Hej igen, är åter här med min fjärrvärmeokunskap!
Vår fjärrvärmeleverantör verkar försöka skinna oss med sin taxa så undrar om det är att rekommendera För eller Emot att sätta vår Danfoss Comfort ECL 100M i läge 'Bevakning' (stod tidigare 'övervakningsläget', det var fel) under sommaren så som manualen säger. Anledningen till min oklarhet är att jag läst i andra trådar att det helst lämnas i Sol-läget. Jag vet inte varför detta sägs, men skulle vilja veta!
Vårt mål är att hellre ha det lite kyligt på vår/höst och ordna värmen med hjälp utav kaminen än att fortsätta ge Solör cirka 20% av lönen per månad (även om kostnaden sjunker lite av sig självt under sommaren).
Hur som så har jag ikväll på ren iver slavit över reglercentralen till bevakningsläget, efter någon minut bröts strömmen till cirkulationspumpen.. Undrar även om detta är förväntat beteende? Logiskt skulle jag tro det, men vet inte. Vi har bara bott i huset 6 månader nu så vet ännu inte allt som lever på nåder och håller på att ge upp.
Vår fjärrvärmeleverantör verkar försöka skinna oss med sin taxa så undrar om det är att rekommendera För eller Emot att sätta vår Danfoss Comfort ECL 100M i läge 'Bevakning' (stod tidigare 'övervakningsläget', det var fel) under sommaren så som manualen säger. Anledningen till min oklarhet är att jag läst i andra trådar att det helst lämnas i Sol-läget. Jag vet inte varför detta sägs, men skulle vilja veta!
Vårt mål är att hellre ha det lite kyligt på vår/höst och ordna värmen med hjälp utav kaminen än att fortsätta ge Solör cirka 20% av lönen per månad (även om kostnaden sjunker lite av sig självt under sommaren).
Hur som så har jag ikväll på ren iver slavit över reglercentralen till bevakningsläget, efter någon minut bröts strömmen till cirkulationspumpen.. Undrar även om detta är förväntat beteende? Logiskt skulle jag tro det, men vet inte. Vi har bara bott i huset 6 månader nu så vet ännu inte allt som lever på nåder och håller på att ge upp.
Redigerat:
Nu vet jag inte inställningarna för just din fjärrvärmecentral, men jag stänger bara av cirkulationspumpen helt sommartid för värmekretsen. Så att din stänger av strömmen till cirkulaitonspumpen skulle jag säga låter helt normalt (även om jag inte vet exakt vad just "övervakningsläget" är i ditt fall).namnbyte skrev:Hej igen, är åter här med min fjärrvärmeokunskap!
Vår fjärrvärmeleverantör verkar försöka skinna oss med sin taxa så undrar om det är att rekommendera För eller Emot att sätta vår Danfoss Comfort ECL 100M i läge 'Övervakning' under sommaren så som manualen säger. Anledningen till min oklarhet är att jag läst i andra trådar att det helst lämnas i Sol-läget. Jag vet inte varför detta sägs, men skulle vilja veta!
Vårt mål är att hellre ha det lite kyligt på vår/höst och ordna värmen med hjälp utav kaminen än att fortsätta ge Solör cirka 20% av lönen per månad (även om kostnaden sjunker lite av sig självt under sommaren).
Hur som så har jag ikväll på ren iver slavit över reglercentralen till övervakningsläget, efter någon minut bröts strömmen till cirkulationspumpen.. Undrar även om detta är förväntat beteende? Logiskt skulle jag tro det, men vet inte. Vi har bara bott i huset 6 månader nu så vet ännu inte allt som lever på nåder och håller på att ge upp.
Medlem
· Sverige
· 4 994 inlägg
Allt beror på dina förutsättningar. Om du tex har källare som vi har, då vill man normalt ha igång en grundvärme i källaren även under sommarmånader. Finns olika sätt att lösa det, tex rent manuellt att stänga av fjärrvärmen till övre plan och bara låta det gå på en låg grundinställning i källaren under sommaren. Vet ej om detta svarar på din fråga. Men generellt är fjärrvärme en prisstabil kraftkälla och även kostnadseffektiv jfr alternativen..
Vad har du för sommar pris på fjärrvärme?
Här kostar det 28.17 öre /kWh det är inklusive moms Maj-Sep. Fast månadskostnad är 421:-/månad.
Min regelercentral ECL 110 stänger inkommande FV till värmeledningen, alla rör och elementet blir kalla, cirkulationspumpen stannar och motioneras någon timme varje månad!
Även varmvatten delen är helt kall tills man öppnar en varmvatten kran.
Men hur ECL 100 funkar vet jag ej men det står väl i manualen.
Här kostar det 28.17 öre /kWh det är inklusive moms Maj-Sep. Fast månadskostnad är 421:-/månad.
Min regelercentral ECL 110 stänger inkommande FV till värmeledningen, alla rör och elementet blir kalla, cirkulationspumpen stannar och motioneras någon timme varje månad!
Även varmvatten delen är helt kall tills man öppnar en varmvatten kran.
Men hur ECL 100 funkar vet jag ej men det står väl i manualen.
Det finns en inställning (muspiano) på baksidan av reglercentralen som per automatik stänger av värmesystemet när utetemperaturen stiger över 18⁰, den funktionen fungerar när funktionsväljaren står på auto (klockan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kommer detta sig med att vilja att bibehålla lite värme i källaren, är det för att hindra fukt från att kondensera på insidan eller något annat? Har mycket riktigt källare, ca 70% under mark, och har följt standarden bland grannarna här att inte omdränera.H Harald Blåtumme skrev:Allt beror på dina förutsättningar. Om du tex har källare som vi har, då vill man normalt ha igång en grundvärme i källaren även under sommarmånader. Finns olika sätt att lösa det, tex rent manuellt att stänga av fjärrvärmen till övre plan och bara låta det gå på en låg grundinställning i källaren under sommaren. Vet ej om detta svarar på din fråga. Men generellt är fjärrvärme en prisstabil kraftkälla och även kostnadseffektiv jfr alternativen..
Det kostar inkl. moms 80 öre/kWh april-septemer och under vintern 108 öre per kWh med fastpris 4400kr/år.L Leif i Skåne skrev:Vad har du för sommar pris på fjärrvärme?
Här kostar det 28.17 öre /kWh det är inklusive moms Maj-Sep. Fast månadskostnad är 421:-/månad.
Min regelercentral ECL 110 stänger inkommande FV till värmeledningen, alla rör och elementet blir kalla, cirkulationspumpen stannar och motioneras någon timme varje månad!
Även varmvatten delen är helt kall tills man öppnar en varmvatten kran.
Men hur ECL 100 funkar vet jag ej men det står väl i manualen.
Så du ser, Solör här nere har hutlösa priser men vad gör man... Förutom att försöka strypa systemet så mycket som möjligt.
Läste om detta men var inte säker på att jag förstod manualen rätt, tack då ska jag försöka komma in där bakom och kika hur det är inställt!Demmpa skrev:
Vi har inte någon värme på i källaren sommartid, men det är bra att hålla koll på luftfuktigheten. Man vill inte få in varm luft utifrån i onödan då den är fuktig. Temperaturen i vår källare gånger sig i alla fall på drygt 20 grader över sommaren, men beroende på hur länge man håller ut innan man sätter på värmesystemet blir det lite kallare när hösten kommer. Så det är främst temperaturen i källaren som bestämmer när vi sätter på värmesystemet igen...namnbyte skrev:
Bra info och input från många, vi tackar!
En följdfråga:
Vi köpte huset av en 82 årig dam med tillträde i september, hon hade inte gjort något alls med huset sedan hennes man gick bort för 10 år sedan (innan var det han som gjorde allt). I höstas när det blev kallt upptäckte vi att trycket i radiatorkresten var 0,2 bar, vilket vi fyllde på/luftade och sedan har det hållt sig stabilt (inget läckage dvs).
Då undrar jag om det kan ha varit medvetet utav henne, eller bara blivit så under dessa tio år.. Sänker man trycket i radiatorkretsen på sommaren när man stänger värmen/cirkulationspumpen eller låter det vara?
En följdfråga:
Vi köpte huset av en 82 årig dam med tillträde i september, hon hade inte gjort något alls med huset sedan hennes man gick bort för 10 år sedan (innan var det han som gjorde allt). I höstas när det blev kallt upptäckte vi att trycket i radiatorkresten var 0,2 bar, vilket vi fyllde på/luftade och sedan har det hållt sig stabilt (inget läckage dvs).
Då undrar jag om det kan ha varit medvetet utav henne, eller bara blivit så under dessa tio år.. Sänker man trycket i radiatorkretsen på sommaren när man stänger värmen/cirkulationspumpen eller låter det vara?
Sommartid när vattnet är rumstemperatur så så har det mindre volym = mindre tryck i slutet system.
Öppet med exp- kärl ser man ingen tryckskillnaden, det är bara några dm nivåskillnad i expkärlet.
Fyller man upp trycket på sommaren så finns risken att det släpper ut vatten från säkerhetsventiler när man börjar värma i Oktober.
Trycket bör vara 0,2 bar + 0,1 bar/ meter vattenpelare.
Öppet med exp- kärl ser man ingen tryckskillnaden, det är bara några dm nivåskillnad i expkärlet.
Fyller man upp trycket på sommaren så finns risken att det släpper ut vatten från säkerhetsventiler när man börjar värma i Oktober.
Trycket bör vara 0,2 bar + 0,1 bar/ meter vattenpelare.
Och jag som tycker tekniska verken är dyranamnbyte skrev:
0,2 bar är lägre än vad förtrycket i expansionskärlet bör vara.
Förtrycket brukar oftast vara 0,5 bar som standard i expansionskärl i fjärrvärmecentraler.
Säkerhetsventilen brukar ofta vara på 2,5 bar.
Vi har nu 1,2 bar i radiatorkretsen nu när temperaturen i den är 21⁰. Under vintern låg trycket på 1,5-1,8 bar.
Förtrycket brukar oftast vara 0,5 bar som standard i expansionskärl i fjärrvärmecentraler.
Säkerhetsventilen brukar ofta vara på 2,5 bar.
Vi har nu 1,2 bar i radiatorkretsen nu när temperaturen i den är 21⁰. Under vintern låg trycket på 1,5-1,8 bar.