Hej. Har nyligen fått en andra luftvärmepump installerad men blir något fundersam runt elen till pumpen. Kravet innan installation var att det fanns ett närliggande jordat uttag där pumpen skulle sitta. Vilket det fanns. Pratade även med installationsfirman innan och då sa de att man behöver ta dit elektriker efter som installerar brytare. När installatören var här sen så kopplade han den direkt i uttaget och sa att så kan det vara. Behövs inget ytterligare. Vad gäller? Finns det krav att varje luftvärmepump har brytare samt en egen säkring?
 
Går bra med ett vägguttag till värmepumpen bara det skyddas av jordfelsbrytare och har rätt IP-klass för att sitta ute om det gör det. Värmepumpen kan dra mycket effekt så man bör inte ha något annat som drar mycket el på samma säkring men t.ex. belysning går ju bra.
 
Arbetsbrytare sätter man om det är fast anslutning.
 
J Josth skrev:
Går bra med ett vägguttag till värmepumpen bara det skyddas av jordfelsbrytare och har rätt IP-klass för att sitta ute om det gör det. Värmepumpen kan dra mycket effekt så man bör inte ha något annat som drar mycket el på samma säkring men t.ex. belysning går ju bra.
ok tack. Jo jordfelsbrytare finns ju till elen i hela huset. Men har för mig att jag läst nånstans att varje luftvärmepump skall ha egen säkring för att garanti och försäkring skall gälla?
 
Det kravet har jag aldrig sett men det är ju bra om den har egen säkring när man är osäker på hur mycket annat som också kommer att kunna anslutas på samma säkring till och från under vinterhalvåret. Däremot brukar tillverkarna kräva att det finns jordfelsbrytare och den brukar oftast minska skadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.