Har aldrig borrat förut, men nu är det dags.
Ska borra i betong och jag har 8mm plugg samt 6/70 skruvar. Men nu när jag fick låna slagborren ser jag att just 8mm borren kortare än skruven. Det räcker gott för pluggen, men skruven kommer hamna på andra sidan av pluggen där jag inte kommer kunna borra...Hur fixar jag det?? Kan jag borra först med 6mm borr som är längre för skruvens skull?
 
Ja, du kan borra med 6 borret till skruvdjup,och sedan med kortare 8 borret.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt sett är borrhammare en bättre idé är slagborr i betong. Men du kanske har en borrhammare?

Normalt är lösningen att ha en tillräckligt lång borr. Lite udda också att skruven är längre än pluggen. Kortare skruvar?!

Att borra med en större borr i ett något mindre hål i hårda och sprickbenägna material som betong kan vara knepigt. Borren kan köra fast i hålet och ibland kan större betongbitar spräckas loss runt hålet. Men det kanske mest är ett problem med större diameter på hålen? Det är nog där som jag har råkat ut för detta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en längre 8mm bort bara så det helt säkert är fritt för skruven bakom pluggen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hmm ska se om jag har möjlighet att hitta en längre borr...men lite tveksamt just nu. Annars får jag nog prova med 6mm först och sen 8mm.
@Claes, jag har ju läst att skruven bör vara längre än pluggen? För att pluggen ska expandera eller ngt sånt...Det var Hornbach som gav mig dessa och de sa just det, men va vet jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är borrhammare en bättre idé är slagborr i betong. Men du kanske har en borrhammare?
Såg nu att det ska vara borrhammare Hitachi DH24PC3
 
  • Gilla
T110
  • Laddar…
Så här ser det ut. Den korta borren är 8mm. Den långa är 6mm.
 
  • Tre borr med varierande storlek, en plugg och en skruv på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är tjockleken på det du ska skruva fast?
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är tjockleken på det du ska skruva fast?
Det är metallkonsoler som ska bära en bänkskiva. Ca 4-5mm.
 
Fairlane
Biltema har 8 mm borr med SDS+ fäste, 160 mm lång för 40 kr. Du hittar motsvarande var hos Jula, Bauhaus, Hornbach etc.

Sen hade jag nog valt en skruv med ett annat huvud (kulligt) om jag skulle sätta en konsol, även om det fungerar. Exempel: länk
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Borra med 8mm så djupt det går och sen tar du 6mm och kör nån cm till.
 
  • Gilla
Tågvirke och 10 till
  • Laddar…
Keep it simple, ta avbitaren och knipsa av några mm på skruven, enklast snabbast billigast
 
  • Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Håller med @para Borra det sista med den klenare borren.
 
  • Gilla
Tågvirke och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du har fel skruv för att skruva fast konsoler så är det lämpligast att köpa nya skruvar för ändamålet.

Dessutom helgängad.
 
  • Två metallskruvar, en upprätt, Phillips huvud, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Så om jag kör på lösningen att använda 6an för den sista biten, är det bäst att jag börjar borra med 6an eller 8an först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.