Imorgon är elen ännu billigare runt solens zenit, nästan gratis. Detta är naturligt då de flesta arbetsplatser är stängda och det finns gott om solel på marknaden med klart väder.

Steglinjediagram över tidsförlopp. Blå och röda linjer representerar två olika dagar och deras genomsnitt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Ja det börjar finnas lite mer vits att ha en dynamisk förbrukning, jämfört med enkel schemaläggning, och bara undvika högpristimmarna på motgon och kväll.
 
B BSOD skrev:
Ja det börjar finnas lite mer vits att ha en dynamisk förbrukning, jämfört med enkel schemaläggning, och bara undvika högpristimmarna på motgon och kväll.
Jag aktiverar varmvattentillverkning på dagen under de timmar som är billigare än på natten...
 
OXYD
pacman42 pacman42 skrev:
Jag aktiverar varmvattentillverkning på dagen under de timmar som är billigare än på natten...
Jag har kört min på timer ett par år men funderar på om det nu finns någon färdig lösning på att styra enligt de billigaste tre timmar under dagen. Vad använder du för något att styra mot nordpool?
 
OXYD OXYD skrev:
Jag har kört min på timer ett par år men funderar på om det nu finns någon färdig lösning på att styra enligt de billigaste tre timmar under dagen. Vad använder du för något att styra mot nordpool?
Script i min hemautomatisering...
 
G
B BSOD skrev:
Ja det börjar finnas lite mer vits att ha en dynamisk förbrukning, jämfört med enkel schemaläggning, och bara undvika högpristimmarna på motgon och kväll.
Japp, mycket bättre att värma upp bostäder och arbetsplatser på sommaren då elen är billigare:crysmile:
 
B
G OMathson skrev:
Japp, mycket bättre att värma upp bostäder och arbetsplatser på sommaren då elen är billigare:crysmile:
Förbrukning skrev jag. Varmvatten, diskmaskin, tvätt, elbilsladd osv kan vara sådan förbrukning som finns på både sommar och vinter.
 
Nu har även maj månads elpriser kommit, de fortsätter nedåt. Det är mycket billigare än ifjol under detta året (så här långt).

2022: 115,17 86,18 141,31 94,88 110,95 (jan-maj)
2023: 111,68 100,52 98,49 84,73 55,38 (jan-maj)

Än så länge ligger jag på 4000kr lägre kostnad för elen än ifjol. Allt beror naturligtvis inte på lägre elpriser, jag har ju blivit bättre på att spara på elen också. 3300kr beror på att jag kört med timtaxa istället för månadspris och att priserna varit lägre, resten är besparingar på pga lägre förbrukning. Men halva vinsten gjorde jag i januari då priserna var ungefär likvärdiga. Notera även att den rena vinsten på timtaxa enbart i maj är på 222kr+moms, vilket är rätt så bra.

Skönt att se att eloptimeringarna i hemmet ger resultat, dels styrningen av elförbrukningen till billiga timmar, dels minskningen av elförbrukningen också.
 
nikasp
Vi har nu solpaneler, en rejält bra Daikin (Caldo II XRH 40) lufftluftvärmepump alldeles nyinstallerad och kommer att installera Ngenic för att styra vår Nibe F370 lite smartare från hösten. Då känns det som att jag gjort ganska mycket för att inte vara "sitting duck" nästa gång det ballar ur.

Vi förbrukar bara ca 12-13000 kWh innan allt detta med och har också börjat med timtaxa. Snålar lite lagom men väldigt skönt att inte ha ett hus som drar 25-300000 kWh/år i dessa tider. Tror inte det var sista gången vi såg rejält dyr el här i landet.

PS. Jag var som många andra övertygad pm att "kyla, det är dyrt!" men lär kosta nån hundring som värst för hela sommaren. Gjorde av med 0,3 kWh igår och 1,1 kWh idag och då har den gått större delen av dagen inställd på 22 grader och med 28,5 som varmast ute. Solpanelerna ger ca 75 kWh en normal solig dag, Brukar bli olidligt varmt så LLVP rekommenderas starkt. Hemjobb kommer att bli så mycket bättre, man blir rätt seg i bollen i 28-29 grader framför datorn.
 
  • Gilla
Johan9142 och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har nu solpaneler, en rejält bra Daikin (Caldo II XRH 40) lufftluftvärmepump alldeles nyinstallerad och kommer att installera Ngenic för att styra vår Nibe F370 lite smartare från hösten. Då känns det som att jag gjort ganska mycket för att inte vara "sitting duck" nästa gång det ballar ur.

Vi förbrukar bara ca 12-13000 kWh innan allt detta med och har också börjat med timtaxa. Snålar lite lagom men väldigt skönt att inte ha ett hus som drar 25-300000 kWh/år i dessa tider. Tror inte det var sista gången vi såg rejält dyr el här i landet.

PS. Jag var som många andra övertygad pm att "kyla, det är dyrt!" men lär kosta nån hundring som värst för hela sommaren. Gjorde av med 0,3 kWh igår och 1,1 kWh idag och då har den gått större delen av dagen inställd på 22 grader och med 28,5 som varmast ute. Solpanelerna ger ca 75 kWh en normal solig dag, Brukar bli olidligt varmt så LLVP rekommenderas starkt. Hemjobb kommer att bli så mycket bättre, man blir rätt seg i bollen i 28-29 grader framför datorn.
Daikin Caldo XRH40 ger ca COP 5 för kyla. Så med rätt luftvärmepump är det en skröna att AC är dyrt/drar massor med el.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag kör AC korta stunder när det är för varmt att sova, syns inte ens på elräkningen
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag förbrukar mycket mer än förra året och har mycket lägre kostnader än vad jag någonsin haft tack vare timpris
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Och imorgon är man även i SE4 tillbaka på låga priser med dipp mitt på dagen iom sol och vind på kontinenten.
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Och imorgon är man även i SE4 tillbaka på låga priser med dipp mitt på dagen iom sol och vind på kontinenten.
Det kommer nog att hända mycket både upp och ner kommande fem år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.