G goran1956 skrev:
Jag hade samma problem med att helt plötsligt att elen drog iväg.
Letade överallt men kunde inte hitta felet.
Började med att stänga av del efter del på elskåpet.
Såg att det var VVB som var boven. Men det var inget fel på den.
Så jag letade vidare, Och till slut hittade jag det.
Det var varmvattenblandaren i badkaret som trasig. Kallvatten trycktes in i varmvattnet och tillbaka till beredaren.
Som fick kallt vatten hela tiden. Så den värmde nytt och så höll det på.
Bytte blandaren och felet upphörde.
Bara ett förslag.
Var tog energin vägen menar du? Den beskrivningen går inte ihop.
 
L Lusbunken skrev:
Visste inte att majoriteten var skickliga på elmätare, my mistake. Är ju på ett byggforum.

Klart jag går på sevab med det bemötandet och tvära vändningen från deras sida? Att sedan inte ens kunna skicka en tekniker när man bor 6 minuter ifrån deras lokaler, utan att nämna att det minsann går på 4200:- om något är fel, är motsatsen till att bry sig.

Inga förslag från de heller på vad som kan vara fel, blir bortviftad när man ber de se över månaderna över åren för att se att något är knas. Enligt dom är det inget konstigt. Det är inte seriöst eller betryggande att höra från en elleverantör som har både kunskap och erfarenhet av området.

Självklart kan mätaren vara konstig, men det vet jag inte för jag tänker inte pröjsa dom pengarna för en snabbkoll. Som sagt, jag har redan kollat de saker som nämnts i tråden och jag är tacksam - får se om pann-gubben hittar något.

Det som förbryllar mig är snittet som ligger konstant på 4.0 i mars månad fram mot slutet, medan förbrukningen på alla andra månader ligger närmare 2.
Eftersom du verkar vara extremt säker att det är mätaren, låt de komma ut och kolla. Jag förstår att de vill ha betalt om det inte är något fel
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var tog energin vägen menar du? Den beskrivningen går inte ihop.
Det rann väll ut genom skvallerröret.Skvallerröret gick direkt ner i en brunn. Så man såg aldrig att det rann.
Annars förstår jag inte vad du menar.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
IVT ja.

Tänker också det men förbrukningen hittills i april är 565 kWh och det är väl ändå hyfsat..
April har varit mycket varmare. Där har du en direkt korrelation för ditt hushåll mellan elförbrukning och temperatur.

Din pump håller helt enkelt på att ge upp och kör på patron mycket mer än vanligt.

Den är 20 år? Beställ nytt nu i så fall för leveranstiden är i många fall ett år och du vill ha värme nästa vinter.
 
D
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Jag förstår inte vad nätägaren ska göra åt detta enligt dig, det är inom ett rimligt intervall för vad som är möjligt att förbruka utan tvekan. Ta dig själv i kragen och kartlägg samt felsök innan du flyttar ansvaret uppåt.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
När de bytte mätaren hos oss i slutet på 90-talet, så steg förbrukningen jättemycket.
Jag ringde elleverantören och de kom ut med en extra mätare. Kanonbra tänkte jag, men de monterade den bara innan varmvattenberedaren för att visa hur enormt mycket den drog. Helt idiotisk givetvis, eftersom vi hade samma vv-beredare innan bytet. Det slutade med att de kom tillbaka och hämtade den och sa bara att en elmätare kan det inte vara fel på. Det var bara att betala högre räkningar i framtiden. Men om det inte var fel på den mätaren, så måste det ha varit fel på den förra, så jag gladde mig åt att ha kommit undan med hälften tidigare i ca 5 år.
 
  • Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
Vi har två torp/mindre hus i Sverige. Ett på västkusten och ett i Blekinge. När vi lämnar husen för vintern, stänger vi ner allt och strömmen stängs av vid huvudbrytaren, d.v.s enbart mätaren går.

Vi har i alla år alltid haft 0 förbrukning under de 9-10 månader vi inte är där, men förra året visade mätaren i Blekingehuset 48 kWh förbrukning under Februari månad, en månad då definitivt ingen var där, Grannen kollar huset utifrån, han har ingen nyckel, nästan varje dag då han åker förbi och såg inget ovanligt och inte vi heller när vi kom dit ett par månader senare. N.B. huvudsträmbrytaren och elskåpet sitter inomhus, så det är inte bara att komma dit och "knycka" ström.

Ringde upp elbolaget, de förstod inte heller vad som kunde vara orsaken till förbrukningen och att de inte kunde göra något. Nu var det ju inte några stora pengar så jag drev det inte vidare, men man blir ju lite konfunderad.
 
  • Gilla
Langos
  • Laddar…
F
S Shiraz skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden men min kompis respektive gjorde konststycket att dra ner på värmen när de var utomlands och då blev det för kallt så värmepumpen gick inte igång utan pannan körde elpatron istället….ni har inte lyckats sänka innertemperaturen för mycket? Han fick de där summorna…
Ja de där gamla flvp måste väl ha minst 17 grader eller vad det nu är?
 
Jättefranskan
S SonnyListon skrev:
Ah, fortsätt raljera du, bye bye troll
Men gå å lägg dig, varför läser du ens detta inlägg om du är så känslig? :crysmile:
 
hej!

Som många nämner, det är kanske inget jättemärkligt med 600kwh, men själva ökningen i % är ju mer alarmerande.

Köp en elmätare på t ex Clas O, gå igenom och mät av precis allt - en defekt vitvara eller värmepump kanske drar ganska mycket mer än när den fungerar. Sen vill jag även slå ett slag för Greenely appen som jag använder (utan att använda just deras el). Den är otroligt smidig och presenterar förbrukning på ett väldigt snyggt och användarvänligt sätt. Med den kan ni ju se om den höga förbrukningen ännu fortsätter, då den visar hur mycket man förbrukar dag för dag. Man kan då även göra en uppskattning av den slutliga förbrukningen.

hoppas det löser sig, MVH



L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?[/QUOTE]
 
G goran1956 skrev:
Det rann väll ut genom skvallerröret.Skvallerröret gick direkt ner i en brunn. Så man såg aldrig att det rann.
Annars förstår jag inte vad du menar.
Det var ju tappvatten det handlade om, inte radiatorvatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var ju tappvatten det handlade om, inte radiatorvatten.
Sorry. Trodde det var elförsbrukningen som ökade.
 
Så elen rinner ut genom skvaller röret för att duschblandaren är trasig? Det här blir bara konstigare och konstigare.
 
  • Haha
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Jättefranskan
K koolla skrev:
Spontant tycker jag ju att TS attityd diskvalificerar honom från all hjälp överhuvudtaget.
Varför?
 
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Märkligt! Vad har du för uppvärmning i huset, samt hur värms varmvattnet upp?. Mvh Hebbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.