På vårt attefallshus tillhörande vårt nyköpa hus, saknas fotplåt till papptaket (se bild#1). Jag upptäckte detta då jag skulle montera en hängränna. Vattnet forsar just nu rakt ut på trädäcket (se bild#2).

Det finns viss mossa på papptaket, men i övrigt är taket i väldigt gott skick. Byggdes 2016.

Hur gör jag med fotplåt? Ser tre alternativ:
#1. På något sätt eftermontera fotplåt på befintligt papptak.
#2. Skippa fotplåt och montera hängränna direkt under tak.
#3. Lägga om papptak för att korrekt montera fotplåt.

Några förslag?
 
  • Bild tagen utomhus vid skymning. Fokus på texturerad balkongkant, suddig bakgrund med träd och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kant av mörkt tak under blå himmel, träd i bakgrunden, mossbeläggning, perspektiv som ser uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger verkligen papper löst?dvs får du under fp
 
A Alexn72 skrev:
Ligger verkligen papper löst?dvs får du under fp
Nix, limmad :(
Funderade på om man kunde lägga fotplåt över för att skarva med en ytterligare pappbit. Dock blir det ju då en kant mitt i fallet...
 
Ja det går att skruva plåten nu (uppepå befintliga pappen) och svetsa en remsa. Dom flesta seriösa pappleverantörerna har inga begränsningar med ”motfall” så att det blir en skarv spelar ingen roll, men ta hem en riktig pappläggare.
 
Rickard.
Det är knappast svetsbar papp på taket med tanke på utförandet så att svetsa en remsa är en tveksam lösning. Att betala "dyrt" för en pappläggare och inte få hela taket omlagt är också rätt dumt enligt mig då det är så litet. Svårt att avgöra på bild men det är aldrig mer än en dags arbete inkl allt.
 
Det mesta är svetsbart. På firman jag jobbar som takläggare kostar vi ca 500kr timmen så ingen större kostnad å få det gjort så bra som möjligt. Men som du säger så är en attefallare ofta omlagd innan lunch för en rimlig peng
 
Rickard.
Mikipedia Mikipedia skrev:
Det mesta är svetsbart. På firman jag jobbar som takläggare kostar vi ca 500kr timmen så ingen större kostnad å få det gjort så bra som möjligt. Men som du säger så är en attefallare ofta omlagd innan lunch för en rimlig peng
Jag håller inte alls med, i alla fall inte om man definierar svetsbar som att man får en bra, stark och tät svets som håller många år. Som temporär nödlösning brukar det fungera okej att klistra smält papp mot det mesta men det är inte riktigt samma sak.

Nu kanske jag har fel och det är SEP5500 i ok skick men jag är väldigt skeptisk och jag tycker det är direkt fel att "rekomendera" motfallssvetsning om det är papp med klisterkant, särskilt med argumentet att tillverkarna tillåter det vilket inte ens gäller här.

Till TS röstar jag att du lägger om taket själv eller tar in hjälp och får svetsad papp beroende på budget och lust eller bara lever med det som det är om det inte är så noga, att försöka trixa in en fotplåt tror jag inte på.
 
Tack för era svar!
Även om "motfallssvetsning" är det bekväma alternativet, antar jag att det riskerar bli anmärkning på detta vid framtida besiktning vid en eventuell försäljning.

Det är inte möjligt att lossa nederkanten för att peta in fotplåten för att sedan återställa?

Sedan om det är 5000kr för att få taket omlagt, är det kanske bästa lösningen... men känns dumt att ersätta fullt fungerande papp.

Får ta in offerter!
 
sunnis
Takfotsplåten måste inte in under pappen, du kan få en plåt anpassad av en plåtslagare med verkstad som du skruvar på takfotsbrädan (eller var det nu är lämpligt) som kan avleda vattnet från takpappen till hängrännan.

Såklart är ju en korrekt monterad plåt under pappen bättre. Svårt att göra det i efterhand utan att behöva göra om hela taket dock.
 
Rickard.
K kattkraken skrev:
Det är inte möjligt att lossa nederkanten för att peta in fotplåten för att sedan återställa?
Du kan ju prova lite försiktigt. Risken är att du bryter av pappen som sticker ut men det finns inget annat sätt att ta reda på om det går eller inte. Kan bli lite lurigt att skruva/spika fast fotplåten men det kanske går att lösa.
 
Testa att värm din papp lite vid takfoten med en varmluftspistol och se om du kan få den att släpp så du kan peta in plåten. I vanlig ordning försök ha känsla för om din ytpapp känns spröd och stoppa om det känns som du kommer ha sönder något
 
Beror ju lite på vilken standard du vill ha men en snabb och effektiv lösning kan vara att limma och spika plåten uppepå. Varför krångla till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.