F
Har roat mig lite med att mäta elförbrukning på vårt varmvatten. Har ställt in schema så att det bara återladdas en gång per dag, kl 15:00. Detta är min data:

15:00
Vattentemp: 43 grader
Utomhustemp: 17

15:40:
Vattentemp: 54 grader
Utomhustemp: 17

Energiförbrukning mellan 15:00-16:00: 1.25kwh. Vi har ca 250wh i basförbrukning så det tog alltså drygt 1kwh att värma 43 till 54 grader varmt vatten. Tanken är på 200 liter men jag tror inte det är hela tanken som värms utan mätaren sitter i övre halvan så jag vet inte exakt mängd. Enligt värmepumpens siffror (som inte är helt exakta tror jag), låg den på 1.67kwh förbrukat, 4.26kwh producerat, alltså COP 2.55.

Är detta bra eller dåligt?

Har lyckats hitta en tabell från tillverkaren. Kollar man nominellt på 55 grader varmt vatten och mellan 15-20 grader utomhus så borde den ligga på 3-4?
Tabell med prestandadata för utomhusenheter av värmepumpar, innehållandes temperatur och kapacitetsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att ha någon uppfattning i frågan behöver man ju veta hur mycket vatten du tar ut. Om ex .en familj med 4 tonårsdöttrar duschar så är det väl rätt fantastiskt om du bara betalar för en kwh.
 
F
H hempularen skrev:
För att ha någon uppfattning i frågan behöver man ju veta hur mycket vatten du tar ut. Om ex .en familj med 4 tonårsdöttrar duschar så är det väl rätt fantastiskt om du bara betalar för en kwh.
Vi värmer alltså varje dag kl 15. Temp brukar ligga då på 40-45 grader ungefär. Två vuxna och en ettåring. Duschar kanske var tredje dag eller så, sen blir det en del diskande.

Här är senaste 2 dagar.
Graf som visar temperaturer över tid för Ecodan-system; nuvarande och önskad temperatur konstant ovanför faktisk.
 
Redigerat:
Hur mycket gick åt innan du ställde in denna timme?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket gick åt innan du ställde in denna timme?
Den kör ju på diff på temp, tror jag har mellan 54-47 om jag minns rätt. Tidigare så fick den köra direkt när denna diffen uppstod och det kan ju vara på natten t ex när det är kallare ute. Nu gör schemat så att den får enbart värma om diffen är för stor mellan klockan 15:00-17:00. Svårt att säga då jag fick pumpen i vintras och då var det ju betydligt kallare och tyvärr har jag inte data kvar sedan dess.

Men tas flera långa duschar på kvällen så kan en situation uppstå där man har slut på varmvatten på morgonen. Det har inte hänt men jag skulle kunna lägga in en automation i Home Assistant att forcera varmvatten produktion om det händer t ex.
 
Redigerat:
Det är många som är nyfikna och experimenterar på likande sätt med t.ex. varmvattenproduktion och kommer i slutändan fram till att det kanske sparar mellan 1-5kr/dag i bästa fall...Har man då investerat i dyr utrustning för att mäta och logga m.m är det ju synd på tid och pengar...
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är många som är nyfikna och experimenterar på likande sätt med t.ex. varmvattenproduktion och kommer i slutändan fram till att det kanske sparar mellan 1-5kr/dag i bästa fall...Har man då investerat i dyr utrustning för att mäta och logga m.m är det ju synd på tid och pengar...

Så kan det vara, har dock ingen vidare dyr utrustning, några hundringar. Tiden bjuder jag på då det är kul att optimera. :crysmile:
 
F Fideliox skrev:
Så kan det vara, har dock ingen vidare dyr utrustning, några hundringar. Tiden bjuder jag på då det är kul att optimera. :crysmile:
inte lika kul när varmvattnet tar slut för att pappi ska snåla ;)
 
tommib
Vattens specifika värmekapacitet är väldefinierad. Den är 4,184 kJ/(K*kg), dvs det måste tillföras (utan förluster) 4184 joule till ett kilogram vatten för att öka dess temperatur en grad. En joule är lika med en wattsekund, dvs du måste tillföra effekten 1 W under en sekund för att tillföra energimängden en joule.

Med denna information är det hyfsat lätt att beräkna hur mycket energi du måste tillföra till vattnet. Exakt hur effektivt din värmepump gör det är väl en öppen fråga, tillverkarens COP-siffror är nog under bästa möjliga förutsättningar. Frågan är väl om du orkar mäta och räkna på detta? Jonatan79 har en ganska bra ingång till det hela. Vill man spara så gör man det. Du behöver inte räkna på det i detalj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.