Jag hade tänkt påbörja en ommålning av fasaden efter att jag fått det godkänt av kommunen för ett drygt år sedan. Nu precis innan jag hann påbörja projektet så har
översiktsplanen i detta område ändrats till "Särskilt värdefullt ur kulturmiljösynpunkt" och bygglov krävs då för ommålning av hus till annan kulör.

Det finns inget tidigare bygglov på fastigheten dokumenterat. Om man skulle måla om utan bygglov och de skulle få in klagomål från grannar, kan de då bevisa att jag målat om huset i en annan kulör? Vad skulle sanktionsavgiften isåfall ligga på och ges man tid att återställa fasadkulören och då slippa sanktionsavgiften?
 
  • Wow
Handyman 2.0
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag hade tänkt påbörja en ommålning av fasaden efter att jag fått det godkänt av kommunen för ett drygt år sedan. Nu precis innan jag hann påbörja projektet så har
översiktsplanen i detta område ändrats till "Särskilt värdefullt ur kulturmiljösynpunkt" och bygglov krävs då för ommålning av hus till annan kulör.

Det finns inget tidigare bygglov på fastigheten dokumenterat. Om man skulle måla om utan bygglov och de skulle få in klagomål från grannar, kan de då bevisa att jag målat om huset i en annan kulör? Vad skulle sanktionsavgiften isåfall ligga på och ges man tid att återställa fasadkulören och då slippa sanktionsavgiften?
Hur fick du veta att detaljplanen ändrades? Hur fick du godkännande av kommun tidigare, via brev, mejl eller tele? Hur ser de andra husen ut är de av samma färg?
Om du inte fått ett brev hem om detaljplansändringen, hade då jag ivf låsats ovetande och målat om med tanke på det tidigare beskedet. :rofl:
Det står väl om avgifterna på kommunens hemsida kan jag tänka mig.
 
  • Arg
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Hur fick du veta att detaljplanen ändrades? Hur fick du godkännande av kommun tidigare, via brev, mejl eller tele? Hur ser de andra husen ut är de av samma färg?
Om du inte fått ett brev hem om detaljplansändringen, hade då jag ivf låsats ovetande och målat om med tanke på det tidigare beskedet. :rofl:
Det står väl om avgifterna på kommunens hemsida kan jag tänka mig.
Jag fick höra vi grannar att ett område i närheten blivit klassat som "extra värdefullt..." Så jag mailade och frågade kommunen om detta även gälde området jag bor på vilket det gjorde. Jag fick då svar per mail om att jag måste ansöka om bygglov vid fasadändring.
 
  • Gilla
Henrik.Ö och 4 till
  • Laddar…
Hur länge sedan är det planändringen gick igenom? Du påbörjade givetvis projektet innan det datumet. Underarbeten, skrapning osv. Även om du inte börjat kladda på färg förrän nu.
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag fick höra vi grannar att ett område i närheten blivit klassat som "extra värdefullt..." Så jag mailade och frågade kommunen om detta även gälde området jag bor på vilket det gjorde. Jag fick då svar per mail om att jag måste ansöka om bygglov vid fasadändring.
Men det ursprungliga svaret om att dte inte behövdes, har du det också på mail eller liknande? Annars skulle jag kanske vara lite orolig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det ursprungliga svaret om att dte inte behövdes, har du det också på mail eller liknande? Annars skulle jag kanske vara lite orolig.
Japp jag har det svaret sparat och skulle kunna visa det till eventuella grannar som klagar.
Det låter rimligt,
 
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H
S S1875 skrev:
Japp jag har det svaret sparat och skulle kunna visa det till eventuella grannar som klagar.
Det låter rimligt,
Men du har ju nu inte börjat och även fått svar på att det krävs bygglov. Vad är det som är oklart? Vill du måla om i sommar och sedan vara tvungen att måla över det med nuvarande färg?

Du vet att du måste ha bygglov, sök om det då. Annars får du måla huset i samma kulör som nuvarande. Är det verkligen jättesvårt att få in?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Kashew och 9 till
  • Laddar…
H Handyman 2.0 skrev:
Men du har ju nu inte börjat och även fått svar på att det krävs bygglov. Vad är det som är oklart? Vill du måla om i sommar och sedan vara tvungen att måla över det med nuvarande färg?

Du vet att du måste ha bygglov, sök om det då. Annars får du måla huset i samma kulör som nuvarande. Är det verkligen jättesvårt att få
Nja... han har ju fått godkänt av kommunen så frågan är väl isåfall hur långt ett sånt godkännande gäller.
Har man köpt färgen så har man ju "börjat"
Och rimligen har ju då kommunen en notering om att hans färg på huset är" färg enligt mailet" inte den färg han rimligen har på huset idag.
Så jag tolkar det som att han riskerar få santionsavgift om han inte målar om
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H Handyman 2.0 skrev:
Men du har ju nu inte börjat och även fått svar på att det krävs bygglov. Vad är det som är oklart? Vill du måla om i sommar och sedan vara tvungen att måla över det med nuvarande färg?

Du vet att du måste ha bygglov, sök om det då. Annars får du måla huset i samma kulör som nuvarande. Är det verkligen jättesvårt att få in?
Det kanske blir så jag går tillväga men då det inte finns ngt dokumenterat bygglov på fastigheten så tänker jag att det kan bli kostsamt att ansöka om bygglov.
 
  • Arg
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
Nja... han har ju fått godkänt av kommunen så frågan är väl isåfall hur långt ett sånt godkännande gäller.
Har man köpt färgen så har man ju "börjat"
Och rimligen har ju då kommunen en notering om att hans färg på huset är" färg enligt mailet" inte den färg han rimligen har på huset idag.
Så jag tolkar det som att han riskerar få santionsavgift om han inte målar om
Kommunen delar inte ut "godkännaden" av den typen, det finns det inget lagstöd för.

Kommunens tjänstemän kan svara som en del av byggnadsnämndens serviceskyldighet att deras bedömning är att det inte krävs bygglov för en viss åtgärd. Men det befriar inte den som utför en åtgärd från att söka bygglov om det faktiskt krävs sådan.

Det är således klart att TS behöver ett beviljat bygglov och ett startbesked för ommålningen. Påbörjas ommålningen och det blir ett tillsynsärende så kommer byggnadsnämnden att ställa ut en byggsanktionsavgift. Denna ska ställas ut även om TS inte hade uppsåt att påbörja en bygglovspliktig åtgärd utan startbesked.

Byggsanktionsavgiftens storlek anges in PBF. Den går att läsa här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338

Boverket har utifrån regleringarna i PBF gjort en hemsida där man kan beräkna byggsanktionsavgiften:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

T ex en fasadändring (kulörbyte) som påbörjats utan startbesked på ett 150 kvm BYA enbostadshus straffas med 10 500 kr.

Till detta så kan byggnadsnämnden ställa ut ett föreläggande att återställa fasadens originalkulör om man finner detta lämpligt.
 
  • Gilla
L8ttas och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen delar inte ut "godkännaden" av den typen, det finns det inget lagstöd för.

Kommunens tjänstemän kan svara som en del av byggnadsnämndens serviceskyldighet att deras bedömning är att det inte krävs bygglov för en viss åtgärd. Men det befriar inte den som utför en åtgärd från att söka bygglov om det faktiskt krävs sådan.

Det är således klart att TS behöver ett beviljat bygglov och ett startbesked för ommålningen. Påbörjas ommålningen och det blir ett tillsynsärende så kommer byggnadsnämnden att ställa ut en byggsanktionsavgift. Denna ska ställas ut även om TS inte hade uppsåt att påbörja en bygglovspliktig åtgärd utan startbesked.

Byggsanktionsavgiftens storlek anges in PBF. Den går att läsa här:

[länk]

Boverket har utifrån regleringarna i PBF gjort en hemsida där man kan beräkna byggsanktionsavgiften:

[länk]

T ex en fasadändring (kulörbyte) som påbörjats utan startbesked på ett 150 kvm BYA enbostadshus straffas med 10 500 kr.

Till detta så kan byggnadsnämnden ställa ut ett föreläggande att återställa fasadens originalkulör om man finner detta lämpligt.
Så om man står och målar för att kommuen sagt att det inte behövs bygglov men sen har ändrat detaljplanen så får man sanktion?
Eller man måste söka bygglov trots att man fått från kommunen att det inte behövs?
Och sen får man ringa in varje dag man målar för att kolla så inte detaljplanen har ändrats...

Rimligen borde väl påbörjandet vara en avgörande del, dvs påbörjat innan detaljplanen blev ändrad= ok.
Och isåfall, om man börjar med att måla baksidan av huset ena året och fortsätter nästa år med framsidan...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
perror och 6 till
  • Laddar…
Om det tagits fram en ny översiktsplan som pekar ut området och bygglov krävs så är de det som gäller, oavsett tidigare svar.

Hade man däremot haft ett beviljat bygglov för ett år sedan och sedan regleringen för åtgärder skärpts till efter det, ja då kan man ändå måla om. Detta eftersom ett bygglov är juridiskt bindande.

Som fastighetsägare har man en skyldighet att ta reda på vad som gäller och hålla sig uppdaterad. Det hade varit en sak om man frågat 2v innan arbete påbörjas och man fått beskedet att det inte krävs lov, men på ett år kan mycket hända. Det kan som i detta fallet tagits fram nya styrdokument.

Det kan även tilläggas att skäl som "jag visste inte att det krävdes bygglov" inte är ett särskilt skäl till reducerad byggsanktionsavgift. Däremot hade du vid ett eventuellt tillsynsärende kunnat påvisa att du faktiskt frågat och fått som besked att bygglov inte krävs. I det fallet hade troligen en nedsättning av sanktionen kunnat ske.

Men råder är att ni söker bygglov. Blir det tillsyn så åker ni på både ökade färgkostnader, ev bygglovsavgift och sanktion (det kommer kosta mer än det smakar)
 
  • Gilla
Handyman 2.0 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
Så om man står och målar för att kommuen sagt att det inte behövs bygglov men sen har ändrat detaljplanen så får man sanktion?
Eller man måste söka bygglov trots att man fått från kommunen att det inte behövs?
Och sen får man ringa in varje dag man målar för att kolla så inte detaljplanen har ändrats...

Rimligen borde väl påbörjandet vara en avgörande del, dvs påbörjat innan detaljplanen blev ändrad= ok.
Och isåfall, om man börjar med att måla baksidan av huset ena året och fortsätter nästa år med framsidan...
Det är påbörjande av åtgärden som räknas. Men det är ju inte så att du själv bestämmer när det sker. Det lär det inte spela någon roll om du skrapade underlaget för ett år sedan om du nu plankar upp färgen. Med all säkerhet kommer åtgärden bedömas av byggnadsnämnden ha skett när du plankade upp den nya kulören och inte året innan.

Vad någon tjänsteman på kommunen har sagt i telefonen vid något tillfälle är inte avgörande. Det är bara rådgivning och ibland blir råd fel eller missförstådda. Möjligen om man kan visa att detta samtal har skett och dess innehåll talar för att kommunen gett rådet att ej söka bygglov, t ex om det finns tydliga tjänsteanteckningar hos kommunen från samtalet, så kan man få en nedsatt byggsanktionsavgift senare. Finns en sån möjlighet.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Jag håller med övriga här, frugan har (numera) kollegiala bekanta som åkte på straffavgift
[länk]
[länk]

Att söka och bekosta bygglov blir billigare i längden.
Ja det är ett rejält auktoritärt samhälle som vi bor i på samhällsbyggnadssidan. Det lirar ju inte så väl med andra delar hur vårt samhälle är organiserat så man kan lätt hamna fel i tanken här och tro att man har en massa eget ansvar som inte finns.
 
  • Gilla
Beckborg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.