M myrto skrev:
Så om jag kör på lösningen att använda 6an för den sista biten, är det bäst att jag börjar borra med 6an eller 8an först?
8mm förstås
 
A atomlab skrev:
Eftersom du har fel skruv för att skruva fast konsoler så är det lämpligast att köpa nya skruvar för ändamålet.

Dessutom helgängad.
Ah men så typiskt, varför gav de mig på Hornbach dessa försänkta skruvar?! Jag köpte ju konsolerna från dem samtidigt så han visste va jag skulle göra och han gick runt och plockade dessa åt mig :(
Svårt nu att ta mig till Hornbach/Bauhaus osv. De ligger långt borta och har ingen tillgänglig bil just nu. Blir det helt fel att använda försänkta ändå?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite udda också att skruven är längre än pluggen. Kortare skruvar?!
Skruven skall ALLTID gå igenom pluggen ca 5-6mm (man brukar säga skruvens diameter) för att pluggen skall göra jobbet som det är tänkt.
 
  • Gilla
Tågvirke och 4 till
  • Laddar…
M myrto skrev:
Ah men så typiskt, varför gav de mig på Hornbach dessa försänkta skruvar?! Jag köpte ju konsolerna från dem samtidigt så han visste va jag skulle göra och han gick runt och plockade dessa åt mig :(
Svårt nu att ta mig till Hornbach/Bauhaus osv. De ligger långt borta och har ingen tillgänglig bil just nu. Blir det helt fel att använda försänkta ändå?
Kommer gå alldeles utmärkt. Men när det fanns möjligheter att skaffa riktiga grejor så är det synd det inte gick hela vägen. Den planka delen skall ju sitta i ämnet som du skruvar fast. Nu har du ju merparten utav skruven som är i väggen helt i onödan. Är det platt plåt eller försäkt hål i plåten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kommer gå alldeles utmärkt. Men när det fanns möjligheter att skaffa riktiga grejor så är det synd det inte gick hela vägen. Den planka delen skall ju sitta i ämnet som du skruvar fast. Nu har du ju merparten utav skruven som är i väggen helt i onödan. Är det platt plåt eller försäkt hål i plåten?
Det är platt plåt...Testade lite med skruven efter att jag läst ditt inlägg och det blir såklart lite knepigt, skruven kommer inte riktigt igenom. Kommer kanske sticka ut en halv millimeter..
 
Fairlane
Kör på den skruven du har. Det går att byta längre fram (vilket man förmodligen aldrig gör).
Får du bra grep så kommer det klara rejäl vikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju skruv på fler ställen. En försänkt skruv i något som är helt plant blir sällan snyggt. Kanske har du en Clas Ohlson eller Järniabutik i närheten? Eller kanske att din lokala matvarubutik har ett litet men för detta adekvat utbud av skruv? Det du söker är helgängad, dvs gängor på hela skruvens längd, samt platt yta mot väggen. Längden på den du har verkar väl bra, något kortare funkar. Huvudet ska vara lite större än hålet i konsolerna, dubbelkolla det iom att de saker du fått hjälp med inte verkar helt genomtänkta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket alla för er hjälp och input! Ska försöka med de skruvarna jag har och se vad som händer. :)
 
  • Gilla
Tågvirke och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nicro Nicro skrev:
Skruven skall ALLTID gå igenom pluggen ca 5-6mm (man brukar säga skruvens diameter) för att pluggen skall göra jobbet som det är tänkt.
Jag såg framför mig att TS hade enormt långa skruvar till sina plugg, inte att de bara strax går igenom pluggen.
 
Hej.
Du kanske redan har borrat dina hål.
Om inte så borra med 8mm borren tills den inte når längre. Sen borrar du med 6mm borren för att få rätt djup på hålet

Matte
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Borrar du först med 6mm är det risk att 8mm borren hugger fast tror jag. Omvänt som andra föreslår går bra.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
M myrto skrev:
Ah men så typiskt, varför gav de mig på Hornbach dessa försänkta skruvar?! Jag köpte ju konsolerna från dem samtidigt så han visste va jag skulle göra och han gick runt och plockade dessa åt mig :(
Svårt nu att ta mig till Hornbach/Bauhaus osv. De ligger långt borta och har ingen tillgänglig bil just nu. Blir det helt fel att använda försänkta ändå?
Kunskapen hos personal på dessa butiker är oerhört bristfällig och många gånger i stort sett obefintlig. Idag är det inte många som stannar speciellt länge på dessa typer av arbetsplatser och hinner således inte lära sig nått. Arbetsgivarna tar inte heller sitt ansvar och skickar personalen på utbildning kanske för att de vet att de flesta i alla fall har slutat inom något år.
Kontentan blir att dem flesta personal gissar eller inbillar sig att dem "vet" svaret på alla frågor dem får för att inte i situationen verka dumma.
 
  • Gilla
Tågvirke och 1 till
  • Laddar…
M myrto skrev:
Har aldrig borrat förut, men nu är det dags.
Ska borra i betong och jag har 8mm plugg samt 6/70 skruvar. Men nu när jag fick låna slagborren ser jag att just 8mm borren kortare än skruven. Det räcker gott för pluggen, men skruven kommer hamna på andra sidan av pluggen där jag inte kommer kunna borra...Hur fixar jag det?? Kan jag borra först med 6mm borr som är längre för skruvens skull?
M myrto skrev:
Så här ser det ut. Den korta borren är 8mm. Den långa är 6mm.
Är det inte lite feltänk här?
Är verkligen skruven för lång? Skruvskallen skall ju inte dras ända fram till pluggen. Gissar att den ogängade delen sitter inne i konsolen. Så gängan är ev lagom lång för pluggen.
Skulle den ändå bottna (kolla innan du sätter dit pluggen. Förläng hålet med 6mm-borren.
Dvs 8mm först kör 6mm sen inne i det befintliga hålet
 
  • Gilla
David_.._
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är borrhammare en bättre idé är slagborr i betong. Men du kanske har en borrhammare?

Normalt är lösningen att ha en tillräckligt lång borr. Lite udda också att skruven är längre än pluggen. Kortare skruvar?!

Att borra med en större borr i ett något mindre hål i hårda och sprickbenägna material som betong kan vara knepigt. Borren kan köra fast i hålet och ibland kan större betongbitar spräckas loss runt hålet. Men det kanske mest är ett problem med större diameter på hålen? Det är nog där som jag har råkat ut för detta.
Skulle det vara helt fel att borra 8 mm hålet först och sedan förlänga med 6 mm borren ? Då borde det ju inte vara någon risk för sprickor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alla anledningar att köpa verktyg är bra anledningar.

Jag skulle utan tvekan investera i en ny borr, i synnerhet då dom kostar väldigt lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.