Hejsan.
Jag har en dimmer med två brytare till andra belysningar
Nu plötsligt har dimmer slutat fungera, medan de två andra brytarna i samma ”paket” fungerar bra. Vad kan ha hänt? Strömtillförsel är OK. Jag har provat med fungerande glödlampa utan resultat. Finns det möjligtvis någon säkring till själva dimmer och hur kommer jag i så fall åt den. Ser ut så här.

Mycket tacksam för all hjälp.
Mbh
Heino
Vit väggströmbrytare med en stor och två mindre knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar bara vara att bryta dän skyddsramen runt brytarna lite försiktigt med skruvmejsel, så kommer du åt.

Dimrar och andra ”rattar” brukar becka igen om det kommer damm och smuts i själva banan. Man kan då med fördel spreja med elektroniksprej inuti på alla rörliga delar, och sen snurra fram och tillbaka snabbt ett antal gånger så att gojset därinne lossnar.

Självklart bryter du strömmen först.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Brukar bara vara att bryta dän skyddsramen runt brytarna lite försiktigt med skruvmejsel, så kommer du åt.

Dimrar och andra ”rattar” brukar becka igen om det kommer damm och smuts i själva banan. Man kan då med fördel spreja med elektroniksprej inuti på alla rörliga delar, och sen snurra fram och tillbaka snabbt ett antal gånger så att gojset därinne lossnar.

Självklart bryter du strömmen först.
Tack, jag ska försöka, bara det att med mina andra dimmigar får jag först lossa dimmersnurran och därefter skruva upp en mutter för att få loss ramen. Den här modellen är ny för mig. Jag tackar och testar efter dina råd.
 
Ja, kolla förstås efter mutter också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.