Huset ifråga skall ställas på makadam-bädd 10meter bort. Erfaren kranbilschaufför står för lyftet.

Den står på en "fyrkant" av slipers.

Hur kommer den klara lyftet rent strukturellt tro?

Skall jag demontera fönster innan den flyttas så det ej spricker?

Orolig över detta momentet.
 
  • Ett vitt trähus med rött tak på landsbygd, omgivet av björkar och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitmålat trähus med färgskalning och skadad träpanel nära marken, solig dag, grönt gräs, och tegelstenar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med vit och mörk träpanel, stenar, gräs, en finger överlappning nedre kanten. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under hus med träbjälkar, igensatt med sten, grenar och jord. Svagt dagsljus syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underutrymme med trästöd, betongblock, löv, rep, synligt dagsljus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underutrymme till byggnad med bråte, stenar, trä och upphängd vit sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael.Stugansson skrev:
Huset ifråga skall ställas på makadam-bädd 10meter bort. Erfaren kranbilschaufför står för lyftet.

Den står på en "fyrkant" av slipers.

Hur kommer den klara lyftet rent strukturellt tro?

Skall jag demontera fönster innan den flyttas så det ej spricker?

Orolig över detta momentet.
Jag skulel definitivt lyft ur dörr och rutoe, en liten arbetsinsats som kan spara mycket arbete senare. Inte minst under lyftet kan det ju "hända saker"
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulel definitivt lyft ur dörr och rutoe, en liten arbetsinsats som kan spara mycket arbete senare. Inte minst under lyftet kan det ju "hända saker"
4 glas fönster på ca 60kg. dörren är rätt kass så där spelar det inte så mycket roll dock.

vad tror du om konstruktionen undertill ? räcker det med remmar eller behövs det mer reglar ?
 
M Mikael.Stugansson skrev:
4 glas fönster på ca 60kg. dörren är rätt kass så där spelar det inte så mycket roll dock.

vad tror du om konstruktionen undertill ? räcker det med remmar eller behövs det mer reglar ?
Nog fortfarande värt att lyfta ut även om det väger apa i det fallet :/ ?
Jag hade nog satt ngn form av stöd under så itne remmen "drar åt" huset, eller iaf sett till att positionera remmarna väl, men det torde lyftaren veta om och kunna hjälpa till med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.