Flyttade in i huset i höstas så vi är nya med thujahäck men efter vintern ser den inte rolig ut. Ser ut som att delar av den helt enkelt håller på att avlida.

Den såg inte alls ut så här innan så något har hänt.
Finns det något vi kan göra för att hjälpa den att repa sig eller är loppet kört?

Jag har läst att bland annat salt inte alls är något som thujor uppskattar, låg en snöhög uppskottad rätt länge från väghållningen vid den. Misstänker att det kan ha haft en skadeeffekt?
 
  • Ett hustak i förgrunden, buskar och träd samt små hus i bakgrunden under dagsljus.
  • Ett bostadsområde med träd, hus, snöfläckar och klarblå himmel.
Jag ser inte färger så bra på korten men det ser ut som att toppen är kapad? Tuva är bara grön längst ut på grenarna så kapar man toppen när den är så låg så kommer man se "in" i häcken och se grenar som är kala.
 
Som Dalbotant skrev blir den svår att få snygg om den kapats på så låg höjd. Det är svårt att se hur hög den är - jag tycker nog att den inte bör vara lägre än 150 cm för att vara snygg. I övrigt har TS rätt när det gäller saltning så det är olämplig typ av häck vid gator och saltade gångstråk.

Men ge inte upp än! Om det är Brabant blir den alltid brun och ful under vinterhalvåret (Smaragd håller sig grönare). Avvakta tills våren kommer igång ordentligt. Blir det en torr vår så ge den en riktig rotblöta om det också blir varmt. Täck gärna fötterna med ett rejält lager kompost - gödslad planteringsjord går också. Klipp den snyggt i ytskiktet i maj.

Funkar inte detta under säsongen så fundera på byte till lämpligare häck men resultat bör visa sig redan i år. TS skrev ju att den var fin i höstas!
 
Redigerat:
Den största skadeeffekten är nog att den är slaktad mitt på av någon med öppna sår för sjukdomar och eventuell död.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.