar. Tycker om stilen på det och det är ett gediget hantverk. Klädde om dynorna i grått konstskinn. Klar förbättring mot originalet i brunt,vitt och orange !

Tyvärr är bordet gult och fult i träet. Antar att det är åldern som tagit ut sin rätt på lacken. Eftersom huset är målat vitt invändigt samt fått nytt mörkt trägolv skulle jag vilja ha en vit finish på bordet och stolarna. Men samtidigt vill jag att träet ska skina igenom, alltså ingen heltäckande färg. Har funderat på att betsa det med nån bets med vitt pigment i. Är det rätt väg att gå, eller finns det något bättre sätt att få till en svagt vit yta med lite rustik känsla.

En annan fundering kretsar runt ytbehandlingen av bordet, bör det lackas med klarlack efter det blivit pigmenterat. Jag tänker då på fläckar och smuts osv.

Tack på förhand !

/P
 
Antingen kan man göra som du säger - betsa och sedan lacka. Så vet jag att t ex Stolab behandlar sina betsade möbler. Eller så kan man olja med en vitpigmenterad olja - då får du en mer sidenmatt yta på bordet jämfört med om du lackar.
 
Tack för ditt svar ! Får väl göra en djupdykning i färghyllorna på mitt lokala byggvaruhus ! Någon som har erfarenheter runt sk. antikmålning dvs man skapar en sliten vit yta som ser gammal ut !? Och skulle det i så fall kunna vara ett alternativ till mitt matbord !?

/P
 
Gulnad furu + vitpigmenterad lack blir sällan (el. aldrig) bra.
Ben och stomme hade jag täckmålat i någon vit.
Bordsskivan hade jag slipat av, betsat och sedan oljat el. lackat.
Om det sen blir 'bonnig' stil över det vet jag inte...
Tja, isf. en rik bonde och modernt kallat, lite 'Seaside' känsla på det...

'Sliten yta som ser gammla ut?
Det är väl 'slipgrund' med lite våld.
Alltså en helmatt grundfärg som man slipar och förstör lite för att få en effekt av att det är lite slitet och användt.
Snyggt är det på vissa saker och ställen men väldigt opraktiskt på ett matbord...

Alt, slipa rent, luta och behandla med vitpigmenterad olja.

Direkt enkelt blir det inte i något av fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.