Hej många som ställt samma fråga vad jag såg hoppas det är ok jag gör det med och inte alltför korkad fråga.

Hus byggt 70, i källaren sitter nålfiltsmatta i ett rum som jag tänkte dra upp, fick då höra att det kan finnas asbest under såna. Hittade på google om svartlim men var inget svart under mattan vad jag såg.

Utifrån bilderna är detta asbest? Går det avgöra?

Är jag körd?
 
  • Brun matta upprullad, exponerar betonggolv, renovering, damm, skruvmejsel, skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun, grov textur, möjligtvis en svamp eller svampliknande material, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul kant, smutsigt golv och brun mattkant, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är absolut inte körd på något vis.
Vill du vara säker på om det är asbest eller inte sänder du in ett prov till en firma som kollar. Går inte att säga av en bild om det finns eller ej.
Sedan verkar ju mattan ligga löst så att de skulle ha limmat den med svartlim låter ju konstigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rent spontant skulle jag säga att det där är vanligt mattlim om det ens är lim.

Svartlim är svart, jag har det i mitt hus under linoleumplattor och ser inte det som ett problem.

Enklaste sättet är att inte börja röja/slipa i limmet, låt det vara så är det helt ofarligt.
Vill man slipa så gör det med fuktig yta, det binder dammet som är det som kan vara farligt.
Självklart med mask på, det behöver man även om det inte är asbest.
 
Redigerat:
Ja ni ser rätt den sitter löst för det mesta men sitter fast fläckvis lite här och där, om den suttit där 40 år kan mattan typ ha fäst sig vid betongen på vissa ställen? Det både ser ut och känns så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ifall nån skulle hitta denna tråd så gjorde jag som så att jag skickade in prov och fick tillbaka att inget asbest påvisats.
 
  • Gilla
Ere och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.