Tycker du ska behålla och renovera dörrarna. Inte särksilt svårt och blir snyggt. Sen sparar du en slant Jag har en tråd om hur jag renoverade mina. Tror lätt du klarar de dörrarna på en helg.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Vad är målet?
Ska du sälja eller bo där?
Finns det någon deadline?

Finns det ingen deadline så försök göra mycket själv.
Så våldsamt svårt är ju inte de flesta sakerna. Lagom stort att börja med också.

Behöver du inte bo där, så hade jag personligen börjat med att riva ut rubbet.
Försökt få någon att köpa köket och då även stå för att riva ut detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bevara och renovera köket! Behåll originaldörrarna!
 
  • Gilla
relier och 10 till
  • Laddar…
Totalrenoverat för 12-14? Vad tusen? Nej det är nog per rum i bästa fall
 
  • Gilla
ctall
  • Laddar…
nino nino skrev:
Totalrenoverat för 12-14? Vad tusen? Nej det är nog per rum i bästa fall
Kanske per kvadratmeter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Huvudfrågan är ju som tidigare ställts vad är syftet med lägenheten och reparationen, och också vilket läge/prisbild den befinner sig i. Är ju rätt stor skillnad om det är centrala Sthlm eller någon liten avkrok/avfolkningsbygd vad som lönar sig om man inte tänker bo där.

Ska man bo där själv så är ju den personliga smaken viktig, annars inte. Själv hade jag nog gjort minsta möjliga även om jag inte är överförtjust i nyare stilar dit 60-t räknas enl mig. Det finns inte många relativt orörda hus/lgh fr 60-t kvar, och ofta, nej alltid, är kvaliteten på allt hästlängder före dagens smäck. (Undantaget fuktskyddet i badrum då, men här är det ju ändå renoverat på 90-t så förhoppningsvis ok för dagens dusch- och badvanor.)
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

- Tanken är att jag ska bo där (ingen brådska föreligger)
- Mindre stad ca. 110k befolkning

Jag har kontaktat tre firmor och dom ska återkomma med offert här i veckorna.

Lite beroendes på hur prisbilden kommer se ut, så kommer jag ta ställning till om jag ska "lära mig" att nedmontera/riva allt - eller andra arbetsmoment också.

Förstår att det inte är populärt att man lägger ut hela arbetet i ett forum som kretsar kring skickligt hemarbete - men jag har tummen helt mitt i handen och mitt heltidsjobb täcker nästan upp för en hantverkare, timma för timma (i form av ersättning). Som sagt, opopulärt men det är vad det är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Läcker lägenhet! Likt några andra skrivit tycker jag att du borde överväga att spara det som kan sparas. Dörrar, kök, garderober...och satsa på att låta renovera det. Blir förmodligen billigare också.

Inget fel alls i att ta in proffs på det man själv inte vill eller kan göra. Om prylarna har hållit rimligt sedan 60-talet är de förmodligen av bra kvalitet. Idag kostar det mycket att uppnå samma kvalitet i stommar och detaljer.

Personligen tycker jag det är snyggast med originalinredning och när lägenheten inte skär sig för mycket mot husets stil och jag tror att det är många andra som också värdesätter sådant om du vill sälja lägenheten nån dag :)
 
  • Gilla
JohanLun och 12 till
  • Laddar…
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Tack för återkopplingen.

Uppföljning angående badrummet så är det gjort stambyte 1994 och inget nytt stambyte i plan. En viss korrigering i mitt ursprungsinlägg således: lägenheten är orörd sedan 60-talet och badrummet 90-talet.

Bifogar ett par bilder. Vad tror ni, kan jag få 55m2 totalrenoverat för 12-14[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] k per m2?
Varför göra om allt? Är planen att du ska bo där själv eller skall den säljas? Lägenheten är ju som ett litet oförstört kulturmärke. Köket är säkert mycket bättre kvalite än många av dagens kök, om du inte tänkt byta till ett av våra dyrare köksmärken. I stället för att renovera, tänk färg. Stort lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag är, som sagt, tacksam för era inspel och har bl.a. ändrat mig på ett par punkter:

• Då ingen brådska föreligger så blir det förmodligen inte totalentreprenad utan i just etapper

• En lokal snickare, med inriktning köksmontage, ska komma och bedöma stommarna är OK och om vi kan byta ut just luckorna, köksbänk m.m.

• Lutar också att ta en titt om vi kan fräscha upp dörrar och måla dem (alt. plocka bort där det inte behövs) och likaså med den stadiga och redan monterade garderoben i hallen.

Återkommer när offerterna landar. Tänker att det är allmänintresse här. :)


Spontant, hur svårt är det att få bort limmade golv - som ni ser på bild - anno 1960? Gissar att jag måste ha asbest i åtanke också.
 
  • Gilla
Signatur och 5 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med föregående inlägg. Det kök och övrig inredning är jättefin och kommer bli väldigt trevlig med ny färg och lack. Det är över 50 år gammalt och är fortfarande helt.

Ett modernt kök i MDF kommer att vara redo för tippen efter mindre än halva den tiden.

Snygg detalj med glaset vid dörren till vardagsrummet.

Behåll så mycket du kan!
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
L L.I skrev:
Varför göra om allt? Är planen att du ska bo där själv eller skall den säljas? Lägenheten är ju som ett litet oförstört kulturmärke. Köket är säkert mycket bättre kvalite än många av dagens kök, om du inte tänkt byta till ett av våra dyrare köksmärken. I stället för att renovera, tänk färg. Stort lycka till!
Har nu skrivit vid två tillfällen att jag planerar att bo där.
 
  • Gilla
L.I och 3 till
  • Laddar…
Det är verkligen fina dörrar i lägenheten och fint ljusinsläpp i de glasade delarna! Köket är också ett välplanerat kök, utifrån ytan som det har, med skåp som går hela vägen upp. Se över fläktsituationen, fundera på om du vill ha större kyl/frys och alternativ till det som finns idag. Nytt kakel, nya bänkskivor, spis och blandare gör mycket. Evt skulle jag se över lådorna för de är sällan särskilt roliga men det kan en snickare göra bra så de är lätta att hantera utan att något behöver rivas ut. Ett nytt golv gör stor skillnad. Satsa på något som tål vatten och att man tappar grejer på det. Slipning, lite spackel på det som är skadat och målning av stommar och luckor plus nya beslag kommer att göra köket som nytt igen. Många second hand och byggåtervinningsföretag har glasbehållarna till den lilla förvaringen under överskåpet om de gått sönder och försvunnit. Det är en riktig liten pärla till lägenhet!
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
I min första lägenhet gjorde jag en totalrenovering och rev då ut originalköket från 50-talet och ersatte med ett nytt och fräscht kök från Ikea i högblankt vitt. Det är mitt största misstag när det kommer till renovering. Även om jag flyttade från lägenheten för ca 10 år sedan så skäms jag över att ha slängt ett så välbyggt kök på tippen och bytt ut mot massproducerat i MDF. Skulle inte vilja se hur det köket ser ut idag då det knappast åldrats med värdighet.
Så jag instämmer med övriga som uppmanar dig att behålla köket och dörrarna.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
I min första lägenhet gjorde jag en totalrenovering och rev då ut originalköket från 50-talet och ersatte med ett nytt och fräscht kök i högblankt vitt. Köket blev riktigt bra, och det var mycket trevligare att bo där. Sen sålde jag lägenheten med riktigt bra vinst.
Så, jag uppmanar dig att renovera lägenheten som du vill ha den när du bor där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.