Hej!
Jag renoverar köket. Satt ihop bänskivorna idag, 90 graders vinkel. Ena bänkskivan har "slått sig"! Den har alltså blivit böjd! Vi körde på ändå, på med silikon, i med "trächipsen" och satte dit skruvarna under som pressar ihop bänkskivorn! Mmm, ja nu är ju skarven kass så klart. Skivorna är inte fastskruvna i bänken under!

Mitt tålamod är slut, och har tidspress! Är så jäkla grön inom detta så jag vet knappt vad jag håller på med!
Tror ni att det "jämnar ut sig" när jag skruvar fast skivorna i skåpen?
Ikeakök!
Hur ska jag rädda det här?

Jag fattar att jag har gjort bort mig, så snälla inga grilningar! Jag är helt trasig av den här renoveringen!
 
  • Två bruna ytor möts, skapar en spricka, närbild, svagt oskarpa bakgrund med vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruna laminatgolvbrädor med synliga fogar, närbildsperspektiv, inomhusmiljö, tom yta, ljus vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
börja med att ta isär innan silikonet torkat och limmat ihop bänkskivorna, sedan justerar man skivorna i rätt höjd på undersidan med shims mellan skåp och skiva innan ihopdragning. det kan krävas att man på undersidan skruvar dit stöd som korrigerar höjdskillnaderna mellan skivorna, i framkant finns det plats för en tving. tyvärr så gör de medföljande träkilarna inte mycket nytta, de är alldeles för glappa i spåren på skivorna, jag har monterat många skivor och konstaterat att rätt förberdelser är nödvändigt för att det skall bli bra
 
T teuvo tainio skrev:
börja med att ta isär innan silikonet torkat och limmat ihop bänkskivorna, sedan justerar man skivorna i rätt höjd på undersidan med shims mellan skåp och skiva innan ihopdragning. det kan krävas att man på undersidan skruvar dit stöd som korrigerar höjdskillnaderna mellan skivorna, i framkant finns det plats för en tving. tyvärr så gör de medföljande träkilarna inte mycket nytta, de är alldeles för glappa i spåren på skivorna, jag har monterat många skivor och konstaterat att rätt förberdelser är nödvändigt för att det skall bli bra

Okej.. mm.. silikonet har redan torkat.. :sweat:
Men det går att pressa ner hörnet fram lite på ena skivan så det blir jämnare än vad det är nu! Ska jag jobba med distanser och stöd i andra skivan då för att få det jämnare?

En annan fråga, skruvarna som man tvinar ihop med under skivorna, kan man skruva dom för hårt?
Om jag skruvar upp dom lite, kan jag justera mer då kanske?
 
Kanske en dum fråga men går det inte att vända diskhon 180 grader?
 
Maria Nilsson5 Maria Nilsson5 skrev:
Okej.. mm.. silikonet har redan torkat.. :sweat:
Men det går att pressa ner hörnet fram lite på ena skivan så det blir jämnare än vad det är nu! Ska jag jobba med distanser och stöd i andra skivan då för att få det jämnare?

En annan fråga, skruvarna som man tvinar ihop med under skivorna, kan man skruva dom för hårt?
Om jag skruvar upp dom lite, kan jag justera mer då kanske?
hej, det är inte omöjligt att justera höjderna mellan bänkskivorna efteråt, självklart lossar man skruvarna under först, sedan sågar med en multimaskin i skarven på undersidan, typ halva bänskivans tjocklek, sedan skruvar man 2 eller 3 (klipps) på den skivan som ligger högst, sedan driver man upp den andra skivan till rätt höjd med kilar, sedan trycker man i så mycket silikon som möjligt i skarven sedan drar man åt klämskruvarna rejält.
ps, klipps och kilar är grovplåtslagar termer som kanske är svårt att förstå för folk som inte är i den branchen, denna metod används dagligen för sammanfogning av grovplåtar som inte linar, kraften med klipps och kilar är enorm. jag själv har praktiserad metoden många gånger vid byggnadsarbeten, skillnaden är att i plåt svetsar du fast klippset men i trä skruvar man den. ge inte upp det är fullt möjligt att åtgärda problemet.

Maria Nilsson5 Maria Nilsson5 skrev:
Okej.. mm.. silikonet har redan torkat.. :sweat:
Men det går att pressa ner hörnet fram lite på ena skivan så det blir jämnare än vad det är nu! Ska jag jobba med distanser och stöd i andra skivan då för att få det jämnare?

En annan fråga, skruvarna som man tvinar ihop med under skivorna, kan man skruva dom för hårt?
Om jag skruvar upp dom lite, kan jag justera mer då kanske?
Maria Nilsson5 Maria Nilsson5 skrev:
Okej.. mm.. silikonet har redan torkat.. :sweat:
Men det går att pressa ner hörnet fram lite på ena skivan så det blir jämnare än vad det är nu! Ska jag jobba med distanser och stöd i andra skivan då för att få det jämnare?

En annan fråga, skruvarna som man tvinar ihop med under skivorna, kan man skruva dom för hårt?
Om jag skruvar upp dom lite, kan jag justera mer då kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.