S
Hejsan

Jag funderar över vilket som är det bästa avfettningsmedlet för en gasolgrill.
De tenderar ju att bli rejält fettiga. Nu har jag fått en begagnad gasolgrill av hyfsat bra kvalitet, men den dryper av fett.

Jag är inte ute efter att hitta det bästa märket, utan funderar mer över vilken typ av avfettningsmedel som är bäst, och då tänker jag på sådana som man normalt har i hemmet, som t.ex. avfettningsmedel till bilen, avfettningsmedel till köket som t.ex. Cillit-Bang som väl fått goda resultat i test för köket, eller t.ex. lite Yes diskmedel i vatten, eller andra varianter som man kan tänkas ha hemma.

Det finns så klart särskilda avfettningsmedel för grillar, som säkert kostar skjortan. Men jag misstänker att de inte är annorlunda än de andra. Och om de är det och är bättre än andra för just grillar, så är jag väldigt nyfiken på vad skillnaden skulle vara i så fall.

Min tanke är typ, spreja på rikligt med avfettningsmedel, låt verka, spola av. Och då tänker jag på kladdigt fett, inte på hårt svart torkat fastbränt. Utan det där kladdiga man får på händerna så fort man tar på grillen ;)

Vad har ni för erfarenheter, vilket typ avfettningsmedel ger bäst effekt, sånt till köket, sånt till disken eller sånt till bilen, eller någon annan variant?
 
V
Yes funkar till det mesta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alkaliskfettning, gör jobbet
 
Jag använder Lidl W5 diskmedel som är bättre än Yes (och billigare) på fett, och högtryckstvätten.
 
S
Turtle Extreme Nanotec som jag hade en gammal flaska i garaget gjorde susen. Bara det fick verka i 5 minuter så
 
S
Avfettnignsmedlet var faktiskt mycket mer effektiv än jag trodde. Ett par vändor, bara att spruta på och vänta 5 miunuter och skölja av med vatten. Det märktes väldigt tydligt på en glasruta i locket som blev helt ren, som nyputsad, enbart av att bli avspolad med avfettning två gånger. Och då gick det inte alls att se igenom den från början, den var tjock i fett på insidan och även ett lager på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.