O
nino nino skrev:
Någon som har nåt att säga om Unifi USW flex mini?
Grabben behöver en liten switch, ska koppla en elitdesk och Ikea gateway så inget häftigt behövs egentligen.

Den eller en Dlink med 8 portar lutar det åt = billigaste hos Kjell
Har två. Gör jobbet bra och du kan både mata med Usb-c och PoE.

Kör du Unifi i övrigt?
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Har två. Gör jobbet bra och du kan både mata med Usb-c och PoE.

Kör du Unifi i övrigt?
Han har inget annat än det som kom med bredbandet från comhem
 
Nja går inte att bygga så stort i en etta :D
Ska kolla vad som finns i Västerås så han kan få den direkt annars blir det väl att beställa.
Men kanske lika bra att gå på Unifi ?

Han läser datavetenskap så intresset finns ju :)
 
O
nino nino skrev:
Nja går inte att bygga så stort i en etta :D
Ska kolla vad som finns i Västerås så han kan få den direkt annars blir det väl att beställa.
Men kanske lika bra att gå på Unifi ?

Han läser datavetenskap så intresset finns ju :)
Allt beror på behov och intresse!

Fördelen jag ser med Unifi och köpa Unifi-grejer är att när han flyttar sen, så kan ha flytta med grejerna och ”växa” med dom. Jag har tex flera switchar liggande som inte är Unifi för back in the days tyckte jag det var ”onödigt” att köpa dyra Unifi-switchar. Hade jag köpt Unifi med en gång hade jag inte behövt ”köpa switchen två gånger”.

Edit: Däremot! Börjar han köpa Unifi så kommer det fort gå utför och det där med att ”svårt att bygga stort i en etta” blir fort ”jag kanske behöver en separat AP för toaletten också”. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Allt beror på behov och intresse!

Fördelen jag ser med Unifi och köpa Unifi-grejer är att när han flyttar sen, så kan ha flytta med grejerna och ”växa” med dom. Jag har tex flera switchar liggande som inte är Unifi för back in the days tyckte jag det var ”onödigt” att köpa dyra Unifi-switchar. Hade jag köpt Unifi med en gång hade jag inte behövt ”köpa switchen två gånger”.

Edit: Däremot! Börjar han köpa Unifi så kommer det fort gå utför och det där med att ”svårt att bygga stort i en etta” blir fort ”jag kanske behöver en separat AP för toaletten också”. ;)
Nej det har du rätt i

Hittade en gammal dags hub som säkert hade dugt men strömsladden hade fått ben och den skulle ha 7.5v, hittade bara 9v
 
nino nino skrev:
Någon som har nåt att säga om Unifi USW flex mini?
Grabben behöver en liten switch, ska koppla en elitdesk och Ikea gateway så inget häftigt behövs egentligen.

Den eller en Dlink med 8 portar lutar det åt = billigaste hos Kjell
Håll dig borta från konsumentmärken som DLink, Asus osv.

Mikrotik har ett gäng prisvärda små switchar, https://mikrotik.com/products/group/switches

Eller så köper du en av deras routrar med inbyggd switch. Det som är bra med deras grejer är att allt som bygger på RouterOS kan agera router så tex en AP kan agera router.
 
Jag har använt TP-link eller Netgear. Tycker de båda känns robusta med metallkapslingar, de jag har haft har tuffat på utan problem i tror jag upp till 10 år. Vet inte om de älsta var av en annan modell. Mina har legat bakom nåt skrivbord eller så, väl inkopplade har jag aldrig mer behövt röra dem.

Jag tror de är ungefär nedan modeller;
TP-Link TL-SG108
Netgear ProSafe GS108
Tror de senare versionerna av dessa modeller har menyer, detektion av avbrott i kablar, VLAN mm (som jag inte använder) - kan hända att modellnr då skiljer sig lite. (Edit igen Netgears managerbara heter inte 108 utan 308 :))

Efter min edgerouter satte jag en 16-portars TP-link som också funkar bra. (den är åxå managerbar och har power saving).

Jag har inte uppfattat att en sån swich slöar ned nätet i normal användning, den "gör ju inte nåt" med datat, till skillnad från en router...

(Edit, jag har även en rejält gammal TP link router i "plastkapsling" som även har Wifi och den hänger sig faktiskt ett par gånger om året, den har ett litet subnät som mina gamla "retro" datorer sitter på, bla en 8MHz 286a, så det är inte så kritiskt. Så som router skulle jag nog säga som Anders, köp nåt "robustare". Men man måste komma ihåg att iallafall Ubiquity är lite mekigare att sätta upp en en konsumentrouter. Inget jag skulle rekommendera till nån utan datorvana).
 
Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men man måste komma ihåg att iallafall Ubiquity är lite mekigare att sätta upp en en konsumentrouter. Inget jag skulle rekommendera till nån utan datorvana).

Jag vet inte om unifi har det men mikrotik routers har quick-start läge. Bara plugga in så har du basic brandväggsregler, en DHCP server osv. Fungerar faktiskt riktigt bra.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håll dig borta från konsumentmärken som DLink, Asus osv.

Mikrotik har ett gäng prisvärda små switchar, [länk]

Eller så köper du en av deras routrar med inbyggd switch. Det som är bra med deras grejer är att allt som bygger på RouterOS kan agera router så tex en AP kan agera router.
Ja nu var det ju nåt billigt som jag kan få tag på idag så det blev en Unifi
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Testade min Edgerouter X igen häromdagen. 450 Mbps i nedlänk på 500 Mbps, har dock bara 100 Mbps i upplänk så där blev det 95 Mbps.
 
Nu har jag skrivit mitt första script. Den tar alla misslyckade logins mot min VPN i loggen och bannar dem i 7 dagar. Körs var femte minut

Kod:
:local listName "portscanner"
:local logMessage ""
:local logIp ""
/log
:foreach i in=[find where message~"phase1 negotiation failed\\."] do={
    :set logMessage [get $i message]

    :if ($logMessage~"phase1 negotiation failed\\.") do={
        :set logIp [:toip [:pick $logMessage -1 [:find $logMessage " "]]]
        :if ([:len [/ip fire addr find where list=$listName address=$logIp]] < 1) do={
            /ip fire addr add address=$logIp list=$listName timeout=7d
        }
    }   
}
 
MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu har jag skrivit mitt första script. Den tar alla misslyckade logins mot min VPN i loggen och bannar dem i 7 dagar. Körs var femte minut

Kod:
:local listName "portscanner"
:local logMessage ""
:local logIp ""
/log
:foreach i in=[find where message~"phase1 negotiation failed\\."] do={
    :set logMessage [get $i message]

    :if ($logMessage~"phase1 negotiation failed\\.") do={
        :set logIp [:toip [:pick $logMessage -1 [:find $logMessage " "]]]
        :if ([:len [/ip fire addr find where list=$listName address=$logIp]] < 1) do={
            /ip fire addr add address=$logIp list=$listName timeout=7d
        }
    }  
}
Bara att installera fail2ban …
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nu med stöd för att rapportera abuse

Kod:
:local listName "portscanner"
:local logMessage ""
:local logIp ""
/log
:foreach i in=[find where message~"phase1 negotiation failed\\." or message~"phase1 negotiation failed due to time up "] do={
    :set logMessage [get $i message]

    :if ($logMessage~"phase1 negotiation failed\\.") do={
        :set logIp [:toip [:pick $logMessage -1 [:find $logMessage " "]]]       
    }   

    :if ($logMessage~"phase1 negotiation failed due to time up ") do={
       :local temp [:pick $logMessage ([:find $logMessage ">"]+1) 999] 
       :set logIp [:pick $temp 0 [:find $temp "["]] 
    }   


   :if ([:len [/ip fire addr find where list=$listName address=$logIp]] < 1) do={   
      /ip fire addr add address=$logIp list=$listName timeout=7d

     
      :local data "ip=$logIp&comment=Port%20scanning&categories=14%2C15"
      :local result ([/tool fetch mode=https url="https://api.abuseipdb.com/api/v2/report" http-method=post http-data=$data http-header-field="key: [API_KEY],Accept: application/json,Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" as-value output=user])
   }
}
 
Menar du inte "time out"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.