P paralun skrev:
Jo det är en "operatörsrouter" och det kan finnas gamla inställningar som gör att det blir fel.
Jag vet inte vilken operatör du köpte den av?
Hursomhelst så finns det en resetknapp.
Se sidan 5 i guiden, punkt 6
[länk]
Sen för att logga in så har du antagligen en klisterlapp på undersidan.
Ska kolla lite efter firmware men den här är nog menad att uppgradera sig själv.
Nej jag har inga problem med den.
Den fungerar utmärkt, det är grannarna som har problem.
 
A A-Man_08 skrev:
Nej jag har inga problem med den.
Den fungerar utmärkt, det är grannarna som har problem.
Ok, rekommenderar en reset enligt guiden.
Sen kan det vara bra att veta varifrån routern kommer, det här är ju inte en vanlig "konsumentrouter" utan den levererades/såldes via en operatör och vad hade ni innan Ownit?
 
P paralun skrev:
Ok, rekommenderar en reset enligt guiden.
Sen kan det vara bra att veta varifrån routern kommer, det här är ju inte en vanlig "konsumentrouter" utan den levererades/såldes via en operatör och vad hade ni innan Ownit?
Yes den är nollställd.
 
När du ansluter en ny router/eller byter/ansluter en PC/laptop har dessa egna unika MACadresser och då måste det delas det ut en ny IP adress vid varje ny Mac. De gamla hamnar i karantän.

Det behövs alltså någon spärr mot detta så inte en enskild port eller abonnemang kan köra slut på operatörens ip-adresser.,!!

Ofta blockeras ip-utdelning i 20-30 minuter som lösning på detta allvarliga problem.
Så byt router och vänta en halvtimme så hoppar den igång av sig själv. :cool:

överkurs…

En annan lösning är att operatören tillåter utdelning av 2 IP, så det finns en extra att få när första ligger i karantän. Då märks inte problemet.:oops: Men op måste ha lite fler IP på lager…

Vill man kunna växla obehindrat och undvika blockeringen kan man klona tex Laptoppens MAC till router WAN interface. Och till en reservrouter man vill kunna byta till ”snabbt”.
Dessa Mac hamnar på olika subnät (olika LAN, olika arp-tabeller etc) så det fungerar.:cool: Men idén med MAC är att de ska vara unika. Ofta kan operatören se märke på din router.
 
För en av grannarna verkar det inte hjälpa.
Ownit har också en funktion där man kan släppa sin adress på kundportalen.
 
Unikt namn
Jag har haft dylika problem med hemmarouter och en Telia fiber.
Orkade aldrig felsöka exakt grundorsak, har för mig att dns servrarna slutade svara och en manuell dhcp renew ofta löste problemet. Men det var låg wife approval på lösningen.

En bryggad Telia router innan min tog bort dnsproblemet och fick inga uppenbara negativa konsekvenser för mig.

Happy wife happy life ;)

Vad som händer hos dina grannar är svårgissat. Är det viktigt att få bort ownitroutern, eller är det mer nyfikenhet?
 
En måste pompt använda egen router, andra vägrar hämta ut grejer då dom inte vill förvara dem m.m.
Känns lite bökgt och ha levernatörens router om den bara ska vara brygga då kan man ju lika gärna köra med den som enda router.

Det ett par stycken som har problem , mest troligtvis relaterat till deras egna router felsökningen är lite varierande.
Har inte hört något med, själv kör jag den gamla router från våran tidigare leverantör då jag aldrig kopplade in den nya förutom för att testa.
Jag har släppt det där, varje hushåll får driva sitt egna case.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.